Rovarn 0 Postad 7 Maj , 2008 På förekommen anledning vill jag göra en liten, högst ovetenskaplig, undersökning. Ni som har båt och finns här på forumet, har Ni kompetens motsvarande minst förarbevis? Skriv gärna vilken kompetens, vilken båttyp Ni har och vilka vatten Ni oftast trafikerar, naturligtvis vill jag att även Ni som framför båt helt utan nautisk kompetens skriver in vilken båttyp och var ni åker någonstans. Senast ändrad av Rovarn | 07 maj 2008 | 12:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Rovarn 0 Postad 7 Maj , 2008 Kustskepparexamen Motorbåt, 11,5 meter Västkusten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Desibelle 0 Postad 7 Maj , 2008 Skepparn Ingen just nu. (svarar i alla fall eftersom jag letar efter 1års uppehåll)Normalt snabbgående (dvs 30kn) motorbåtar av dc/midcabin modell Östkusten (st anna/gryt) Senast ändrad av Desibelle | 07 maj 2008 | 12:35Senast ändrad av Desibelle | 07 maj 2008 | 12:35 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 7 Maj , 2008 Kustskepparn Segelbåt 8,25 meter Ostkusten Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
PatricS 2 Postad 7 Maj , 2008 Båtförarintyg - 1991. Hustru tog det i vinter. Yamarin 6420 DC. Umeå älv - Kvarken - Bottenviken. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 7 Maj , 2008 Fartygsbefäl kl VIII. Segelbåt, 31 fot.Skagerrak, Kattegatt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Larven 0 Postad 7 Maj , 2008 Kustskepparen, motorbåt 27 fot, Stockholms skärgård... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Krille_T 0 Postad 7 Maj , 2008 Innehar Kustskepparen Trafikerar oftast Sthlm,s mellersta skärgård med en Flipper 575 HT Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 7 Maj , 2008 Kustskepparen, motorbåt 31 fot, Sthlm södra skärgård. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 7 Maj , 2008 ingen utb. Snabbgående motorbåt 5,1m Vänern Edit: Får väl likt andra tillägga att jag är uppväxt med båt från barnsben. Från jolle till optimist till motorbåt till planande dito... Senast ändrad av Knoparn | 07 maj 2008 | 16:03 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
zipper 0 Postad 7 Maj , 2008 Eftersom du frågar efter kompetens så har jag erfarenhet av 25 år med båt, jagat och fiskat vintertid och använt den för semester och bad på sommaren.Efter att ha genomgått en interaktiv kurs för förarintyg med från sjöassistans så vill jag påstå att min erfarenhet VIDA överstiger vad som krävs för förarintyg. Många på detta forum glömmer att kompetens kan man få vid sida om skrivbordet Har idag en 24 fot DC och använder den både kustnära och till havs Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
toaen 510 Postad 7 Maj , 2008 Skepparexamen från 1970 Spririggad bohusjulle för skärgården runt Kungshamn/Smögen Storfidra 25 fots koster, som för närvarande finns i Kungshamn på Västkusten. Seglar i de Svenska, Norska, Danska farvattnen och något lite i de Finska. Ev köper jag en Adagio 27 motorseglare/koster kommande helg, som de närmsta åren får hemmahamn på Svinninge Marina, Åkersberga. tommy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Catmandu 0 Postad 7 Maj , 2008 Tog förarbevis 1981. Varit på sjön sedan jag var barn. Seglar nu en Maxi 68. Sthlms skärgård Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hustran 0 Postad 7 Maj , 2008 Förarbevis sedan ngn. gång 80-talet. Viss erfarenhet efter många år på sjön. Motorbåt 23 fot. ca.14 knop. småsnipor ca.5 knop. liten dagseglare. Ostkusten, skärgård. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bjorn_o 0 Postad 7 Maj , 2008 Tog förarbevis 2000, motorbåt, Sthlms skärgård. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsson 0 Postad 7 Maj , 2008 Har ingen utbildning inom sjön... men kommer att skaffa (oavsett körkortet) Motorbåt på fem meter Stockholms skärgård // Petsson Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 7 Maj , 2008 Tog kustskepparexamen när jag gjorde lumpen i Karlskrona för 5 år sedan. Bella 561 HT med 85hk. Sjön Möckeln i södra Småland. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ThomasS 0 Postad 7 Maj , 2008 Förarintyg 80-talet. Motorbåt, 21 fot. Bergslagskanalen / Vänern //Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
KillerBoo 58 Postad 7 Maj , 2008 Förarbevis, slutet på 80-talet. Båtvana: 38år med egen båt. Första egna båten när jag var 7 år Vilket värderar jag högst: Praktisk erfarenhet LÅNGT före papperskompetensen.... Aktuell båt: 19fots cabin. dryga 25kn på topp Vatten: Vänern, Vättern samt flera värmländska småsjöar Sjörkort: Nej, vad vinner vi på det? Det jag vill se är mer alkotester. Lägg pengarna på det istället. Ett fyllo med körkort är inte mindre farlig än ett fyllo utan. På sjön, eller efter vägarna. Senast ändrad av KillerBoo | 07 maj 2008 | 14:36 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sirba 0 Postad 7 Maj , 2008 Förarbevis från 2005, har en 6 meters DC på ostkusten. Jag har haft båt runt 6 år som vuxen, i tonåren blev det mycket snurrebåt runt öarna utanför Gbg. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bomben77 0 Postad 7 Maj , 2008 Inget cert än så länge men ska ta både förarbevis samt kustskeppare i höst. Har en DC på 5,5 meter. Syns mest i Sthlms norra skärgård. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
nafen 0 Postad 7 Maj , 2008 Ingen utbildning. Kör för närvarande öppen styrpulpetare på knappt 6 meter som gör ca. 35 knop. Har haft flera båtar tidigare, t.ex. segelbåt. Vistas i S:t Annas skärgård. Är 35 år, och kört båt sedan 7-årsåldern. M.a.o framfört diverse båtar ca 28 år på sjön. Anser mig inte vara i behov av körkort... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Kickdown 3 Postad 7 Maj , 2008 Kustskeppare, motorbåt 10m, västkusten. Trevlig sommar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 7 Maj , 2008 Förar bevis sedan början på 80 talet. Har en 25 fots motorbåt och en styrpulpet på 14,5 fot. Erfarenheter Fiskar mycket haft båt/båtar sedan 80 talet. Stockholms skärgård //Iggy Senast ändrad av iggy | 07 maj 2008 | 17:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Koljan 0 Postad 7 Maj , 2008 Kustskeppare och Fartygsbefäl klass VIII från och med 8/6, (hoppas jag). Öppen båt på 17 fot, ca 30 knop. Seglar också 38 fots segelbåt, vikt ca 6,5 ton och toppfart på uppåt 15 knop. Har färdats från Medelhavet och hem. Till vardags i Bottenviken. Bestämd motståndare till Båtkörkort som utredarens förslag ser ut i dagsläget. Jag tror dessutom att många av er som är entusiastiska över att införa körkort ska ta och läsa vad förslaget verkligen går ut på. Fråga er också hur vi gör med alla våra utländska båtgäster... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jocke-SeaRay 13 Postad 7 Maj , 2008 Förarbevis 1978 Skepparexamen 1979 Mälaren,Trosa och Sthlm skärgård och lite Roslagen. Olika DC från 19fot upp till 24 . /Jocke Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JaHa_ 0 Postad 7 Maj , 2008 Förarbevis sedan 94 diverse motorbåtar på 5-6m stökar i medelstor insjö i norrland inland.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 7 Maj , 2008 Förarbevis -83 Snipa 10,3 m Stockholms skärgård Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Terrafobica 68 Postad 7 Maj , 2008 Uppväxt i en norrlänsk fiskeby och mamma hade båtar i bröstmjölken. Har ändå tagit förarintyget som en formsak. Gummibåt 18 knop. 8 meters daycruiser 40 knop. 10 meters segelbåt som går 8 knop för motor men lite mer om det blåser på. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 7 Maj , 2008 Har kompetens att spela gitarr och tv-spel men man lär sig väl så länge man lever, rätt vad det är så kanske jag får kompetens för radio styrd bil åxå ajustja..... åker en Örnvik 530 Ht i Sundsvallskrokarna. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser