Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
fuzzzy_thor87

vilka kablar ska gå från tändspolen?

Rekommendera Poster

hej.

har haft problem länge med min snurra nu, och jag hoppas denna gång att någon kan hjälpa mig.  Jag undrar vart dom 2 kablarna som går in till tändspolen som genererar ut ström till stiften, vart dom går någonstans.

som det var när jag köpte den så gick den svart/vita in till CDI boxen, och den svart gick till jord? där börjar jag funderar lite, varför går den till jord, tändspolen jordar ju redan i blocket. har fått konstaterat att tändspolen inte sönder. när jag mäter volt på dom 2 kablarna som går till tändspolen så får jag ca 180 volt. bryter jag då dödmansgreppet, får jag inte ut någon ström dit, och det ska väl va så? har testat mätt cdi boxen och får ca 635 ohm om jag inte min helt fel. rätt/fel? får oxå utslag uppe i svänghjulet när jag mäter på kablarna samtidigt som jag vrider på svänghjulet.? stämmer det? köpte en tändningsprovare på biltema, men får inga gnistor. kollade på en gammal moped och då blinkade det i provaren, så det är inget fel på den. vad gör jag??? elschema verkar jag inte kunna få tag i.

snälla hur ska jag få tillbaka gnistan på motorn. motorn är en suzuki 50 hk. -81. om ca 1 månad så skulle det vara tänkt att åka bort en bit med båten, men det verkar inte kunna bli så.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns det inget elschema på någon plåt någonstans inne i motorn? Det finns det på min Suzuki 85hk från -82.

Jag är ingen större hejare på elsystem så jag kan tyvärr inte vägleda dig. Men kolla i PDF-en här om du kan hitta något användbart. Det är till Suzuki DT50 -81.

http://store.brownspoint.com/pdf/DT50_65(80-82).pdf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite spånande. Har du alltid ca. 180V till tändspolen? Om du drar runt motorn sakta så ska spänningen bli 0V ibland. Det är de spänningspulserna till tändspolen som ger gnistan från spolen. Har du inga spännigsvariationer så skulle jag misstänka CDI-boxen som felkälla. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jo det finns variationer. strömmen som jag har 180 v ca: ska ju bli förstärkt i tändspolen för att det ska bli gnista.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...