Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
kmv2100

Instrumentpanel på en md6A

Rekommendera Poster

Har en Ballad med en MD6A där instrumentpanelen har en tempmätare, sen kommer tre varningslampor i rad. Från vänster Röd, Röd, Orange och sist en tankmätare.

Vad är det för tre varningslampor. Det bör ju vara laddning och oljetryck men i vilken ordning och vad är den tredje?

Tacksam för svar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har en orginalpanel för MD6A så är det bara två röda lampor. De varnar för icke laddning och lågt oljetryck.

Du kan ju kolla i manualen, du hittar en kopia här, http://nf.broach.se/motorer/volvo-penta

skrolla ner till MD6 MD7 så kanke det klarnar för dig och välj rätt dokument.

Om du nu har 3 lampor så kanske det är en något modernare panel som är av samma typ som min egen MD5. Då är det (från vänster till höger):

Orange laddning, röd Oil, röd Temp

OK?

mvh

Stefan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack. Men det är inte den instrumentpanelen som har två varningslampor. Är det den med tre som du beskriver så skulle oljetrycket vara i mitten.... Då har jag haft tur att inte motorn skurit för den blinkar svagt när man kör.

Det är konstigt att det inte står någonstans på panelen eller i manualen utan att man bara får gissa.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att vara helt säker bör du nu följa kablarna förbi alla mellankopplingar som kan finns för att se vart kablarna leder.

Om du går in på Volvo Penta och rotar fram manualen så ser man att det även finns en variant med temperaturmätare för MD6A. Jag tycker inte att det verkar som om det finns något larm, kan det kanske vara så att någon tidigare ägare har bytt instrumentpanel? Det kan ju vara så att någon tidigare klåpare har kopplat in signalen för temperaturmätaren på oljetrycksvarningslampan och därför lyser den lite svagt.

Om det nu verkligen är oljetrycket som det varnas för så är det störst sannolikhet att det är givaren som är trasig. Den är ganska billig att köpa ny.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

MD6A har både dynastart/startgenerator som laddar startbatteriet och växelströmsgenerator som laddar förbrukningskretsen. Jag gissar att den ena röda varningslampan är laddningslampan för dynastarten och den andra för växelströmsgeneratorn, Gul lampa brukar höra till oljetrycket.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...