Gå till innehåll
söndag 09 mars 2025
Mainship

Båtkörkort -- Värt 1.000.000.000 kr ???

Rekommendera Poster

Gäst Mariage

Det kanske räcker med ett simkort i mobilen Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det verkar som att en överväldigande majoritet av skribenterna på den här sidan frivilligt skaffat sig teoretisk kompetens motsvarande minst förarbevis i alla fall, vilket är högst glädjande!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant att läsa argumenten som ges i denna tråd.

Tycker mig se tre (2 1) huvudlinjer.

a) Båtkörkort är fel/kass och blir onödigt dyrt att ta. (ingen vet vad det kommer att kosta)

B) Båtkörkort är bra för då slutar snorungarna köra pappas stora båt för fort (luktar avundsjuka)

c) Den samlade kostnaden för samtliga båtkörkort skulle kunna användas till sjösäkerhetsarbete med bättre resultat. (hur skulle de fås in till statskassan?? X-tra skatt??)

Alla missar det faktum att införandet av båtkörkort innebär att det går att återkalla detsamma. Detta måste väl vara styrkan i förslaget ur ett myndighetsperspektiv.!!

Kör du för fort blir du av med körkortet, kör du ovarsamt blir du av med körkortet, kör du påverkad blir du av med körkortet och antagligen oxå med bilkörkortet - om du har ett...

Myndigheten (KBV och sjöpolis) lär sig snart vem som har vilken båt (till skillnad från bilar som kan köras mer anonymt) och kan jaga de som inte sköter sig enligt ovan och de alkoholister som inte kan låta bli.

Kan inte låta bli att se kustbevakarna (tv-serien) framför mig när de jagar de som brutit mot ovanstående. Vissa tog emot sina böter med ett leende. Tror inte de lett lika mycket om deras körkort rykt.

Båtkörkort införs för att underlätta deras (myndighetens) arbete och har INGENTING med båtsäkerhet att göra. Men det får vi leva med........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Nej här får du nog läsa på själv vad det handlar om. Varför man/vi är avogt inställda till att ett körkort införs är att det redan finns kompetens nog för att framföra båt det nämner du inte fast det behandlas i nästan varje svar. Kanske det finns avundsjuka vad vet jag, men ser ingen tendens till det i det svar som varit. Snarare ligger väl avundsjukan hos de som tycker att ett körkort är bra därför att de själva aldrig haft båt eller kanske ens ett intresse som kostar så mycket pengar och tid. Där har du avundsjukan isf. Men man lägger ner tid och pengar för att man älskar det livet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är du ute på så djupt vatten så ingen räddning finns att tillgå hmmm... D förslag som ligger nu så äre fölljande som gäller. Båtkörkortet kommer inte att kunna återkallas om man ser till nuvarande förslag så står inget om att körkorten ska kunna dras in vid lagbrott så som fyllestyring etc. Så där faller d direkt..

Finns ingen myndighet till sjöss som kommer att hinna med någon körkortskontroll, dom klarar inte av nuvarande situation och d blir inte bättre om dom får 500000 st körkort att kontrollera på köpet.. Detta faller på eget grepp och underlättar inte ett skit för varken båtägare eller myndigheter. Du behöver inte se någon prislista framför dig just nu för att inse att när kravet finns ja då kommer priserna stiga i taket för dom som saknar alla 3st körkorten eller möjligen någon av nehörigheterna. En liten fingervisning av priset har redan presenterats och för ett klass1 körkort (Finns 3st klasser) rör d sig om ca5000kr. Och motsvarar då förarbeviset. Man beöver inte heller vara särskilt smart för att fatta att detta bara är ett sätt att flytta fokus på vad myndigheterna verkligen vill dvs hitta ett sätt att beskatta båtägarna. och övriga lösöre tex husbåtar, bryggor tex... Precis lika fult som man idag smyger in miljöpropagandan och oljekrisen för att höja priset på soppan.. Mera pengar till staten är vad d handlar om och detta körkort är bara början.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har sett få om inga utrycka.... Jag är för ett införande av obligatoriskt båtkörkort till en total kostand runt 1 miljard kr OCH och jag kommer gladeligen själv ta utbildingen till ett pris på 3-5.000kr.

Trågigt och konstatera att de flesta (alla?) som är för ett införande av ett obligatoriskt båtkörkort tror att de själva inte kommer att behöva ta det.

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Trågigt och konstatera att de flesta (alla?) som är för ett införande av ett obligatoriskt båtkörkort tror att de själva inte kommer att behöva ta det.
En reflektion jag delar med dig, det finns dock några undantag (som troligen är för en båtskatt också?)!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om jag är på sk djupt vatten så har du nog redan sjunkigt.......

Jag noterar din tes om att anledningen till motståndet mot införandet av båtkörkort skulle vara pga att det är att anse som en förtäkt skatt...... (blub, blub)

Priset på utbildningen/körkortet verkar du redan känna till - grattis!

Saxat från beskrivning av lagförslag; Lagen innebär också att minst en ombord skall inneha Båtförarbevis samt att det skall finnas med ombord. Kustbevakning och polis skall även få befogenhet att tillfälligt beslagta Båtförarbeviset.

Att det sen inte skulle kunna leda till återkallelse håller jag som otroligt, men det vet vi naturligtvis inte i dagsläget.

Tycker fortfarande att båtkörkort är en mydighetskonstruktion gjord för att underlätta för myndigheten och har mycket lite med sjösäkerhet att göra.

Dina kommentarer om olja/miljö & pris är så korkade så de ids jag inte kommentera........

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inför inte båtkörkort för då får jag högre försäkringspremie.

Rabatt om man har nautisk komepetens. Om alla har nautisk kompetens så blir det ingen rabatt.Rynkar

Inför inte båtkörkort för då får jag betala mer i skatt.

De måste anställa fler poliser och utöka kustbevakningen för att kontrollera att vi har körkort. Samt införa insjöarnas motsvarighet till kustbevakningen.

Kul TV serie, Insjöbevakarna Undrar om de får häftiga båtar oxå?

Inför inte 55 års regeln för då skaffade jag förarbevis i onödan. (2500kr i sjön)

Ta bort regeln med frikort för de som är 55. Jag har redan fixat förarbevis och kommer inte ha nytta av det med 55 regeln vilken jag kan utnyttja då körkortet ska gälla.

Egoistisk, nä varför kan du tro det? Inte mer än andra som hejjar på dårskapen med berifntliga förarbevis och tycker att äntligen ska alla syndare få plikta.

/Roland, för eller emot? gissa

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Missat ett alternativ:

Alt 6: Jag har redan en utbildning som troligen kommer att motsvara/kunna växlas mot ett båtkörkort.

Ja, ja - nu kommer femtio inlägg om att detta inte är säkert att någon utbildning man har nu gäller. Nej, men det är mer troligt än många andra värstingscenarier som målas upp vid diskussionerna om båtkörkort.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ponera nu (hemska tanke enligt vissa) att KBV gör ett bra jobb med sina nya befogenheter, att få kontrollera nykterheten, och att man på detta sätt får bort mycket av fylle/buskörning och därigenom får en säkrare miljö att färdas i, då har vi ytterligare ett argument mot införandet av ett nytt obligatoriskt körkort!

Det nya beslutet är ju ett steg i riktingen jag förespråkat i körkortsfrågan, ökad kontroll och övervakning istället för körkortskrav!

Senast ändrad av Rovarn | 17 maj 2008 | 14:39

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varför ska vi behöva bli så j...la kontrolerade?

Frihet under ansvar! är det någon som fattat vad det innebär? tydligen inte de som ivrar för ett kort som ska göra oss till mönstermäniskor på sjön.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om nu alla skaffade sig nödvändig utbildning innan de kastade loss, kan det knappast samtidigt vara 400.000 svenskar som behöver ta körkort.

Om alla hade nautisk kompetens skulle inte försäkringspremien höjas, utan snarare tvärtom, eftersom det är kostnaden för skadorna som driver premien. Rabatten är för att skapa ett incitament till att skaffa utbildning och därmed (åtminstone enligt försäkringsbolaget) minska skadeersättningarna. De har ju inte rabatten på kul, eller är sponsrade av nämnden för båtlivsutbildning.

Om det nu vore så, vilket jag inte alls tror, att införandet av körkorten skulle kosta en miljard för alla båtägare, så är det inte en kostnad på en miljard för samhället, utan det skapas arbetstillfällen osv. Farbror staten kommer ju inte kliva in och ersätta alla båtägare. Att man sedan som båtägare kan vilja ha pengarna till annat är en annan sak, men det belastar inte samhället som helhet utöver den administration det innebär att hantera registret. Eftersom det redan finns liknande register kan det inte vara någon särskilt stor kostnad för detta tillägg.

Klart som fanken att kortet kommer att kunna återkallas med tiden, men det kan inte ske förrän påföljder för olika typer av brott justerats, så det är inte automatiskt vid införandet. Det här ryktet om att det inte ska gå att dra in förstår jag inte var det kommer ifrån.

Frihet under ansvar tycker jag generellt är jättebra, men tyvärr måste jag säga att om alla kände ett sådant ansvar hade vi inte suttit och diskuterat det här nu.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Var finns det bevis för att stölder av båtar minskar bra för att alla har nautisk kompetens?

Var finns det bevis för att de som kört på grund saknat förarbevis?

Var finns bevis på att stormskador skulle minska bara för men inför båtkörkort?

Var är bevisen för att utombordare får sitta kvar på båten utan att stjälas bara för vi tvingas avlägga prov?

Dessa är de vanligaste orsakerna till våra höga försäkringspremier.

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om man från statsmakternas sida erbjöd alla intresserade att få ta detta båtförarkort utan kostnad.

Hur många som idag är emot införandet skulle då ändra sin uppfattning???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Att man får reducerad premie om man har nautisk kompetens. Fråga försäkringsbolagen, jag tror inte att de har gjort så för skojs skull.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Avlade prov på Båtkörkort förra veckan. För mig som ny båtägare har det faktiskt gett en hel del. Jag känner att den kommande båtsommaren kommer att ge mig betydligt mer än förra sommaren. Jag kan förstå dem som varit på sjön länge och genom praktisk erfarenhet redan har de kunskaper som krävs inte känner sig motiverade för en teoretisk utbildning.

Trots allt är det ju så att kunskap inte är tungt att bära.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Inte jag i alla fall, vi har redan ett reglemente som gör körkortet på sjön meningslöst. Följer vi sjölagen och sjötrafikförordningen är ett nytt körkort överflödigt!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !

Följer vi Trafikförordningen på landsväg borde även körkort för fordon vara överflödigt.

Mvh

Ingemar K

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tycker att detta med båtkörkort är bara ett sätt att pungslå oss på pengar. De flesta båtklubbar har kurser i någon form av förarbevis låt dem få förtroentdet att utbilda sina medlemmar. Sen kan kanske det skulle vara mycket dyrare att försäkra båtar om man inte har någon dokumeterad nautisk kompetens. Det går inte att komma undan att det behövs kunskap om sjöregler men det går att lösa inom frivillig utbildning. och en styrning via försäkringspremien. För den rabatt man har i dag kommer nog att försvinna om ett obligatorisk båtkörkort innförs. jag tror även att staten kommer att liksom med C körkortet 1984 bli tvungen att ge ut båtkörkort till dem som säger sig har kört tillräkligt mycket båt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är sant, men vad jag vet finns inte något alternativ till dagens bilkörkort, där man skaffar sig nödvändig information. Till sjöss och fritidsbruk finns ju redan t.ex. förarbevis och kustskepparn, vilka troligen är de vanligaste.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lyfter den här gamla tråden efter att i min brevlåda ha fått den utmärkta tidningen Båtliv.

Senaste nytt i båtkörkortsfrågan (enligt tidningen Båtliv alltså) är att nästan ALLA remissinstanser sågar det liggande förslaget till båtkörkort jäms med fotknölarna! Exempelvis åklagarämbetet är väldigt negativt inställda till liggande förslag. Endast Polisen och Kustbevakningen är odelat positiva, och vem hade förväntat sig någonting annat. Så det verkar som om det inte blir nåt den här gången heller? Eller vad tror ni andra?

Mvh Labbibia

post-22515-1394235622,51_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Läste i Expressen häromdagen om båtkörkortets grundvalar och det verkar inte särskilt väl underbyggt vad gäller statistik som skall stödja varför vi behöver ha båtkörkort överhuvud taget.
http://karlstad.expressen.se/ledare/1.1296080/torstensson-pa-grund

Jag både hoppas och tror att förslaget strandar och aldrig sjösätts.

/Bo 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Båtkörkortet enligt nuvarande utfomning löser inte problemet.

Vilket problem?

/Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...