Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
Mainship

Båtkörkort -- Värt 1.000.000.000 kr ???

Rekommendera Poster

Även om båtkörkortet varit livligt debatterat så har kostaderna att genomföra det nästan inte alls diskuterats.

Jag har sett uppskattade belopp på mellan 2.500-5.000 för ett båtkörkort och att 250-400.000 Svenskar skulle behöva ta kortet.

I runda slängar kommer det kosta Svenska folket runt en miljard kr att införa ett obligatorskt båtkörkort.

Om man titta på de problem man avser att lösa och man har en budget på en miljard, är ett obligatoriskt båtkörkort det effektivaste medlet.

Enligt min mening skaffar den stora majoriteten nödvändig utbildning själv innan de kastar loss. Att förska komma åt den mycket lilla del som inte med ett obligatorskt körkort är för mej ett mycket trubbigt och dyrbart förslag.

För denna budget finns det mycket bättre alternativ för att öka trivseln och sökerheten på sjön för oss alla.

Johan 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Johan. Kort replik på dina tankar.

Enligt min mening skaffar den stora majoriteten nödvändig utbildning själv innan de kastar loss. Att förska komma åt den mycket lilla del som inte med ett obligatorskt körkort är för mej ett mycket trubbigt och dyrbart förslag.

Jag håller inte med dig om att majoriteten skaffar utbildning. Med utbildning kommer förståelse för den egna inverkan på omgivningen och jag ser ständigt exempel på fullkomligt huvudlös framfart på vattnet. I mina ögon verkar det som att många båtförares omdömen inte sträcker sig längre än till aktern på båten.

Jag välkomnar körkort (sjökortGlad) och hoppas kraven blir utomordentligt hårda. Jag frågar mig i samma vända hur det kan komma sig att Sverige, som är ett så gammalt sjöfararland med otroligt mycket sjöfart, inte gjort detta tidigare?

Vilka är egentligen argumenten för att INTE ha körkort på sjön. Man framför ett fartyg på allmänna vatten bland andra fartyg. Det är knappast en riskfri miljö. Man påverkar andra kraftigt med sin egen framfart. Etc.

Andreas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka är egentligen argumenten för att INTE ha körkort på sjön. Man framför ett fartyg på allmänna vatten bland andra fartyg. Det är knappast en riskfri miljö. Man påverkar andra kraftigt med sin egen framfart. Etc.......

Klart vi skall ha båtkörkort !! Sen skall vi raskt införa cykelkörkort, barnvagnskörkort, skidåkningskörkort, Innlinekörkort,  skridskokörkort mm mm.

Endast fantasin sätter sina gränser. Kriteriet bör vara att vi framför något på allmänt område bland andra liknande i en miljö som kan bvara förknippad med någon risk............

Mera, mera, mera !!!!!!!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilka är egentligen argumenten för att INTE ha körkort på sjön. Man framför ett fartyg på allmänna vatten bland andra fartyg. Det är knappast en riskfri miljö. Man påverkar andra kraftigt med sin egen framfart. Etc.

Det finns otaliga sakliga argument att läsa om i det tre eller fyra trådar som handlar om båtkörkortet här på forumet, det som inte finns att läsa någonstans är ett enda argument för ett införande av körkort som håller!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tja,man kommer kanske slippa Norsken ,Tysken och DanskenSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ni missar avsikten med det här inlägget. Jag skull vilja ha en finansiell debatt om det är en vettig investering för Sverige med båtkörkort.

Kan ni svara på den hära frågan.

Är du för ett införande av obligatoriskt båtkörkort till en kostand av 1 miljard kr ?

Alt 1: Ja, och jag kommer gladeligen ta utbildingen själv till ett pris på 3-5.000kr

Alt 2: Ja, men jag tror jag själv kommer vara undantagen utbildingskravet eftersom jag är över 55 år eller har skriftligt dokumenterad erfarenhet.

Alt 3: Nej. Låt oss hitta andra mera kostands effektiva alternativ för att öka trivseln och säkerhäten på sjön

Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tillägg:
Alt 4: Ja, men jag har segelbåt under 10 meter/motorbåt under 10 meter som går saktare än 15 knop.

Alt 5: Ja, men jag bor på en ö i skärgården utan broförbindelse.

Själv svarar jag på alternativ 3!

Senast ändrad av Rovarn | 07 maj 2008 | 13:13

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag håller inte med dig om att majoriteten skaffar utbildning. Med utbildning kommer förståelse för den egna inverkan på omgivningen och jag ser ständigt exempel på fullkomligt huvudlös framfart på vattnet. I mina ögon verkar det som att många båtförares omdömen inte sträcker sig längre än till aktern på båten.

Eftersom jag inte håller med dig i ditt påstående gjorde jag nyss en högst ovetenskaplig undersökning här på forumet ang. om man har utbildning eller inte, av de 14 första svaren kan man se 1 som inte har skaffat sig utbildning ännu och han åker snabbgående motorbåt i Vänern. Jag tycker det ska bli intressant att följa utvecklingen i den tråden, även om resultatet kanske inte är representativt för båtåkandet i Sverige.

Tråden

Interna länkar verkar inte fungera, men tråden heter Allmän fråga

Senast ändrad av Rovarn | 07 maj 2008 | 13:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Peterk.

Det här med ironi går ju alltid hem. Själv ser jag att det är skillnad på att framföra en motorbåt på 30 fot i 20 knop genom skärgården och att åka skridskor.

Hej Johan.

Jag tycker det låter mycket med 400.000 svenskar. Är det verkligen så många som är aktuella för kort? Sen tycker jag att det låter som höga belopp också - man kan ju köpa en distanskurs för förarbevis för tusen kronor.

Skicka gärna en länk till dina källor, så får jag bilda mig en uppfattning, om du vill.

Jag tycker inte heller att man ska reglera allt allt allt, men när det ändå handlar om saker som tillslut förknippas med fara, så måste det ändå finnas krav ställda på den som ägnar sig åt det. Idag kan man köpa en båt och åka. Till syvende og sist är det alltid individen som ska ta ansvar, men alla gör inte det. Och så länge folk inte tar ansvar, så kommer det alltid finnas incitament att reglera, vad det än handlar om - allt från sophantering till cykling och båtåkning.

Vänlig hälsning

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skicka gärna en länk till dina källor, så får jag bilda mig en uppfattning, om du vill.

Länkar till dessa källor finns i de övriga trådar som handlar om båtkörkort!
Regeringens utredare spår att lägsta klassens körkortet kommer att kosta kring 5000 kronor att ta. Det är en viss skillnat på dagens förarbevis och förslagets körkort, men det verkar de flesta ja-sägare inte förstå.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Jag hoppar in jag också. Ingenting kommer att förändras om så man skulle införa ett körkort för att överhuvudtaget vistas på/i/vid vatten. De regler vi har idag hjälper ju inte mot idioter, skulle ett körkort decimera dessa till noll? Tror inte det, eller vet det snarare. 
Det har man ju inte lyckats med på land. Skärp straffen om så är, men inte ens det hjälper kan jag lova. Så ett körkort eller myndighetsbevis, på sjön saknar betydelse om inte det vi redan har idag räcker.

/M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det ser jag som ett ännu bättre alternativ, än körkort. Större närvaro av sjöpolis och hårdare straff mot alla galningar som finns på vattnet. Det är något jag saknat länge. Det läggs inga större resurser på sjöpolisen. Jag blir galen när båtarna kör förbi klubben i omkring 10 knop och drar upp svall så båtarna slås sönder. Hellre att de då kör förbi i olagliga 20 knop. Synd att apelsinkanoner är olagliga...eller är de?

Sen är ju alla anonyma på sjön. Varför försvann båtregistret?

Om det är som du (minns inte namnet) säger att tretton av fjorton har utbildning så tycker jag att det låter otroligt positivt. Om jag får lov att analysera och skoja lite, så skulle det innebära att vi plötsligt har 5.600.000 båtförare i detta land om en av fjorton är aktuella för utbildning och den andelen är 400.000 personer. (400.000*14=5,6m). Och då har vi bara räknat de som är aktuella för utbildning. För att vara tydlig så skojar jag nu, och är inte ironisk. Jag välkomnar en öppen debatt utan allför syrliga inlägg.

Hej!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hmmm ja ytterligare en glädjedödare! Och du hoppas att det ska bli dyrt krångligt och nästan omöjligt att ta ett båtkörkort. Men ett litet tipps gå inte i tron om att världen kommer att bli en så mycket bättre plats att vara på för att vi inför 3st körkort..

3st körkort alla 5000kr styck. Gränsen är strategiskt satt vid 15 knop så att nästan alla kommer att få ta alla körkort = massa kulor till staten. Denna utredning har kostat massor och argumenten för detta förslag blir färre för varje dag.. Svallvågor kommer du få fortsätta att leva med oavsätt körkort eller inte. Finns ju faktiskt flera båtägare än du och alla delar inte samma intressen som att knalla i 5 knop och att segla.. Jag tycker att d börjar lukta lite egoist om ditt inlägg och att du säkert skulle vilja ha havet för dig själv och missunna särskilt lite snabbare motorbåtar sin plats på sjön..

Jag upplever inte alls samma problem i skärgården där jag färdas året om. (Norra Bohuslän).. Oavsett om jag åker långsam båt snabb båt, båt som nästan flyger eller pråm som helt enkelt ligger stilla.. Jag körde båt långt innan jag tog någon form av behörighet och d gick ju bra. Sunt förnufft kommer man långt på och har man inte d ja då kvittar d om man så har Doktorsexamen och körkort för rymdraket man kan vara en usel och egotrippad båtförare   för det... Statestiken talar iaf för att d inte finns någon fog för att införa 3st körkort.. Hade d handlat om ett enkelt litet billigt bevis ja d hade nog dom allra flesta kunnat gå med på att offra 500kr och 2 dagar av sitt liv till att lyssna på någon som drar d nödvändigaste man bör kunna för att klara sej på sjön..

Men 3st körkort för att få fortsätta köra 10hk släpdinge i 18 knop för den otroligt överkommliga summan av 15 000 rikstaler hmmm ja jag vet inte men det är iaf för långt bort från verkligheten för att jag ska nappa på förslaget och då får d tummen ner iaf...

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tänker nog inte ta något körkort ändå, om man inte kan konvertera kustskepparexamen förstås.

Finns ju ändå inga sjöpoliser i vår sjö, så vem skulle kunna sätta dit mig?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Om det är som du (minns inte namnet) säger att tretton av fjorton har utbildning så tycker jag att det låter otroligt positivt.

Försök att se min lilla undersökning för vad det är och dra inte för stora växlar utefter resultatet i den tråden, jag tror ju inte vi har speciellt många brats som skriver här t.ex.! Men nog är det positivt att i alla fall medlemmarna härinne föregår med gott exempel!

Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Då spelar det ingen roll om du är fuller eller nykter heller :)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vilken fart på denna tråd! Roligt.

Nej, jag är inte egoist och jag tycker inte att alla ska behöva lalla fram. Kika på mitt senaste inlägg så ser du att jag uppmuntrar fart om det överväger nackdelarna med att ploga fram i vattnet. Jag betraktar alltså inte fart, som man kanske kan tro, som ett hot.

Jag förstår fullt ut att det finns problem med att betala 15.000 kronor för körkort.

Innan jag fortsätter debattera så vill jag utrusta mig med fakta. Jag betraktar dessvärre inte debattinlägg på Maringuiden som alltid helt trovärdiga, utan snarare känslomässiga, och kan därför inte luta mig varken hit eller dit på all fakta. Låt mig återkomma när jag vet bättre.

Hej så long!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med. Man kör inte med kortet.... Det e bara ett bevis på att man klarat en teori och praktiskt prov! Har körkort sedan 8 år och det händer att man kör för fort. Tror de flesta gjort det ngn gång,.. Har inte staten klämt oss på tillräkligt mkt stålar?? HAr förarbevis sen länge och inte för att staten vill det utan för att ja tyckte det kunde vara bra att ha en liten utbildning i bakficka, fast man varit på sjön hela sitt liv och mer eller mindre föddes där. Kan sj inte påstå att jag ser så mkt besvär i skärgården som man skulle kunna få bort med ngt båtkörkort! Hoppas att dem tar det rätta beslutet att inte försvåra sveriges båtsamhälle. Ciao

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sunt förnuft. Jag håller med. Tänk om alla hade det. Det är ju en dröm alltför avlägsen.

A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Utrusta mig med fakta..... Perfekt. Håller verkligen med. Den fakta jag använde (kostnad för körkort, antal båtägare) fann jag på olika poster på detta forum, men jag håller med att det skulla vara bra med bättre fakta med referenser. Men jag tror vi kommer fortfarande kommer ungefär till samma kostnad (en miljard kronor) och frågan är om det är en vettig invistering. Johan

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har folk slutat köra bil berusade fast de har körkort? Har folk slutat köra för fort fast de har körkort? Händer det att bilister missar stopskyltar och andra regler fast de har körkort? Visst ger ett körkort en bättre garanti att de vi möter på sjön kan regler och lagar men de olyckor som inträffar är oftast singelolyckor och då främst på grund av maskinella och mekaniska problem. Att någon sitter och kör för fort hindrar ju inte ett körkort direkt. Och de som kör onyktra drabbas ofta själva av olyckorna och då är det på deras ansvar och kostnad. Vi behöver inte mer byråkrati i sverige.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fakta finns via de länkar i de olika körkortstrådarna som finns, både från sjöfartsverket och andra trovärdiga (?) källor. Det tar ganska lång tid att servera dem på silverfat till Er, därför hänvisar, i alla fall jag, Er till att kolla i körkortstrådarna som redan finns.

Att Du inte sett källhänvisning i de inläggen Du hittat informationen i kan ju bero på att man normalt lägger källan i det första inlägget, inläggen i debatten som följer innehåller ju inte källhänvisning. Fakta med referenser finns, var så säker!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Altentiv 4 här.

Jag har lyckats missa eller möjligen glömma vilka, om några, av de befintliga utbildningarna som kommer att hållas för att räcka så att säga.

Alltså. Om man har förarbevis, och  kustskepparn, behöver man ändå ta körkortet?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker personligen att jämförelsen mellan bilkörning och båtkörning haltar betänkligt.

*I biltrafik råder BETYDLIGT högre farter, mindre utrymmen samt väldigt mycket mer folk.

Det är ett HELT annat tempo i beslutsfattandet som måste till. Visst. Många båtar gör över 40 knop. Vissa gör över 80. Men 40 knop klarar en bil på tvåan och hur många båtar som åker snabbare än så man ser om dagen är ganska lätt räknat. Jämförelsen med skridskor är faktiskt bättre. Det är inga större problem att komma upp i 15 knop på skridskor och på en rink är det betydligt trängre än till sjöss, även om jag får tillstå att risken att drunkna troligen är avsevärt mindre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Sedan tycker jag att minst simborgarmärket ska man ha om man ska vara på sjön. Det kan ingå i körkortsutbildningen. Mer då? Flytvästtvång på alla över 55 eller de som bor på öar utan broförbindelse. En tanke slog mig. Hur stor båt får dessa köra eller hur fort?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja man kanske var aningen hård och småirriterad  i föregående inlägg. Ber om ursäkt för d! Men jag har nu blivigt överbevisad om att merparten som vill att dessa körkort ska bli verklighet vill det av 3 anledningar. Nr 1 man har en segelbåt eller annan mindre båt som går sakta och berörs på så vis inte av förslaget.. Nr 2 Man vill jävlas med andra (hänger ihop med Nr1). Och så har vi Nr3 man driver en båtskola eller lik och förväntar sig tjäna storkovan på lättlurade båtägare.. Finns ju givetvis flera allternativ men jag tror nog att dessa 3 är av störst betyderlse för ja sejarna..

!!!MVH REXCO!!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan tycker jag att minst simborgarmärket ska man ha om man ska vara på sjön.

Varför då, jag har ju min båt!!!
azn.gif

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med om att jämförelsen med bilkörkort haltar.

Dessutom gör faktiskt bilkörkortet att vi slipper en hel del snorungar som helt lagligt får låna pappas bil och bränna omkring i full fart utan minsta koll på trafikreglerna, eller makar/flickvänner/pojvänner utan minsta bilvana som inte kan få stopp på SUVen framför övergångsställena utan bara stirrar dumt på de överkörda fotgängarna och brummar vidare...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...