Nyborjare 0 Postad 7 Maj , 2008 Har tänkt mig montera 2 st teakplattor på fotstegen ner i båten, nu är det ju bara räfflad gealcote, räcker det med att smeta ut Sikaflex och lägga en tyngd på under härdningen ? eller måste teakplattorna skruvas för dett det skall hålla, man kommer ju at belasta dom varje gång man trampar . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bergius 0 Postad 7 Maj , 2008 Hej. Det går bra att bara spänna fast plattorna i Sika 291 med en skruvtving. 298 är UV-beständig har jag för mig, så den behöver du inte använda. Kolla upp det. Tänk på att det naturligtvis blir mycket bättre om du skruvar fast, men 291 håller som bara attan! Avgör själv hur stora krafterna i sidled kommer bli. Att trampa på plattorna kommer nog inte vara några problem, utan snarare om de vill åka åt sidan. Se till att underlaget är slätt och helt rent, tryck ut en massan och tryck fast teaken. Teak är ett fett träslag och kan därför måste den rengöras ordentligt med något som löser fett, så ta lite aceton. Lycka till. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 7 Maj , 2008 Hej, Finns även Sikaflex 292 som är dubbelt så starkt som 291. Men lite tjockare och lite mer svårarbetad. Har limmat all teak i min båt med Sikaflex 291 överallt utom i kanterna där jag la en sträng 292 så det blev extra starkt där. Dock har jag även skruvat fast teaken (försänkt den specialla syrafasta skruvar med speciell platt skalle som man då skall använda) och sen teakplugg ovanpå limmad med långsamhärdande epoxy. Sen var det bara att hugga av teakpluggen med ett stämjärn och putsa med sandpapper så det blev slätt och fint. Jag gissar att det räcker att bara limma dina teakplattor med Sikaflex 291 el 292 med tyngd ovanpå men låt det torka några dar sen innan du börjar gå på plattorna.Tänk på att när du lägger tyngd på plattorna kommer säkerligen Sikaflex att tryckas ut i kanterna. Antingen skrapar man snabbt bort det (och torkar rent med polyuretanbaserat thinner) innan det torkat eller så väntar man tills det härdat då du kan skära bort överflödet med en vass kniv. Antar att du vet att Sikaflex är bland det kletigaste man kan ge sig i kast med så ha gott om trasor och rengöringsmedel så du kan torka av där du kommer att få spill. Bifogar bild på min (fastlimmade) teakdurk (har även liten teakyta i fören och på badplattformarna i aktern). Lycka till! /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser