Gå till innehåll
onsdag 27 november 2024
Skobedo

Finns det gamla 4-takt?

Rekommendera Poster

Jag är ute efter en båt jag kan åka vattenskidor med för max 25 000kr. Då 2-takt har blivit förbjuden i den sjön jag vill åka i så är jag ute efter en 4-takt. Var det vanligt med 4-takt på 80-talet och 90-talet? Nästan varende båt jag blivit intresserad av sitter det en 2-takt motor på. Går det få en 4-takt för dom pengarna överhuvudtaget?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte i den storleken du är ute efter. Finns ju 7,5hk Volvo Penta/Honda som gjordes...för länge sedan, men den räcker ju knappast för vattenskidåkning.

Honda var väl annars först med att tillverka fyrtaktare, och började i större skala i början/mitten på 90-talet. Men dessa motorer är fortfarande ganska dyra. Har för mig jag såg på Blocket en 45hk Honda fyrtakt från -93 för 23000....bara motorn.

 

Låter annars märkligt med förbud av 2-takt. De nyaste 2-taktarna är ju minst lika rena.



Senast ändrad av Sardaukar | 07 maj 2008 | 10:20



Senast ändrad av Sardaukar | 07 maj 2008 | 10:20

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skulle vara kul att veta vilken sjö förbudet mot 2-taktare gäller i och av vilken anledning?
Är det generellt 2-taktsförbud eller gäller det bara äldre modeller?

Det är ju som Saradaukar säger, de nya 2-taktarna är ju minst lika rena som 4-taktarna.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Blir lite nyfiken på det här förbudet. Myndigheter brukar bara sätta utsläppsgränser och strunta i vilken teknik som används. Man tillåter alltså 4-taktare men har förbjudit 2-taktare. Ingen av motortyperna är nämligen särskilt miljövänlig och när man gör liknande förbud där jag bor brukar bara 0-utsläppsmotorer vara tillåtna, i praktiken elmotorer.

Ett ganska bra alternativ för att få en äldre 2-taktare lite miljövänligare är att köra den på alkylatbensin och biologiskt nedbrytbar 2-taktsolja men det är alltså inte tillåtet. 4-takts utombordare i de effektklasser du behöver kom inte i några volymer förrän runt millenieskiftet och de är nog fortfarande dyrare än din budget. Du behöver nog dubbla din budget för att hitta en båt med 4-taktare som går att åka vattenskidor efter.

Ett annat alternativ är ju att titta efter en båt med inombordare. Ockelbo har T16 och T17 som finns med Volvo B18 eller B20 med drev. Draco 1700 och Coronet 17 är oxå liknande båtar. Tyvärr behöver du nog lägga till mellan 10 - 20 tusen till budgeten för en hyfsad sådan. Om du gör en sökning på blocket.se på de båtnamnen hittar du flera till salu.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det bör kanske förtydligas att det inte är förbjudet att köra tvåtaktare, eller att sälja/köpa begagnade sådane. Förbudet gäller mot att sälja nya tvåtaktare med förgasare, som jag förstått saken. Nya tvåtaktare med insprutning (Evinrude E-tec mfl) är tillåtna att sälja nya.

/en john

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

2-takt med förgasare som teknik har inte förbjudits.
Nya miljökrav gör att de inte får säljas...



Senast ändrad av FredrikB | 07 maj 2008 | 11:50

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu verkar det ju vara ett lokalt förbud mot tvåtakt i en specifik sjö, det vore intressant att veta vilken sjö det handlar om och vad motiveringen till förbudet är.

Är det som vanligt politikers/myndighetsutövares inkompetens som spökar eller finns det möjligen någon rimlig förklaring till nämnda förbud?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Även Yamaha tillverkade 4-takt innan boomen. Men jag misstänker att det var mest mindre snurror. Det finns en 9,9 hk i vart fall.

Att 2-takt förbjuds verkar sunt. 30% av bensinen rinner ju rakt igenom motorn och ner i badvattnet. Det kanske är därför?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har svårt att tänka mig dagens tvåtakt har så låg verkningsgrad?



Senast ändrad av Sardaukar | 07 maj 2008 | 13:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att 2-takt förbjuds verkar sunt. 30% av bensinen rinner ju rakt igenom motorn och ner i badvattnet. Det kanske är därför?
Kan Du hänvisa till någon slags fakta som styrker ditt påstående om 30%?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns en undersökning gjord på Chalmers 2001 som heter Jämförande studie av utombordsmotorers emissioner till vatten av Jonas Alin och Tomas Astnäs. Jag skulle väldigt gärna läsa hela denna undersökning men det verkar bara gå att hitta citat från sammanfattningen på nätet. Speciellt följande citat är väldigt intressant: Resultaten visar att även en gammal smutsig tvåtaktsmotor körd med alkylatbensin, genererar mindre mängd skadliga utsläpp än en fabriksny fyrtaktsmotor, om denna körs med vanlig standardbensin. Ur miljösynpunkt är alltså valet av bensin viktigare än valet av motor. och citatet: Mycket mindre mängder kolväten kunde detekteras i vattnet efter försök med alkylatbensin jämfört med standardbensin, oavsett motortyp

Som sagt skulle jag gärna vilja läsa hela undersökningen och vet nån hur eller var man kan få tag i den vill jag gärna veta. Men mot bakgrund av detta verkar det mer genomtänkt att förbjuda vanlig bensin än en viss motortyp på nämnda sjö.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är Spexhultasjön det gäller som ligger i Jönköpings län.

 

2 § Trafik på Spexhultasjön och Bäckafallasjön med fordon, båt

eller annan farkost som drivs med petroleumbaserat bränsle får inte ske.

Undantag gäller dock för båt med fyrtaktsmotor som drivs med alkylatbensin.

Påfyllning av bränsle får inte ske annat än vid brygga eller annan

fast angöringsplats.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad gäller förbud mot 2-taktare så har vi det i en sjö i Borås oxå, Öresjö som är Borås vattentäkt har så vitt jag vet 2-taktsförbud och det gäller alla vatten som levererar vatten till Viskan före Öresjö. Som någon skrev tidigare kan du satsa på en båt med inombordare, jag köpte en Ockelbo T17 i fredags för 33.000:- med en B20 i.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fakta och fakta, men jag läste det på länken nedan. Där handlar det alltså om äldre tvåtaktare. Nyare direktinsprutade blir det bara 17 liter utav 100 som hälls direkt i vattnet.

http://www.giftfrimiljo.nu/sa/node.asp?node=342

Kanske procentsatsen är överdriven, men jag har ingen anledning att tvivla på att tvåtaktare förstör miljön mer än fyrtaktare, det är väl därför de förbjuds inom EU? Är i övrigt ingen fena på teknik eller motorer så man får lite på annan expertis, och man väljer sina källor antar jag. Vissa kanske lyssnar mer till motortillverkare och oljebolag, och jag väljer de som värnar om miljön. De är inte på något sätt neutrala, det vet jag, och de kan säkert vinkla siffror och påståenden ibland. Deras syfte är att skapa en bättre värld. Oljebolagen vill tjäna mer pengar.

//N.N

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Fan va du skrämmer mig...så 1/3 av min tank går rakt ner i sjön? Rynkar

Hoppas nästan motorn pajar på riktigt. Nog enda sättet att få regeringen gå med på nytt motorköp.

 

Men 17 liter av 100 kan inte stämma. Det är väl 17 liter av 25 timmars båtkörande på fullgas?



Senast ändrad av Sardaukar | 13 maj 2008 | 16:38

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vissa kanske lyssnar mer till motortillverkare och oljebolag, och jag väljer de som värnar om miljön.
Det är nog sant, och båda sidor är nog lika goda kålsupare vad gäller information.

Kolla lite på räkneexemplet, jag får inte ihop det!
De säger att: 1/3 av bränslet går direkt ut i vattnet tillsammans med avgaserna.
Vidare påstår de:
Om du kör på full gas med en sådan 70 hästars i 25 timmar, så har du ofrivilligt hällt ut 300 dyra liter bensin i havet.
Vilket de hävdar ger följande tabell:
Traditionell 2-taktare 70 hk:        300 liter oförbränd bensin
Direktinsprutad 2-taktare 70 hk: 17 liter oförbränd bensin
4-taktare 70 hk:                          14 liter oförbränd bensin (och mindre buller)
Om 300 liter är en tredjedel borde hela förbrukningen hamna på 900 liter vilket skulle ge en förbrukning på 36 l/h, vilket kanske kan vara en rimlig förbrukning på en 70-hk tvåtaktare på fullgas?

Men om man då ser till alternativen, insprutningstvåtaktare och fyrtaktare, dessa släpper inte ut denna mängd bränsle direkt ut i vattnet med avgaserna och borde då rimligen göra av med ca: 600 liter bränsle i samma exempel. (Om vi utgår från att det endast är oförbränt bränsle som ger den lägre förbrukningen hos dessa motorer)
ca: 600 liter i fullgaskörning i 25 timmar ger då förbrukningen 24 l/h.
Det tycker jag låter väldigt lite för att vara en 70-hästare, om än modern teknik! kan någon verifiera dessa siffror?

Sen är det väl dessutom konstaterat att fyrtaktarn låter minst lika mycket som tvåtaktarn vid fullgaskörning?

Jag är absolut ingen förespråkare för gamla tvåtaktare, men jag har lite svårt för den skrämselpropaganda miljörörelsen gärna sprider omkring sig.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Oops! Ja jag var visst lite snabb när jag knappade där. 17 liter av 25 timmars körning gäller. Du har helt rätt. Och det är ju skönt! Mindre bensin i vattnet.

Fast jag undrar också över det här med moderna tvåtaktare. Förr ett par år sedan letade jag utombordare till min förra båt, en IF. Konstarerade då under letandet att en 5 hk 2-takt Yamaha såg exakt likadan ut under huven som den gamla 4 hk Mariner farsan har i stugan. Vad gör den ena modern? Såvitt jag kunde se var det samma gamla trötta förgasarsystem, eller? Kanske kan någon motorkunnig berätta om skillnaden?

Nils Nobbing

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det är nog samma förgasarmotor. Jag har inte sett direktinsprutade under 40hk.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Precis...så länge det är förgasare klassas det nog som omodern i vilket fall.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Väcker liv i denna 2T tråd

Är sugen på att köpa en liten styris och hittat ett exemplar från -07 som lockar mej. Motorn är en Thohatsu 40hk 2T MEN inte TLD!  Då måste det vara en motor som såldes ut billigt -07? Om jag köper båten med denna motor kommer det påverka var jag får använda den då och kommer det att påverka andrahandsvärdet mycket om jag ska sälja den om tex två år? Båt motor och trailer är allt från -07 och i mycke bra skick, inte gratis men mycket billigare än nytt. Ska jag leta efter annat objekt?

/O

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lustigt att förbjuda 2-takt när t.e.x Evinrude E-TEC de facto uppfyller strängare krav än många 4 taktare.

Vi hade en Honda 4-takt 10hk redan på 80 talet tror jag, en tung, trög klump, liksom dom flesta 4 taktare idag.. Var typ 5-8 år då så jag minns ej året, bara motorn :)

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vi hade en Archimedes 7,5hk i början på 80-talet, det var denna motor som sedan såldes som Hondas... men det går ju inte riktigt att åka vattenskidor efter en sådan.

Tror att det idag enbart är undantagsfall där dessa regler(4-takts förbud) finns. Men det kanske blir vanligare? har inte hört talats om detta tidigare...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nå sant, men en modern motor skitar inte ner vattnet, 2 takt eller 4 takt. Om kravet är 4 takt så är Honda väl det enda alternativet.

Verkar som om allmänheten först nu fått upp ögonen för 4-takt. Tar väl ca 5 år till innan moderna insprutade, miljövänliga 2 taktare kommer till känno??

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...