Gå till innehåll
måndag 17 februari 2025
Rebecka

Nybörjare, men jag lär mig så gärna :) Lite frågor..

Rekommendera Poster

Hejsan!

Jag blev med båt förra sommaren, en Myra21. Min skatt. Jag gjorde ingenting med båten då, eftersom jag köpte den så sent på sommaren så ville jag utnyttja så mycket som möjligt av havstiden.

Så nu har jag då en hel del som borde göras...

Dynorna måste jag göra något åt, får väl sy något slags fodral till dom eller nåt.. Sen hade jag tänkt att måla glasfibret inne i båten vitt, det är just nu grådassigt med en massa prickar...inte direkt snyggt, någon bra färg till det??

Sen så vill jag ju gärna ha musik i båten, är det en bilstereo jag införskaffar mig då eller?

Och i fören på båten har jag en hajfena, men skulle vilja flytta den till ena sidan av fören och köpa mig en till som jag monterar fast på den andra sidan.. Hoppas ni förstår vad hag menar.. Skäms

Som sagt nybörjare, men jag lär mig gärna av det underbara båtlivet! Cool

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Alltså... :)

Det jag undrar med detta är om ni har några praktiska råd o ideér till dessa projekt som jag har framför mig...

Tack på förhand!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad gäller musiken så är det väl en bilstereo som gäller ja.

Sen det där med hajfenan Är det en sådan där i aluminium som man skall hålla i sig i när man hoppa ombord eller?

Jag är väl egentligen inte rätt person att komma med tips och idéer men så länge de gamla rävarna sover får jag väl hålla tråden vid liv i alla fall.Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Detta var kul, har precis blivit medlem. Dock inte oerfaren inom båtlivet.

Avseende färgen så skall du använda topcoat vilket är en pigmenterad polyester. detta är vad som sitter där nu (fast grå), slipa nogrant och tvätta rent med aceton innnan du målar. Detta är det mest slitstarka färgen. Sy fordral över gammla dynor kan vara en bra ide, men om skumgummit är gammal är det liksom att bygga in problemet, ta bort det gammla tyget och kontrolera skicket på skummgummit. om det är slut (smular sig och helt saknar stunns) skär till nya bitar. Detta är inte så lätt som det låter men med lite tränning så. Flytta hajfennan är i sig inga problem, problemet blir att få tätt de gammla hålen, slipa ner kanten runt hålen och spackla med antingen epoxy spackel eller glasfiberspackel. Den fula färgen på spackelt får du leva med eller lägga gelcoat i orginal färg över spacklet. När du monterar de nya fenorna, lockas inte av att skruva de med träskruv eller plåtskruv, använd genomgående rostfria bult.

När det gäller stereo så lämnar jag den till någon annan

mvh
Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Håller med i sak. Några kompletteringar bara. Topcoat får man genom att sätta vax- eller paraffinlösning till gelcoat. Gelcoat i en mängd olika nyanser och sådan lösning finns i båttilbehörsaffärer.  Om man inte är nöjd med någon av standardfärgerna kan man lätt göra egna blandningar. Just före applicering av topcoat tillsätter man härdare och sedan har man en begränsad tid på sig att använda blandningen. Blanda till i småportioner, alltså. Fråga försäljaren om råd, han skall kunna. Topcoat blir snyggast om den rollas på med korthårig filt- eller mohairroller. När topcoaten börjar härda fastnar den i rollern, som blir förstörd. Man bör ha ett öppet tråg med aceton för att göra ren rollern då och då. Både topcoat och aceton ger från sig obehagliga och skadliga ångor. Du bör använda halmask med filter för organiska lösningsmedel och sörja för god ventilation. Det sistnämnda gäller särskilt för aceton som är mycket brandfarligt. All elektricitet bör vara avstängd, cigaretterna fimpade och värmeljusen släcktaGlad. När det gäller att skruva fast hajfenorna måste man vidta lite särskilda åtgärder om däcket är gjort av sandwich laminat och det är de flesta. Detta blir lite för omfattande att beskriva här. Föreslår att du väntar lite och skaffar dig mer information först. Googla och sök också i båttidningarnas artikelregister.

Är ingen stereoexpert, men alla våra båtar har varit utrustade med bilstereo och det har fungerat utmärkt.

Lycka till

Sea Maniac, ganska gammal räv

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej Rebecka,

Inombords var min båt också målad grådassigt med en massa prickar.

Jag gick till färghandeln och förklarade för dom och dom föreslog en vanlig inomhusfärg av bättre kvalite, vattenbaserat, tvättbar som dom blandade till den nyans jag ville ha. Jag gjorde rent den gamla färgen ordentligt med Målartvätt tror jag den heter och sen rullade och penslade jag på den nya. Bara ett lager! Det var år 2002 och färgen är lika fräsch idag som då.

Därför tror jag absolut inte att du måste använda topcoat som är många gånger dyrare och inte alls lika enkelt att hantera.

Mina dynor syddes om av min fru, alla 13 stycken. Det är inte så svårt om man kan hantera en symaskin. Däremot rätt dyrt om du ska lämna bort dom till en speciallist.

Istället för en extra hajfena kanske du kunde leta efter en bättre begagnad pulpit, t.ex från Båtmats http://www.batmats.nu

Han har massor med intressanta begagnade båtprylar. Annars är en extra hajfena ingen dum ide, bara du förstärker däcket vid infästningspunkterna.

En vanlig bilstereo kan du montera nånstans i skydd av vädret. Vattentäta högtalare kan du montera i sittbrunnen.

Hoppas att dessa rader är av hjälp till dig.

Ha en trevlig båtsommar önskar

Philip

post-7895-1394235461,7958_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Visst kan man använda andra färger, och ur ett miljöperspektiv kanske bättre men tro inte för en stund att inomhusfärger har samma slitstyrka som topcoat eller annan specialfärg för båt. Beakta ev oljespill och annat som kan hamna i kösvinet, en vattenbaserad färg tål inte kemiaklier särskilt bra. Nu finns det förståss andra färger än topcoat - som är enklare att hantera. International och hempel har en del färger som är slitstarka och fungerar som vilken färg som helst.

och glöm det där med färg från Jula, fulständigt skräp, du kommer att ångra dig

Senast ändrad av thomas_sundberg | 12 maj 2008 | 16:50

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...