Linkannr1 0 Postad 6 Maj , 2008 Nu blir man väl idiotförklarad här,men jag ska montera dit en ekolodsgivare och tycker att det ser rent ut sagt förjävligt ut med att ha en lång kabel som syns bak.Är det möjligt att borra hålet för kabeln under vattenlinjen och få det tätt?Jag har kollat på om man skulle köpa en sån här genomföring http://www.byggplast-batprylar.se/Article.aspx?ArticleNo=71300 och sen även köra med sikaflex.Tror ni på det eller är man bara dum om man gör det? Mvh/Jonas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 6 Maj , 2008 Kabelgenomföringar är inte garanterat täta!! Hur bra dom än är läcker dom vatten och jag kan garantera dig att ditt försäkringsbolag kommer inte att ta förlusten av en båt pga av att du använt en genomföring som är avsedd att sitta ovan vattenytan. Förstår inte varför du skall dra ut en kabel under vattenlinjen? Det finns ju ekolodsgivare som du sätter i botten på båten, dvs genom att ta hål. Dessa är ju avsedda att sitta där och är täta. Då får du kabeln på insidan och givaren på utsidan. Per Senast ändrad av oceanis | 07 maj 2008 | 07:48 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Knoparn 6 Postad 7 Maj , 2008 Så få hål som möjligt i skrovet är ju liksom det bästa... Du har inte testat att sätta ekolodsgivaren på insidan av skrovet, fungerar ju också bra på en del båtar. Står en del om denna metod om du söker i detta forum... Senast ändrad av Knoparn | 07 maj 2008 | 08:33 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nyborjare 0 Postad 7 Maj , 2008 Funkar perfekt för mig att sätta den på insidan, testade först ut platsen med givaren i en plastpåse med vatten, sen tryckte jag dit den i en STOR klick med silicon, se bara till att undvika lyftblåsor i silikonet, ha ekolodet igång undertiden justera vinkeln och se så du får signal från botten, det enda man missar är ju vattentemperatur om nu lodet har denna funktion. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bergius 0 Postad 7 Maj , 2008 Den där genomföringen ska du INTE montera under vattenlinjen. Den är till för antennkablage och dylikt ovanför vattenlinjen. Följ istället tipset att montera inne i båten. Det finns några saker du ska tänka på, men jag tycker du ska höra av dig till återförsäljare av givare, så får du alla tips. Sika 291 fungerar utmärkt under vatten. Hej! Andreas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser