Gå till innehåll
tisdag 03 december 2024
blange

tvättning och vaxning

Rekommendera Poster

Hej Båtvänner!

Jag har en gammal Flipper och tänkte få den någorlunda ren och blank.Jag har inga höga krav men lite fint får det gärna vara.

Då dyker frågan upp...vad ska man använda för produkter?

Däckytorna-vad använder man där?  cleaner?

Övriga ytor?

Behöver man verkligen använda både shampo,cleaner, vax, polish, sealer och allt vad fan det är.

Tar tacksamt emot lite tips om produkter och fabrikat. Som sagt, inga höga krav.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tvätta med Hempel Yacht Cleaner. Sen kan du både rubba och vaxa med Ultra Glozz

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

kan jag ta även däckytorna med hempel yacht cleaner, sen inget mer? Det blir inte halkigt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det är inte cleanern som gör däcksytorna hala, utan vaxet. Det finns särskilda vaxer, som inte är hala, för däcksytor.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ex på båtvård / produkt - finns MÅNGA bra produkter! Cool

http://www.seab.se/      Råd&Tips - Båtvård http://www.seab.se/

Plastbåtens gelcoat (ytskikt) utsätts för många påfrestningar. Solens UV-strålning, surt nedfall, smuts, saltvatten och värme påverkar och bryter successivt ned ytskicktet samt gör det matt och missfärgat. Det är därför viktigt att underhålla och skydda gelcoaten genom polering och vaxning.

Gör så här för bästa resultat:

Rengöring
Tvätta båten med Turtle Marine Wash. Rengör därefter ytan med Turtle Marine Cleaner eller Turtle Gelcoat Polish beroende på hur smutsig gelcoaten är. Är gelcoaten helt ren från oxid eller missfärgningar kan du hoppa över detta steg och gå direkt på vaxning. Lägg på medlet med cirkelrörelser tills ytan är ren. Låt torka till en matt yta. Polera av med ren trasa, polérduk eller polérmaskin.

Vaxning och försegling
Lägg på Turtle Marine Wax eller Turtle Gelcoat Sealer på samma sätt som cleanern. Låt torka till en matt yta. Polera av med en ren trasa eller polérduk. Vaxet skyddar gelcoaten och ger en bestående hård, blank och smutsavvisande yta. Väljer du istället att använda Turtle Gelcoat Sealer får du också en mer långvarig försegling av gelcoaten.

Senast ändrad av PatricS | 07 maj 2008 | 09:19

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

För att rengöra däck och allt annat över vattenlinjen använder jag Rönnqvist Båttvättmedel, det tar bort den skit som finns. Då det är väldigt starkt och tar bort eventuell skyddande vaxlager så återvaxar jag med Rönnqvist återvaxande tvättmedel. Lätt och smidigt läggs det på som ett vanligt tvättmedel som sedan sköljs bort. Då har ytan fått en skyddande hinna vax utan ansträngning. Då det är drygt (blandas 1:100) använder jag det också till den vanliga underhållstvätten, då håller jag båten ren och vaxad på samma gång.

post-12171-1394235461,5298_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för tipsen!

Lutar nog åt att prova Ultraglozz, många verkar tycka det är bra.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En dum fråga. Ska man använda polermaskin till både på- och avtagning av vaxet? Eller i vilket skede ska man använda polermaskinen?

/Freddie

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...