Gå till innehåll
torsdag 13 februari 2025
Pheubus

Hjälp, travarskenan i början vid bommen lossna!

Rekommendera Poster

Hej!

Det är så att när jag skulle hissa mitt storsegel för första gången denna säsong och skulle spänna bomuthalet lossnade den ca 40cm långa travarskenan som satt precis ovanför bommen på masten.

Det är som en extra förlängning av den intregrerade skenan som finns i masten. Förmodligen är det en modifikation från attt haft ett storsegel med replik till att kunna ha travare. Den har varit popnitat men passformen har inte varit perfekt vilket ledde till att den lossnade.

Frågan nu är om någon vet var det finns liknade skenor som skulle passa? Skillnad från den gamla så skulle jag vilja att den nya ska ha helt plan baksida samt vara 46mm bred helst då den gamlas profil gör den jättesvår att popnita fast.

Snacka om att det var snopet när man skulle precis ut och segla hem båten från varvet..

Tack på förhand

Vänliga hälsningar
Jonatan

post-26755-1394235460,4145_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Kan du inte borra ur och nita fast den igen? /M

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag drog ner storfallet till sittbrunnen fick jag bekymmer. Den spärr som höll travarna på plats medförde att bomkapellet inte räckte och vidare var knepigt att reva. Efter att varit i kontakt med en riggare fick jag tips om den skena du visar i bild. Jag tog rostfria skruvar som jag fettar in för att de skall korrodera fast. Saken är ju den att jag måste kunne demontera den när jag vill ta bort segel när säsongen är slut, då måste jag demontera skenan. Samtidigt vill jag dra mig till minnes att det var trångt att på plats med nittången om man inte har semiproffsmodellen. Se till att använda monelnitar, det är det enda raka. 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...