Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
Racergenius

Ännu ett värmeproblem med Mercruiser 5.7

Rekommendera Poster

Jag har i vinter bytt impeller och packningar i mitt Alpha One gen 1 drev. Jag har även bytt alla bälgar. Men nu när dagen för sjösättning kom och jag skulle ut och åka lite så har jag fått problem med värmen. På tomgång ligger tempen ungefär där den ska, men så fort jag börjar belasta motorn genom att åka med båten kliver tempen upp tills det är dags att stänga av motorn innan den kokar. Har kollat termostaten i sötvattensystemet och till och med tagit bort den utan att det blir nån skillnad. Jag har även kollat att det kommer vatten från sjösidan och det gör det, men det känns som det kanske inte är tillräckligt. Finns det nått lätt sätt att testa? Typ att på tomgång borde den pumpa upp 10 liter i minuten, eller hur tar jag lättast reda på om det kommer tillräckligt med vatten från sjön?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om du har sötvattenkylning så borde du ju ha en värmeväxlare. Denna har massa små rörformade kanaler som vattnet leds igenom. Denna kan om den inte får tillräckligt med vård bli igenkorrkad på en eller flera kanler. Därav kan du ligga på tomgång och puttra men när du ökar vartalet så leds ej tillräcligt med vatten runt i kylsystemet för att kyla motorn. Hade liknade krångel på en äldre Dieselknota ja förfogade över slutade med ny värmeväxlare a 7000kr. Var i stortsett hel tät ungefär samma symtom som du har. Gick fint på tomgång men så fort man pillade på gasen så skenade tempen iväg... 

Ett annat fenomen är att kyllimporna eller vattenpumpen kan vara delvis igensatta. Intaget i drevet och dess kanalisation kan oxå vara igenkorrkat av div skräp. Felet verkar ju vara flödesrellaterat och man får börja felsöka utifrån d. För du är väl säker på att du fick ihop grejerna på rätt när du bytte impeller?? Inget svårt eller stort ingrepp i sej men även den bäste kan göra missar. kommer nog rulla in flera smarta förslag på vad problemet kan vara tids nog här..

 

!!!MVH REXCO!!! som åker Sjövattenkylt mindre krångel men korttare livslängd och sämmre prestanda...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Just nu är jag inte säker på nått. Men allt fungerade fint i höstas innan jag började pilla. Jag lossade slangen på sjövattenintaget idag för att kolla hur mycket vatten som kom. Det är svårt att bedömma hur mycket vatten som ska komma. De flesta jag pratat med säger att det ska komma en rejäl stråle, men ingen brandspruta. Det är lite vagt uttryck om man inte sett det förrut. Jag skulle vilja säga att det rinner vatten från min slang. Typ samma mängd som det blir när man häller upp saft från en kanna en varm sommardag. Glad

Det känns som det första jag måste göra är att säkerställa att det kommer
in tillräckligt, efter det får jag leta stopp i värmeväxlaren.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det här var mycket intressant. Särskilt eftersom jag själv har problem med kylningen och har ett Alpha One gen 1 drev. Jag har dock motsatt problem d.v.s. vid låga varv får jag problem men vid hård körning så har jag inga problem. Jag har en sötvattenkylning som bara verkar på motorn ej limporna. Mina problem är inte motortemperaturen utan temperaturen över limpa och knä. Jag har redan bränt den gummibälg som sitter efter knäet (den började helt enkelt att brinna) och jag blev tvungen att byta ut den. Jag testade idag med hjälp av en lasermätare att mäta temperaturen. Jag startade och mätte höger och vänster knä ( sett akteröver). Efter fem minuter var vänster knä 38 grader celsius och höger knä 94 grader Celsius. Sedan gjorde jag en tur med båten och körde full gas 4 800 rpm i två minuter, drog ner farten och mätte då hade båda limporna
ca 70 grader celsius. Hur hög temperatur får knäet max vara innan det blir någon skada ??? Snälla är det någon som vet vad jag kan ha för fel? Ett tips till alla Er med temperaturproblem är att skaffa en sådan här laser temperaturmätare den är otroligt bra vid felsökning.

God tur

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kom fram till att det där flödet jag pratade om måste förklaras bättre. Så jag filmade det. http://tinypic.com/player.php?v=2h7hyqa&s=3 Tyvärr så blev det lite mörkt nu såg jag, men man kanske kan få en uppfattning. Tog även ett kort där det syns lite bättre. Motorn går på tomgång (som ni hör på filmen)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

bara en tanke ..

 kanske sitter gummirester kvar efter en trasig impeller ????

( för så lite vatten ska det inte komma )  Av med drevet och spola med slang bakvägen , just där du fotade ditt ''rinnande vatten''. Men drevet ska vara av !  Är det fri väg i drevet efter impellern , har du kollat det ???  

Impellern rättvänd ?

 

Lycka till som fan , hoppas på ett lite lite fel bara .

JCC

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla så du inte får ett knä på slangen när du fäller ner drevet.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

VA? ...hur skulle de kunna hända ?

Slangen kopplat från drev till sköld är inte möjlig att böja !

hur du en annan teori så är det dax att förklara .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag bytte impeller på mitt Alpha1 eftersom jag inte visste skicket på innehållet och det var tur för impellern såg sådär ut hade säkert funkat men packningen som satt mot övre drevhuset var bara skit,hade gått sönder och täppte till öppningen så flödet kan inte ha varit mer än vad som du får ut genom ditt rör kan jag tänka mig.

Men antar att du bytte den gummitutan oxå !?

mvh Mats 



Senast ändrad av badcam70 | 07 maj 2008 | 11:39

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Lite osäker på vad du menar men jag bytte det som är på bilden här. http://www.drev.se/pub_images/original/12290_368.jpg Några gamla impeller rester borde det inte vara, för den jag tog ut var hel. Kan man sätta impellern åt fel håll? Trodde den var lika åt alla håll på den här modellen.Hur märker man om det är nått läckage i devet? Suck, det verkar som jag måste upp med båten igen...



Senast ändrad av Racergenius | 07 maj 2008 | 12:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Men allt fungerade fint i höstas innan jag började pilla.

If it aint broken, dont fix it.

Är impellern rättmonterad?

Visar givaren rätt temp?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä som sagt, eftersom det inte kommer tillräckligt med vatten så är ju möjligheten stor att  impellern sitter fel. Men jag tyckte inte man kunde göra så bycket fel när man monterade den. Det var ju bara att trycka på den på axeln och sätta tillbaka locket. Tempmätaren visar nog rätt, för knäna brukar inte vara så varma som dom blir nu.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det var det lilla svarta gummiröret bredvid det gråa längre vatten röret som var helt trasigt och täppte till vattentillförseln på mitt drev.

Enligt beskrivningen så sätter du impellern på axeln smörjer den och sen drar du ner pumphuset roterar axeln medurs så kommer impellern att gå i helt perfekt på rätt sätt.

Kolla på www.mercstuff.com 



Senast ändrad av badcam70 | 08 maj 2008 | 11:30

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Impellerns gummi är så mjukt när den är ny så även om du skulle råkat vända bladen fel så rättar det till sej när den börjar snurra... Och du har väl inte gjort tabben att starta motorn på land utan vatten?? En ny mjuk impeller ryker direkt då av värmen som blir när den snurrar runt torr...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nä, jag startade aldrig motorn utan att koppla på muffen med vatten. Igår så plockade jag upp båten igen för att ha möjlighet att kolla drevet. Jag testade igår att mata drevet med vatten, men jag tog bort slangen efter servokylaren som jag gjort på bilden tidigare i tråden. Sen matade jag även motorn med en vattenslang för att inte skada bälgarna med varma avgaser. Efter att jag kört motorn ett tag (5 min) så var den knappt uppe i 65grader, och det utan någon termostat på sötvattensystemet. Kände jag på knäna så var dom kalla, medans värmeväxlaren och limporna (som sötvattenkyls) var ganska varma. Förmodligen dom 60 graderna som tempmätaren visar. Blir motorn så varm även om man kör utan någon termostat, eller kan det vara så att jag både har dåligt tryck på inkommande vatten samt ett dåligt flöde igenom värmeväxlaren?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håll oss underättade´ hur det går. Detta är ett vanligt problem tydligen, så dela med dej när det är löst... För löser det gör du..

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så där ja. Precis som badcam70 var inne på så var det gummitutan som hade ställt till det. Den var bytt, men när jag hade tryckt ihop över och underhus så hade jag med kopparröret från impellerhuset kluvit gummitutan så att en del av den satt inne i vattenröret och blockerade flödet. Det kan till och med ha fungerat så att ju mer vatten impellern tryckte, desto mer stängde den vattenflödet. Nu är den bytt och jag har en lång sommar framför mig!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...