Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
gunben

Bottenmåla igen i år?

Rekommendera Poster

Hej, vi köpte en ny motorbåt förra sommaren, den bottenmålades av Yamaha enligt konstens alla regler. Har precis inhandlat bottenfärg för att stryka på 2 lager inför kommande säsong - MEN, ska jag verkligen måla igen denna sommar? Eller räcker det med att vaxa? Eller kanske göra ingenting? Vad göra? Vi håller till i Stockholms skärgård.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är bottenfärgen hel och ren, finns ingen anledning att måla igen. Det är ju det som är lite av poängen med att bottenmåla Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

alltså, landkrabba som man är, vet jag inte ens om den är hel. Ren är botten, men när man tar med handen på ytan släpper färgen och färgar handen, ser ut och känns som tavelkrita. Sådär, nu har jag fotat botten fram och bak som jag bifogar .. Ska man kanske avlägsna det torra som släpper?

post-24923-1394235460,6116_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du har polerande bottenfärg som poleras bort när båten rör sig i vattnet och på detta sätt skyddas skrovet mot beväxningen. Du skall absolut INTE tvätta bort färgen, då försvinner dess skyddande verkan.

Om du skall måla eller ej beror lite på hur länge du skall ha båten i sjön, hur långt du skall åka (färgen poleras bort när du åker) samt hur mycket färg som finns kvar (samt hur mycket brottom du har till sjösättningen) !

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

På med grundfärg epoxybehandling om skrovet är torrt och bottenfärg, ( Obs, använd inte den självslipande millelight bara, den som färgar av sig. Den kommer att förbjudas när man kommer på att det den släpper av sig lägger sig på bottnarna och hjälper till att döda den) det är lite det som är tjusningen med båtlivet också. Knalla ner till hamnen på våren och till de andra ge lite av ömheten till båten. Man får ett bra mycket rikare liv. Flört  

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du behöver INTE epoxybehandla en sprillans ny båt. Det är extrem överkurs. Och Mille Light är det absolut inget fel på. Kör du lugnt vidare på samma bottenfärg!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Ja vi får väl se?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, vi får se. Ingen ny båt får någonsin plastpest efter enbart ett par säsonger och om Mille Light mot all tänkbar förmodan skulle förbjudas redan om ett år, ja då är det bara att slabba på ny färg. Inga konstigheter alls.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade jag båten i bräckvatten skulle jag börja med att ha enklast möjliga bottenfärg. Får jag snäckpåväxt eller havstulpaner så skulle jag öka upp försvaret mot de fartbromsande djuren.

Kanske får du bara lite grönslem som lätt kan borstas bort.

En del har fartygsfärg för säkerhets skull även i sötvatten. Då är det inte sötvatten så länge.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som någon tidigare skrev så behöver du inte göra något med botten. Det är ju ideen  med den typ av färg att den skall släppa. Det är helt rätt och i Stockholm klarar du dig med målning vart annat år!!!

Det enda du kan göra för att känna lite vårrustnings känsla är att polera och vaxa om du vill. Antagligen behöver du inte det efter ett år men det skadar inte.

Sjösätt istället och njut av båtkörandet.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kunde inte öppna bilden som du refererar  till men anar att det var mycket påväxning där det inte var målat.

Ursprungsinläggets fråga var om en ny båt som målades i fjor med självpolerande färg. Om det finns färg kvar vilket vi får förmoda eftersom det kommer på händerna när artikelförfattaren tar på den så är det fortfarande färg kvar vilket bör räcka en säsong till.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Ja det gör det säkert och sedan får man kanske höra resultatet i höst, det vore faktiskt intressant. Jag tror inte heller att det är beväxtning på båten. Jag hade själv mille light den som färgar av sig och som ligger över hela plan sedan, den som sjunker ner i grundvattnet eller ut i sjön. Forskas det om det? Sedan visst, vi har flera sortes antibiotika i vårt dricksvatten och vad gör miljöfolk, skriker om bottenfärger nu. Som om det vore viktigast i världen. Nyss var det etanolen, före det miljövänliga soppåsar som var tvunget att läggas ned efter 2 veckor. Till miljöpartister tillika andra partier med skrämselpropaganda på agendan. Försök samla poäng bara, jag tror att det loppet redan är kört. Iaf bland båtfolk.

/M 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Lånar bilden efterssom det stod håll till godo. Han hann inte måla där stöttorna hade setat. På ostkusten.

Senast ändrad av Mariage | 07 maj 2008 | 00:05

post-17161-1394235461,067_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Du får ursäkta men jag förstår inte ditt inlägg. Är du för eller emot bottenfärg ????

Trådskaparen frågade vad han skulle göra med en båt som var målad och det försöker vi råda om.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har mina båtar mitt i stockholms skärgård och har inte haft särskilt mycket beväxning. Om båten ligger still hela sommaren växer det ju en del, men om du använder båten regelbundet så växer det inte så mycket. Har du möjlighet att skrapa botten under sommaren? Ta upp upp tvätta eller dyka under med snorkel och borsta.

Jag skulle inte måla om jag vore dig, men jag har å andra sidan möljighet att traila upp båten och tvätta av den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för alla tips, vi har nu lagt på ett lager färg. Så får vi se i höst hur det blev.

Hälsningar  Gunben

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Här i Helsingforstraktens skärgård verkar den värsta beväxtningen ha skett under senaste vecka, trots att vattentempen sjunkit till ca 15 från typ 18C. Första tecken på havstulpaner kom ren för över en månad sedan. Så tror ej på teorin att dom bara sätter sig under en kort tidsperiod. Min färg verkar ha föga effekt mot tulpanerna. Motorns varv sjuker för varje vecka och toppfarten likaså. Den varvade nära idealet 5200 i början av säsongen men idag fick jag bara 4500. Måste få upp den och tvättad och nästa år så är det Norsk alu färg eller nåt annat ordentligt gift som stryks på. Min 75hk Evinrude E-TEC accelererar dock upp i planing nästan lika bra och håller bra marchfart fortfarande, fin motor.

Senast ändrad av Mark77 | 03 september 2008 | 20:32

Senast ändrad av Mark77 | 03 september 2008 | 20:35

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lånar tråden lite.

Jag har en liknanade botten färg som Mille Light, kanske det rent av är den, det vet jag inte men det är i alla fall en polerande historia.

Nu till frågan: Jag har lite skavanker på vissa delar av skrovet och hade tänkt mig att spackla och slipa till det hela nästa vår. Är det bara att måla över med en produkt liknande Mille Light eller ska jag grunda med något annat först?

Tycker att det har funkat bra med den färgen. Nu har jag ju inga problem med tulpaner och annat utan det är bara lite slem i sämsta fall.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...