iw31 0 Postad 6 Maj , 2008 Jag vänder mej till forumets samlade expertis. Jag är på väg att köpa en ny motor, en 150 hk fyrtaktare, och efter att ha talat med ett antal försäljare så vet jag varken ut eller in beträffande val av motor. Alla talar sig varma för det märke de säljer, det förstår jag, men det kommer ju alltid med någon kommentar som du vet väl att XXX har haft stora problem med XXX på deras stora maskiner.. Jag har nu blivit upplyst om att bl.a Yamaha har ett allvarligt problem (sant eller ej..?), som tar sig uttryck i att oljan blir blandad med bensinen, och då blir ju smörjningen lidande, som kan betyda att motorn skär. Finns det någon som kan hjälpa mej, med fakta, om detta är sant eller en försäljarskröna. Dessutom får ni gärna ge mej era synpunkter på de motorer ni har, gärna så att ni haft dem i 3-5 år, så att pålitligheten går att bedöma. Min motor kommer att användas ca. 100 timmar per säsong. Jag är tacksam för all hjälp jag kan få. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 6 Maj , 2008 Borde i såfall vara bensin som trycks ner i oljan förbi kolvringarna, det är väl enda sättet att få till blandning? Men å andra sidan byter man ju olja lite då och då så det kan inte var något problem. Prova å Googla på exempelvis yamaha plustecken problem Mercury plustecken problem osv. så ser du vad folk har för problem. Du kommer säkrt upptäcka att det finns problem med alla märken. Dessutom så ju mer grejer man skaffar ju mer problem får man väl alltid. Senast ändrad av Bella440R | 06 maj 2008 | 12:21 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sardaukar 12 Postad 6 Maj , 2008 På Google behöver man inte skriva plustecken Räcker med Yamaha problem Mellanslaget tolkas automatiskt som plustecken Visst kan det skilja på kvalitéerna mellan olika märken, men inte mycket tror jag. Det kan säkert skilja mellan samma modeller också. Får man ett måndagsex. så spelar det ju ingen roll vilket märke det är. Välj istället efter motorteknik. Med eller utan förgasare, 2-takt eller 4-takt osv. Tror val av märke spelade större roll förr. Skulle jag köpa ny motor idag, skulle jag vilja ha en Mercury eftersom de är snyggast Senast ändrad av Sardaukar | 06 maj 2008 | 13:00 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
iggy 0 Postad 6 Maj , 2008 Själv kör jag en något mindre motor än den du efterfrågar, En Mercury 50 hk 4-t från 99 som jag är MYCKET nöjd med. Nu kör jag inte fullt 100 timmar per säsong men iaf. (om det nu kan vara någon vägledning) Har även polare (trot eller ej) som kör hårt med sina murklor som också är mkt nöjda. //Iggy Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
mattiasn 0 Postad 6 Maj , 2008 Jag har kört både Mercury 90, Penta 70, samt Suzuki 140 2takt. Aldrig några problem. Har svårt att tro att det ena märket är bättre än det andra. Välj något av de kända, samt ett där du har lokal service. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bella440R 0 Postad 6 Maj , 2008 Just det, det är nog viktigare att man har nära till service än vilket märke man väljer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser