lovenvik 0 Postad 6 Maj , 2008 Hejsan. Vad jag förstått så ska man ha vanlig motorolja till ett 100b drev. Då kommer nästa fråga. Hur mkt ska man fylla på? vart fyller man på nerifrån eller uppe vit mätstickan. Och hur vet man när det är nog med olja? Tack för hjälp. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 6 Maj , 2008 Hej! Du fyller på genom hålet för oljestickan. Det ska vara kort sticka på 100B-drevet, 100-A har lång sticka (ca 25 cm). Fyll till markeringen på stickan. Lycka till Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lovenvik 0 Postad 6 Maj , 2008 Vad kan hända om man råkar ha för mycker olja ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bogus 3 Postad 6 Maj , 2008 Varför chansa? Får du i för mycket är det bara att lossa bottenpluggen och släppa ut lite (i lämpligt kärl). //Bogus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Utbult 0 Postad 6 Maj , 2008 I 100B-drevet skall det vara 3,1 liter olja av samma typ som du har i motorn - 10W/30, 10W/40 eller 20W/40 (enligt instruktionsboken). Du fyller på olja genom hålet för mätstickan. För att oljan skall rinna ner lite lättare finns en luftskruv som du bör skuva ut innan du fyller. Den sitter framme på drevets överdel, under styrstaget någonstans. Har tyvärr ingen bild men du bör hitta den om du letar lite. Lite bilder på när jag tömmer oljan och monterar av 100-drevet från skölden. http://www.safircabin.se/100_drev.php Har lämnat in det för ompackning och oljebyte. Bytte oljan själv förra året men lät verkstaden göra det när dom ändå hade drevet inne denna gången. Till helgen åker båten i sjön Åsunden Ulricehamn för provtur innan trailerresa upp till Smögen! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
arkengoran 1 Postad 6 Maj , 2008 Hej alla ni med gamla båtar och 100 drev. Förra våren råkade jag ut för strul vid sjösättningen. När båten gick i upptäckte jag att vatten sipprade in vid insidan av stöveln i motorrummet. Båten upp och försökte täta runt det genomgående röret. Blev inte tätt så jag bestämde mig för att ta bort stövel o anslutning genom akterspegeln. Upptäckte då att röret som gick igenom akterspegeln var sönderrostat. Har nu monterat ett rostfritt rör genom akterspegeln och anslutit det till stöveln på utsidan . Se upp med detta rör som är av plåt och börjar bli gammalt. Om det börjar läcka på insidan så räkna med att det röret är upprostat. Jag försökte täta läckan och sjösatte tre gånger innan jag tog beslutet att ta bort det genomgående röret. Håll ett öga på detta ni som har gamla båtar med 100.a drev. M.V.H Göran Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser