Gå till innehåll
söndag 09 februari 2025
Macke75

Problem med växelföraren alpha one drev

Rekommendera Poster

Hej alla meckare!

Har ett problem som kanske nån vänlig själ kan hjälpa mig med.

Efter att jag bytt impeller på mitt alpha one drev gen 2,samt fyllt på olja i drev.= start klart ,inträffade något jag inte räknat med.

Fram går bra i växeln,neutral lika så.Dock inte backen som verkar inte riktigt gå i läge.

Jag hade gasreglaget framläge MAX ,samt den hade gått på hästskon i överhuset som är viktigt.

Fattar inte vad jag har gjort fel.drevet gick felfritt förra sommaren.

Har kollat efter tips på detta forum,men jag tycker det verkar svårt att fixa detta själv.Har kollat på justering av växelväljarvajer.

mvh macke

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena! Har precis haft samma, jag tror problemet kommer från axeln som går in i Hästskon, vissa amerikanska instruktioner säger att man ska vrida växel armen till max medurs, jag tyckte att jag gjorde det men hade ingen back, delalade under delen igen, och då kunda jag flytta den armen som går in i hästskon ett hack till, efter det fungera allt samman.

När underdelen är av kan man flytta växelväljaren enkelt till både fram och back, då kan du känna så det står rätt till i växellådan, annars tycker jag att Dreven är väldigt känsliga för dåliga vajers, så kolla också när drevet är av om allt går lätt.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Rätta mej om jag har fel, men det låter på din beskrivning som om du har ett gen I drev medan frågeställaren har ett gen II. På gen II är det en annan konstruktion på axeln och den går inte att flytta. Så detta är nåt annat fel låter det som.... Som nämnts är det noga med wire justering. Testa att lossa wiren uppe vid motorn och dra ut den så långt det går och se att avståndet på wirens fästpunkter stämmer med fästpunkterna där den ska sitta monterad. Om inte så justera. När du drar i wiren så känner du samtidigt att den går lätt och att backen går i som den ska. Underlättar om nån vrider på propellern samtidigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...