Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
labbibia

Expressen sågar båtkörkortsförslaget!

Rekommendera Poster

Är det för det som folk som svarat på undersökningen att 61% vill ha körkort på sjön.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Om vi nu ska ha båtkörkort så i rättvisans namn så inför cykelkort, hundkörkort, kattkort,gåendekort,motbok mm.Va faen skall det sluta.. Ska vi ha dödskort också?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man får tycka vad man vill om båtkörkortet, men som ledare betraktat var det en otroligt kass historia där man som retoriskt grepp blandar in diverse andra frågor för att få den rätta grunden. Det är ju anmärkningsvärt att man efter allt detta bludder inte lyckas få fler att rösta nej på webbenkäten. Återigen, den där 55årshistorien är en övergångsregel, inte ett generellt undantag som gäller framöver. Jag tycker iofs att det är lite väl grovhugget och otroligt tacksamt att skjuta in sig på när man debatterar båtkörkortet, så jag ser gärna att man plockar bort den.

 

Är det för övrigt någon som vet vilka övergångsregler som gällde när man införde körkort för bilar en gång i tiden?

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Håller med, ska nu körkort införas så anser jag att den enda rimliga övergången borde vara typ:

Har man haft båt försäkrad skadefritt i säg 5 år så har man ju bevisat en hel del. Den person borde även då kunna intyga vilka familjemedlemmar som även har nyttjat båten och som då även borde ingå i övergången.

Visst, en del får som kanske inte skulle ha men det är bättre än det förslag som finns.

Att man ska få det med automatik för att man är över en viss ålder är ju helt sjukt, mina barn har bet, mer sjövana än många som skulle vara berättigade till körkortet...

Ja, dom sitter i sin låda som vanligt, dom är väl själva över den åldern och har därför föreslagit det....

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det spelar väl för tusan hakar ingen roll om ledaren var retoriskt usel skriven? Det viktiga är kärnfrågan: Är det ett bra lagförslag? Och svar: Nej det är RIKTIGT DÅLIGT, det är väl det som är viktigt i sammanhanget. Att sen ledaren tar upp de nya lagförslag, avgifter och skatter som lär bli följden när väl förslaget smusslats igenom, tycker du det också är uruselt?

Du tycker att 55-årsgränsen är en dålig del av förslaget. Vad tycker du om att ägare av 9.99 meter långa båtar som gör 14.99 knop ska undantas från körkortskrav? Är det vettigt? NEJ! Är det vettigt att folk som bor på en ö utan broförbindelse också ska undantas från lagförslaget. Är det vettigt? NEJ!

Förpassa hela förslaget dit det hör hemma, i papperskorgen!

Mvh Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Bluddra in sig. haha ja eller vad som hände, någon som vet när man missade frågorna som prästen ställde vid hembesöken? 
Jag kommer inte att drabbas av ett körkort, men tycker att det är förkastligt p.g.a att vi redan idag har regler för att framföra en båt. bättre regler än de som kommer att komma. Det handlar bara om att hitta en ny väg för att driva in mer skatt. Skylla på fylleriet, ja men gör en nollgräns då! Det kommer säkert att få svensson att sluta ta sin öl, eller ge upphov till färre drunkningsolyckor. Fan gamla gubbar måste pissa och det rätt ofta. Däri ligger problemet tror jag, det är en myt som skocken svenskar tror blint på och kan driva häxjakt på. Bra artikel Expressen, fast jag inte gillar er tidning heller.
/M

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja, jag tycker att det är rimligt att man har någon form av krav för båtar som är stora och/eller kan göra hög fart. Jag tycker också att det är rimligt att man inte har motsvarande krav för mindre båtar, analogt med andra fordon på land. Då måste man dra gränsen mellan dem någonstans. Det blir naturligtvis en lite lustig effekt precis vid gränsen som du skriver, men sånt är livet, det finns massor av sådana gränsdragningar, t.ex mellan olika fordon på land.

Folk utan broförbindelse är också en övergångsregel som diskuteras. Grundtanken är att det är fånigt att kräva formell behörighet av folk som har levt med båtar länge. Som tanke förstår jag den. Och det är inga kolossala mängder folk det handlar om.

Återigen, är det någon som vet vilka övergångsregler som gällde för vanliga körkort en gång i tiden? Man måste ha ställts inför samma problem då. Förmodligen även i samband med att man har infört olika fordonsklasser.

Diskutera gärna grundfrågan, om det alls ska finnas ett båtkörkort, man kan ha olika åsikter om det. Man kan också diskutera om de olika övergångsreglerna är bra eller dåliga. Men det är två olika saker. Att hämta argument emot att båtkörkortet ska finnas genom att skjuta in sig på övergångsreglerna är bara fånigt. Någon form av övergång måste det bli, och den kan aldrig bli helt stringent.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv är jag helt emot båtkörkort då jag inte kan se att fördelarna väger upp nackdelarna.

Däremot kan jag ändra uppfattning om jag får sen ngn, form av vettig motivering typ, olycksstatistik mm,...

När det isf, ska införas anser jag att övergångsreglerna är av högsta vikt. Dom bör ju givetvis inte omfatta den kattegori som är i behov av ett körkort.

Vi som har använt båtar skadefritt i åratal tillhör ju givetvis inte den kattegorin. Och borde bli undantagna. Men, hur ska då det utformas på bästa sätt....

I mina hemmavatten ser jag inget som helst behov av båtkörkort då det verkar vara ett storstadsproblem...

Jag föreslog i en annan tråd att ett sätt att få ner olyckor är att man helt enkellt inte får framföra en viss storlek resp hastighet direkt. Kan regleras med försäkringen. 1:a båten man försäkrar skulle isf, vara typ, mindre än fem m, och mindre än säg 10 hk, och säg under 10-15 knop.

När man har kört skadefritt med den uppsatt tid kan man gå vidare.

Det tvingar ju fram att man måste skaffa sej sjövana innan man hoppar i en 40 fotare god för 30 knop alternativt en rib god för över 50 knop....

Då behövs inga körkort utan det regleras kostnadsfritt via försäkringsbolagen...

Kort och gott vill jag inte ha körkort men att folk på sjön har den sjövana som krävs för det fartyg dom framför i dom vatten dom håller till i. Viket ju är väldigt individuellt...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kan det bero på hur frågan är ställd? Själv har jag inte svarat på någon av nätundersökningarna delvis för att frågorna enligt mig har varit fel ställda. Vad man svarar på frågan: Ska vi ha ett båtkörkort har väl inget alls med att göra hur man tycker liggande körkortsförslag är?

Hade de ställt frågan: Anser du att liggande körkortsförslag är bra? Hade kanske resultatet varit annorlunda, det ser man väl inte minst på diskussionerna som varit här där de flesta nejsägarna är emot liggande förslag men inte emot att utbildning behövs! Men med en sådan fråga hade nog svarsfrekvensen varit betydligt lägre då t.ex. rena landkrabbor hade tvingats sätta sig in i hur förslaget ser ut innan de svarar, nu klickar de bara på ja-plutten med föreställningen att i rättvisans Sverige ska det vara likt för alla: Det klart de ska ha körkort för båt, jag måste ju ha körkort för bil!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Folk utan broförbindelse är också en övergångsregel som diskuteras. Grundtanken är att det är fånigt att kräva formell behörighet av folk som har levt med båtar länge. Som tanke förstår jag den. Och det är inga kolossala mängder folk det handlar om.
Som jag förstod det var Folk utan broförbindelse ingen övergångsregel, men jag kan ha missuppfattat. Annars kan man ju ha synpunkter på det Du skriver om de som levt i skärgården länge med sina båtar och aldrig utbildat sig, vilka är det som tror att de äger skärgården och hytter med näven åt i stort sett alla badjävlar som båtar omkring oavsett om de själva följer reglerna eller inte (för de har ju minsann alltid åkt båt)? Vilka är det som har de största fördomarna om att badjävlar i stora luxuösa båtar bara är yuppierika dönickar som har för mycket pengar och saknar vett och sans?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

1. Det finns redan en gräns för hur stor båt du får framföra utan skepparexamen, den gränsen går vid 12 meters längd och fyra meters bredd, det känner du säkert till. Som du själv säger, nånstans måste man dra gränsen, och det har ju redan gjorts!

2.Vad gäller hastighet, 30 knop är väl knappast att betrakta som hög fart på sjön idag?  Problemet är ju att det vid vissa få tidpunkter ( ex midsommar), vid vissa platser (ex Waxholm) är väldigt tät trafik. Nåväl, inför hastighetsbegränsning vid dessa sund/trånga farleder under dessa perioder (jfr med landstigningsförbudet på vissa öar under sjöfåglarnas häckningstid) Det är en mycket bättre (och enklare för alla) lösning!

3.Varför kan fastboende på öar utan broförbindelse köra båt bättre än sommarboende på samma ö? Kör de båt hela vintern också? Jag har levt med båt i stort sett hela mitt liv, har bott på en ö i 18 år nu (dock med broförbindelse) alltså borde det i konsekvensens namn vara lika löjligt att kräva ett båtkörkort av mig?

Vad gäller övergångsregler för olika körkortsklasser vet jag hur det gick till när separat körkort för tung lastbil infördes. Körde själv tung lastbil i yrkestrafik för Skogaholmsbagaren i Stockholmstrafiken 1978. Företaget sökte, och fick dispens, för sina extrachafförer. När möjligheten till dispens upphörde, (1979?) och alla som körde tung lastbil måste ha C-kort gick det till så här: Du bad helt enkelt någon att skriva ut ett intyg på att du hade kört minst 100 mil med tung lastbil. Med andra ord, precis vem som helst som hade ett B-kort kunde få behörighet att köra tung lastbil. En vän till mig skrev exempelvis ett intyg till sin fru, som aldrig hade satt sin fot i en tung lastbil. Fick hon C-kort? Jäpp! 

Att du tycker det är fånigt att diskutera övergångsreglerna får stå för dig, men de är en viktig del i det totala förslaget. Nämligen att få folk att tycka att det drabbar ju inte mig så låt dem hållas. Sen när de fått igenom detta urvattnade fåniga förslag dras snaran åt, längd och fartkraven justeras upp, registrering kommer som ett brev på posten, och sen börjar inbetalningskorten för båtskatt att dimpa ner i din brevlåda! Jag tycker det är självklart att man måste bedöma HELA förslaget, inte bara de delar som passar just mig (eller dig) 

Slutligen, vad är det som överhuvudtaget verkligen MOTIVERAR ett båtkörkort? Ditt enda argument är att du tycker det är rimligt? Varför är det rimligt? Det har redan visats i många trådar här på forumet att de som står för det ojämförligt högsta dödstalen inte kommer att påverkas på något vis av båtkörkortet. Såvida inte kanotister och roddbåtar också får körkortskrav på sig så kommer ju inte dödstalen att minska mer än ytterst marginellt. Det finns redan lagar och förordningar som reglerar sjötrafiken! Vi behöver inte fler påbud och regler från byråkrater som inte vet ett dugg om sjöliv.

En fråga till slut: Har du ekonomiskt egenintresse av att ett båtkörkort blir verklighet?

Mvh Labbibia

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En annan sak om det nu skulle vara någon skillnad?

Hur många skadas till invaliditet i båttrafiken?

De som dör/drunknar drabbar ju mest anhöriga och inte stadsmakten, även om det är sorgligt för de anhöriga.

Skador på båtar betalar ju vi försäkringstagare, via våra premier.

Så vem vinner på ett körkort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hur många skadas till invaliditet i båttrafiken? -Ja?, måste ju vara fler som gör det på en cykel...

Så vem vinner på ett körkort? -Utb. bolagen och staten genom införande av registrering och båtskatt.

Finns ingen som helst anledning till införande av båtkörkort.

Det förslag som ligger nu är dessutom skrattretande, ett hån! Jag är uppvuxen med sommarstuga och båt nere vid sjön. Där tillbringades den mesta av fritiden som barn och sjön och båtåkande blev en viktig del i ens liv. Nu anser regeringens utredare att jag inte längre är betrodd som båtförare, detta medans en icke simkunnig 56 åring utan problem får köra vidare i sin nyinköpta båt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har i alla fall min uppfattning klar. Det behövs inget båtkörkort. Olyckorna på sjön är oerhört få till antalet och de få som ändå inträffar skulle sannolikt ha gjort det i alla fall. Utan detta så kallade båtkörkort. Man måste väga nyttan mot kostnaden. För kosta, kommer det helt klart att göra. 100.000 tals svenskar skulle behöva ta körkortet och en ny myndighet för att hålla i adminstrationen av det hela skulle säkert behöva bildas. Tänker man sig att det ska ske någon som helst opartisk bedömning, behöver massor av förrättningsmän utbildas. Jag kan komma på hur många invändningar som helst!

Dagens förarbevis lär mest ut navigering - inget fel i det. Men...., är det viktigare att kunna navigera enligt karta och kompass i en styrpulpetare på 4,5 m som toppar 18 knop och som framförs i en insjö, jämfört med en 30-fots segelbåt ute i Skärgården? I dagens förslag ska ju förarbevis/nautisk kompetens krävas i det första fallet, men inte i det andra....

För att sammanfatta. Jag tycker inte att körkortet behövs, det känns som ett stort slöseri med skattemedel som skulle kunna användas till något vettigare. Exempelvis cancerforskning. Cancer dödar enormt många fler än de som har navigerat fel ute till havs i sina fritidsbåtar. Ska man ändå införa ett körkort, ska det ske på ett rättsäkert sätt, och omfatta alla, i alla åldrar, oavsett var man bor etc etc. Bedömning av lämplighet skall ske av opartiska besiktningsmän, ej anställda av utbildningsföretag som nu. Det måste också ges möjlighet att dra in bevis, vid överträdelser, såsom sjöfylleri m.m. Annars blir papperet värdelöst. Men åter igen - det är inget stort problem och inget körkort behövs, speciellt inte något Kalle-Anka-båtkörkort!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ja då var d dags igen!

Jag anser fortfarande att nuvarande förslag om båtkörkortets är dåligt faktiskt uselt och ogenomförbart i praktiken. I dagens samhälle går polisens jobb ut på att leta skattesmitare, och inte på övervakning som det borde göra. D fokuseras på inkomster och inte säkerhet. Därav är hela förslaget Idiotiskt och ogenomförbart i praktiken.

Om förslaget anses färdigt och ska sjösättas i sin nuvarande form ja vad vinner vi på det? Dom som idag skiter i lagar och regler ja dom bryr sig knappast om något körkort. Det kommer enbart att drabba den redan kanske hårt belånade familjen eller individen inget annat.. Dom som är ärliga och laglydiga pröjsar och tar sitt eller sina körkort dyrt. Dom som skiter i d kommer ju undan dom med eftersom d inte finns någon ordningsmakt till sjöss så blire ju fritt fram. Förmodligen så förpassas hela sjöpolisen till kontorsarbete när nuvarande förslag har klubbats igenom..

Hittills har ingen utredning fastslagit att kombinationen snabba båtar kopplade till saknad nautisk utbildning skulle vara det största problemet. Så 15 knopsgränsen är och förblir gripen ur luften, kan lika gärna vara 20, 25 30 knop som många mindre båtar faktiskt gör. En liten gummijolle med 10hk kan lätt toppa 20 knop. Hmm 3st körkort för att få fortsätta köra släpdinge ja jag vet inte riktigt om ja ska kalla detta för ett konstruktivt och kreativt förslag som är genomförbart. Allra hellst om priset på dessa 3st körkort uppgår till 5000kr styck eller mer då blir d rättså dyrt att åka släpjolle. Nu har vi ju inte fått se någon prislista än och förslaget är ju inte i hamn änsålänge. Men ingen kan inbilla mej att d kommer bli några billiga enkla lösningar. Likt dagens ungdommar som har svårt att få ihop pengar till sitt bilkörkort för att d är för dyrt och krångligt. Så kommer d att bli med morgondagens nya båtägare. Jag tycker att d är lite EGO att förespråka massa grejer utan att tänka på att d faktiskt kan slå tillbaka på sin egen och kommande familj som kanske oxå vill njuta av båtlivet till en rimlig kostnad.. Hade själv axepterat ett enkelt obligatoriskt bevis för att få köra båt. Ett bevis som innefattar d nödvändigaste du bör kunna för att klara dej på sjön. Dvs liknade nuvarande förarbevis, billigt enkelt och till allas belåtenhet..

Ingen kurs gör dig till fullfjädrad stridspilot hur lång och kostsam kursen än må vara. D som behövs är övning, övning och mera övning. Buset och fyllan som finns till sjöss är inte tillräcklig fog för att införa något som beviserligen inte biter på landsidan och även om moralen kanske är lite högre till sjöss ja d bryr sig buset inte om. Sedan så kan man diskutera vad som är buskörning och inte. Vissa upplever vattenskotar som störande, andra vattenskidåkare, surfare, wakebordåkare osv. Själv upplever jag dryga seglare som oerhört störande Och är d då tillräckligt fog för mej att kalla dessa buset på sjön och några som i synnerhet borde förpassas till den dyraste skolbänken i världen pronto??? Nja jag vet inte men jag gissar på att d är ungefär såhär folk tycker och tänker när dom säger ja till dylika förslag.. Fyllan får vi ingen ordning på utan ordningsmakt, buset är ju i många fall tveksamt om man kan kalla för bus. Visst finns d en och annan Idiot som utmärker sig men jag skulle tippa på att 90% av sveriges båtägare sköter sig. 10% kanske missköter sig med div fartöverträdelser, fylla osv. Dessa 10% är av obetyderlig karaktär och även om man räknar högt så är d långt mycket bättre än vi har d i trafiken på land. D har blivigt oerhört mycket sämmer på landsidan på senare år varför? Jo  d är för att buset på land har lärt sig att d finns ju ingen ordningmakt och risken för att åka fast är ju minimal = laglöst samhälle.. Och så funkar d överallt i alla läger behövs en ordningmakt och alla lagar som finns behöver någon som ser till att dessa efterlevs!

.. En lag utan övervakning och uppföljning d har vi sett förr hur d har gått och d räcker för att såga detta förslag i sågspån..

Ett förslag med så många och så idiotiska dispanser har nog aldrig skådast förut. Finns inget positivt att säga om denna dynga som ska förpesta vårat båtliv.. Vad är d för skilnad på detta förslag och en tunna skit? Jo tunnan! hahahahahaha

!!!MVH MIN SYN PÅ D HELA!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

=en pappershög precis lagom tjock att slå ihjäl flugor med eller att använda i botten på fågelburen. 
I övrigt tämligen oduglig så vitt jag kan se.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Åsa Torstensson har dessutom sagt att en flytvästlag kan bli en naturlig följd av körkortskravet.

Hörde jag krav på säkerhetsbälte?

Hoppas utredarna har lite mer erfarenhet än några resor med Djurgårdsfärjan

Stort tack för Expressen som vågar ta ställning mot detta idiotiska förslag.

/Roland

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Men, jo jag håller med i att expressen tagit ställning. Vad har dessa i Bonnierconcernen sagt då? Tror att det beror på vem som skriver bara, synd att han/hon inte visade sitt namn utan allt gick under redaktionen.

Dagens Nyheter Expressen Göteborgs-Tidningen Kvällsposten Stockholms City Sydsvenskan Kristianstadsbladet Trelleborgs Allehanda Ystads Allehanda Österlenmagasinet
Kan det bero på att man vill skapa en debatt och få fler tidningar sålda?

Senast ändrad av Mariage | 06 maj 2008 | 19:41

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

Olyckstatestiken är ett dåligt argument eftersom skadade i båtolyckor oftare dör än tex skadade i cykelolyckor. dör man i båtolycka är man oftast i produktiv ålder och en arbesthäst för systemet, skadas man bara belastar man systemet med div kostnader sjukvård rehabilitering mm detta är ofta det som händer i tex cykelolyckor här ska även hänsyn tas att cykelolyckor även drabbar de yngre som ännu ej varit produktiva länge nog för att återbetalt systemet dagis, fritids, skolgång  och utbildning kostnader.

Så vill systemet ta krafttag borde cykelkort införas och även begränsningar av övriga 2 hjulingar som tydligen får framföras hur fort som helst och med obegränsat antal passagerare, fordon där skador inte innebär dödsolyckor bör i första han beläggas med restriktioner för att förhindra dessa samhälls belastande kostnader.

Ang knopgräns, vem vet hur fort båten går se bara hur många trådar om tryckloggar, gps mm där farten verkar variera högst godtyckligt eller är det vad det står i försäljningsbrochyren som räknas, vad händer då vid motor byten?  Hur blir det för hemmabyggena eller uddabåtarna blir vi undantagna. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Själv tycker jag det är bra att alla som färdas på sjön har nödvändig kännedom, men även om du har det så brukar det inte stoppa vissa från att dricka stora mängder alkohol och köra båt.

För ca 10år sedan tog jag båtkörkort (fritidsskeppare) bara för att det troligen skulle komma en lag på det.
Men Nu måste jag då yttligare ta ett kort för båtar med högre hastigheter än 30kn detta gör mig mycket irriterad eftersom jag trodde att jag skulle slippa gå en kurs när en lagen skulle träda ikraft.

Micke 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Rexco skrev:

Sedan så kan man diskutera vad som är buskörning och inte. Vissa upplever vattenskotar som störande, andra vattenskidåkare, surfare, wakebordåkare osv. Själv upplever jag dryga seglare som oerhört störande Och är d då tillräckligt fog för mej att kalla dessa buset på sjön och några som i synnerhet borde förpassas till den dyraste skolbänken i världen pronto??? Nja jag vet inte men jag gissar på att d är ungefär såhär folk tycker och tänker när dom säger ja till dylika förslag..

Ovanstående tycker jag är en mycket träffande beskrivning. Du har helt rätt. Jag såg ett inslag på nyheterna förut, där reporten gick runt och intervjuade äldre farbröder som fixade och donade på sina gamla segelbåtar/segelskutor. Behöver jag säga att de var positiva till båtkörkortet, för folk kör så himla illa och visar ingen hänsyn. Läs istället: Jag har seglat i 40 år, men vill helst ha skärgården för mig själv. Speciellt illa tycker jag om motorbåtar, sådana som låter... Speciellt dyra sånna, för jag känner sådant agg till dem. De låter för mycket, river upp svall och ägarna har säkert mera pengar än vad jag har. Det gillar inte jag. Rätt åt dem att de måste skaffa körkort, hoppas det blir riktigt dyrt och krångligt....

Någon som tror att ägare av stora motorbåtar kommer sluta köra dem om det införs obligatoriskt båtkörkort? Någon som tror de kommer riva upp mindre svall? Någon som tror de kommer låta mindre? Någon som tror att större hänsyn kommer visas i skärgården om det blir obligatoriskt med nautisk kompetens för allt som går fortare än 15 knop?

Exakt VAD är det båtkörkörkortet i den form som finns i förslaget är tänkt att lösa?

Det jag mest irriterar mig på är folk som kommer farande på fel sida i farleder. Påfallande ofta rör det sig om seglare och de ska ju vara undantagna nya körkortet. Lysande....

Senast ändrad av Sparre | 06 maj 2008 | 21:01

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Helt riktigt Sparre..

Och d får mej osökt att tänka tillbaka några år. Snabba stora båtar har väl egentligen funnits ganska länge nu och har ju faktiskt varit tillgängliga för gemen man i rättså många år. Nu har vi ju haft en högkonjuktur likt 80 talets bästa år. Då d såldes otroligt många nya stora snabba båtar. Likt idag så skulle d gå fort vara stort och ha stora maskiner. Folk hade gott om pengar och alla skulle ha båt, då var d aldrig prat på något mesigt körkortsfjanteri. Nä inte när båtmarknaden blomstarde och varven krängde båtar på löpande band. Ett krav på 3st körkort hade gett båtindustrin dödsstöten. I dessa tider var d inte någon som vågade knysta något om kalle Anka kort av denna typ som pressenteras idagsläget..

Känns som man hade en lite bättre koll på marknaden och på vad som var praktiskt och genomförbart. På den tiden fanns ju även en myndighet som övervakade buset i form av Sjöpolis. Några inskrängta Miljömuppar lyckadess förbjuda vattenskotern någon gång på 90 talet vad jag kan minnas och förbudet låg tills Eu gjorde entre och nuere fritt fram igen.. Och d var väl någonstans här som regeringen började tappa greppet om både samhället och lagen. 2000 talet ja regler med undantag är det samhälle vi lever i idag. D handlar om att tänja så mycket d bara går på lagar och regler och vränga o vrida på allt till sin egen fördel...

Dagens samhälle sväljer mygg och silar ellefanter ( eller hur man nu utrycker d ).. Dom har skapat ett regelverk som inte går att efterleva och som inte på något sätt går att kontrolera om d efterlevs.. D är på tok förmycket pappersvändare och andra hösäckar som har fått förlite att göra därav dylika beslut som Tex d nu så poppulära (Fru går man) den nya vägskylten som vägverket presenterar och som nu ska spikas upp i varje gathörn.. D känns ju bra att skatten på soppa går till sånna kreativa förslag ore not:(.

Och så är d med allt dom har helt enkelt nått en punkt där dom kört fast och inte längre har några konstruktiva och kreativa förlag att komma med. Och då måste man med påhittade problem försöka försvara sin existens.. Att vissa politiker ser om sitt eget hus innan dom ger något tillbaka till folket ja d har vi ju sett prov på i åratal.. Att ens komma på tanken att försöka rösta in Tobblerånekärringen är ett klavertramp bara d. Borde få gå och göra samhällstjänt (gräva diken eller nåt) resten av livet för sitt egotrippade uppförande i tidigare kariär.. D gäller även övriga lata samhällsparasiter av likande tvivelaktig karraktär.

Nu blev d en liten utsvävning från ursprungsfrågan och hela inlägget får ses som Off T.

Men oki back On Topic

!!!MVH TAXE FREE!!!

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kort eller inte, det löser sig nog ändå. Efter drygt 30-år på havet har jag sett både upp och nergång i båtintresset. Det går i 15-års intervaller ungefär. Försäljningen av husbilar har ökat med 60% (!) sedan förra året och på blocket.se finns drygt 10.000 motorbåtar och mer än 2.500 segelbåtar till salu just nu. Kanske har många börjat tröttna på båtlivet av olika orsaker. Förra sommaren var inget vidare vädermässigt, räntan går upp och dieseln kostar nästan 15kr/litern på sjömacken.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

om det skall finnas ett körkort ska barn & ungdomar också kunna ta den utbildningen! jag är tolv år och själv kör jag plastimo 240 med suzuki 8hk i 25 knop...cheeky



Senast ändrad av Ivarboatboy | 16 april 2012 | 15:27

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Båtkörkort behövs inte!  Alla båtar som framdrives med motor eller segel skall förses med webbkamera som visar i realtid vem som kör båten så myndigheterna kan se vem som kör( namnskylt på bröstet med personnummer) och hur han/hon kör! Kör man vårdslöst skall båten beslagtas och fängelse i upp till två år utdömas! Då blir det ordning på sjön!!

Motion till Riksdagen!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...