Gå till innehåll
söndag 24 november 2024
Ballad_kopian

Kan man laga en alu mast? ex svetsa sprickor eller laga bucklor?

Rekommendera Poster

hej allihopa.

I vintras så i stormarna  så ramla min mast ner från pallbockarna  och knäckte en STABIL stege  som stod  lutad  mot min möre 30.  jag har inte gått över masten ännu men det kan vara en buckla. men jag vet inte ännu.  risken finns  och är hyffsat hög.  men det jag undrar är om man kan laga alu master. ex svetsa om det är en spricka nånstan eller skära bort  en buckla  och lappa med en svets eller liknande. vad tror ni?

jag vet att hur högre  upp skadan är  hur bättre  är det. men var nånstans  går gränsen?  är det under vanten ex?

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tror det går att laga, t ex genom att slå i en aluminiumpipa invändigt. kontakta en riggverkstad och se vad de säger. Kolla också med ditt försäkringsbolag, kanske kan du få viss ersättning?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

sågade ner ett träd förra säsongen från båten och så klart kasade stamen till och slog ner en bit av soldeck, tunnväggig 1 mm räfflade fyrkantsprofil kanten blev rejält ihoptryckt och några cm ned bugglad.

tog tigen punktade dit några trådar sotade sen med acytylenet och värmde sen försiktigt så sotningen inte försvann, samtidigt var det bara att dra ut bugglorna och rikta.

resultat skadan osynlig.

så en mast med något tjockare material måste vara ännu lättare att dra ut bugglor på, har du inte handlag med svetsar mm så leta upp närmsta smed.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

skönt att höra. har hört  skräck  historier  över att man måste  byta  hela  masten om det är det minsta  lilla buckla m.m.

mvh Johannes

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har en Ballad med en Seldénmast som har massa gamla hål som jag tänkte svetsa men en expert på Seldén sa bestämt. Svetsa aldrig på en mast. Aluminiumen får helt andra egenskaper av värmen som blir vid svetsningen och masten blir svagare med ev mastbrott som följd.

Mvh 

Bengt

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Den sk experten vet inte vad han snackar om, de går jätte bra att svetsa i aliminum om man har rätt grejer och rätt kunskap.

Kollar ingen på discovery när dom byggde alumiumtuben ?

Hitta någon duktigt plåtslagare så kommer han garanterat kunna rikta masten på några minuter!

Ha de bra

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst

aluminium är en metal som hårdnar med åren och efter uppvärmning blir mjuk, visst går allt att svetsa men huruvida det är lämpligt på en mast vet jag inte.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Vad jag fått lära mig är att svetsa inte på en mast. Detta beror på att vid sidan om svetsen så blir det en brottanvisning där matrialet genom värmen från svetsningen får sämre egen skaper. Det fanns tidigare master med påsvetsade spridarfästen och dom tenderade att gå av under eller över svetsen vid hård segling. En mast böjs ju och rör sig

ganska mycket både hit och dit. så svetsa aldrig på en mast. I övrigt är det inga broblem att svetsa aluminium.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

hmm  där ser man. masten kanske är speciellt  känslig iomed  dess belastning m.m.  men jag vet en tråd  längre  ner här. där en ägare  undrade vad det var för långa svetsfogar  på hans mast. och tydligen var det orginal svetsfogar som  görs  för att få masten lite tunnare  mot toppen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...