Sjopigg 0 Postad 5 Maj , 2008 Fråga: Har två st. AQAD 40b-maskiner i min Fjord 1001, vid vilket varvtal kan man tänka sig det bästa förhållandet mellan avlagd sträcka och minsta förbrukning på en dieselmotor? Har hört att en diesel inte förbränner eller jobbar effektivt för än den kommer upp i varv typ 2800 - 3000 rpm. Oftast kör jag kring 8 - 9 knop ca. 2000 rpm. innan den börjar sätta ner aktern men det kanske inte är det mest ekonomiska läget i förhållande till sträcka och förbrukning. mvh /Anders Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 5 Maj , 2008 Hittade inte bränsleförbrukningsbladet till din motor men svarar lite luddigt ändå. Din motor är på 165 hk och max varvet 3600. En diesel bör man köra med minst 40% varvtal för att inte helt sota igen. Du håller ca 55% så det är ok. Jag har för mig att du har en ganska rak förbrukningskurva. Möjligen kan denna göra ett litet hopp på drygt 2200 varv samt gå ner lite vid 3000. Varför jag med hänsyn till det jag skrivit samt tar din båt i beaktande tror att du ligger ganska rätt i förhållande till fart kontra förbrukning. mvh/Nitro Ps, dina motorer skall det givetvis stå. Senast ändrad av Nitro | 05 maj 2008 | 19:12 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Sjopigg 0 Postad 5 Maj , 2008 Tack för ditt svar! När jag gjorde lumpen som fartygselektriker på isbrytare så pratades det om vikten att det var rätt varv och avgastemratur på de stora dieslar som satt i Atle för att få ut bästa verkningsgraden och mig veterligen så lider inte bensinmotorer samma probelm. Tänkte att mina körs med för lite belastning kring 2000rpm och det gör att avgastemraturen inte når upp till bästa förbrännin och problemet med det blir onödig förbrukning. Kanske är bättre att gå upp till 3000rpm. till ca. 16 knop. förbräningen blir bättre, kommer längre på samma tid och maskinerna får morra lite mer men frågan är förutom att man måste börja ta hänsyn till upphunna irriterade båtar och att man skapar stora svall så kanske man spar någon dl. per distans. Tungt med dagens dieselpris på 14 -15 kr. /A Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser