Gå till innehåll
fredag 01 november 2024
okn1

Spänning?

Rekommendera Poster

Hej!

Hur viktigt är de att vanten blir spännda med exakt rätt moment när man ska masta på?

Ha de bra

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu får du inte ta det som att jag är otrevlig utan bara sanningsenlig..

Vet du inte det spelar det inte nån roll för dej.

Med det vill jag säga att du lär antagligen aldrig märka seglingsmässigt om du har perfekt spända vant eller inte.

Se till att masten står rakt sidledes. och spänn upp riggen så räcker det för dej..

Det finns flera trådar om detta på forumet. Använd sökfuntionen...

Dom lär hänvisa till Selden rigguide. Där kan du läsa mer om dina funderingar...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej!

Nej så mycke vet ja att man kan trimma genom att ha olika vinkel på mast osv.

Men då är de bara att Masta på och kassta loss då?

(väldigt bra svarat förresten Flört

Ha de bra

Tomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Precis som föregående inlägg beskrev så tycker jag att du skall kolla på seldens hemsida. Gå till följande och ladda ner boken råd och tips . http://www.seldenmast.com/frameset.cfm?id=6740&randnum=809115385 Du kommer att lära dig mycket här om riggning. Jag håller inte med föregående författare att det bara är att rigga på och köra eftersom det inte spelar någon roll för dig. Möjligen kommer en feltrimmad mast att inte ge dig full fart men mer obehagligt är det om masten lämnar in och knäcks. Det är viktigt att masten blir uppspännd stomt och att inte vant och stag är för lösa. Lösa vant kan faktiskt leda till ett masthaveri. Ofta luras man som nybörjare att det verkar hårt spänt. Har själv 10 mm wire i mina vant och du kan inte ana hur stora skiftnycklar som behövs för att spänna dessa till 15-20 % av brottlasten. I boken som du laddar ner finns en beskrivning hur du mäter förlängning och på så sätt kan få en uppskattning av spänningen. Om du har tunnare wire typ 6 mm finns det små lätta mätare som du kan använda. Lycka till Per.

Senast ändrad av oceanis | 05 maj 2008 | 16:57

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har själv haft några olika båtar, ett par med masten ståendes på rufftaket. På dom båtarna har jag aldrig kunnat spänna upp riggen enligt den rekomendation som annges pga av att stöttningen under masten var för dålig. Förstärkte skottet med ett par extra stöttor för att jag inte skulle trycka ner rufftaket för mycket.

Bruka använda den sk tumstocksmetoden som beskrivs i Seldens anvisningar, för att mäta hur mycket riggen är annsatt.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Är det inte svårt att använda tumstocksmetoden iom att tumstocken är lång och böjlig? Följer du tumstocken med handen jäms med vanten varje gång du skall mäta?

Prövade denna metod en gång men fick ingen ordning på det. Köpte därefter en vantspänningsmätare (6mm vant).

Glöm inte att smörja in vantskruvarna innan ni sätter igång. 20% av brottgränsen är obehagligt mycket. Dumt att vantskruven skall skära ihop för er.

/R

Senast ändrad av rgsson | 06 maj 2008 | 11:08

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det lättaste är om du fäster tumstocken med tejp på vantet i överänden och med några tunna trådar på ett par ställen uppifrån och ner. Trådarna skall vara så lösa att tumstocken lätt kan röra sig utan att dra i tejpen. Då är tumstocken fixerad på vantet under hela mätningen.

Enkelt och väldigt exakt i mätningen.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...