Gå till innehåll
måndag 24 februari 2025
Davy_Jones_Locker

Små 2-taktare?

Rekommendera Poster

Letar efter en liten utombordare (4-6hk) att ha som hjälpmotor. Blir inte klok på begagnatpriser eller utbud.

Är det så att det inte finns 2-taktare i denna storlek längre? När isåfall tillverkades dom sista?

Vet att 4-taktare är bra motorer men det blir så krångligt med bensinlogistiken när huvudmotorn är en 2-taktare... Dessutom är väl 2-taktare lite lättare?!

Tack på förhand

/ DJL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vad menar du med bensinlogistiken? Menar du att du vill köra bägge motorerna från samma tank?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nja Separat tank men om det skulle behövas samma färdigblandade bensin... Vore fånigt att köra soppatorsk på nödtanken om man har 40L oljeblandad bensin till ingen nytta. Tror risken att bensinen är problemet är minimal då man har flera separata trycktankar i båten. Mvh DJL

Senast ändrad av Davy_Jones_Locker | 05 maj 2008 | 14:34

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en 2-takts Tohatsu 2001 på 4 hk. Båten är en ryds camping(cirka 750 kilo med huvudmotor). Extramotorn har inbyggd tank, vilket jag gillar så jag slipper trycktank. Den tar typ 1-1 1/2 liter och går att köra trolling i typ 4 timmar på det.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Oj, det låter bra! Har nog en motsvarande vikt på båten. Har du kört i hårt väder med den extramotorn eller bara finväder? Motorn måste orka framåt i skitväder eftersom det är en hjälpmotor och inget dumt någonsin händer i bra väder :) Mvh DJL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara kört den i finväder.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Puffar upp för att få hjälp med huvudfrågan:

Är det så att det inte finns 2-taktare i denna storlek längre? När isåfall tillverkades dom sista?

Mvh DJL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Motorer som inte klarar vissa emissionskrav får inte importeras till EU sedan en tid. Tvåtakts utombordare med förgasare släpper ut för mycket skit för att klara dessa krav. De som finns på lager får dock säljas såvitt jag vet. Mitt intryck är att många sålde ut sina motorer förra året för att bli av med dem ifrån lagren, men andra påstår att de fortfarande säljs på sina håll. Tillverkas gör de nog fortfarande i alla händelser.

Det finns tvåtaktsmotorer med insprutning som klarar de nya kraven, men jag vet inte om det finns så många små sådana motorer, de jag har sett har varit större.

Jag har själv en tvåtakts Suzuki DT4 från 98, dvs 4hk som jag använder som motor till min lilla segelbåt. Utrustad och med besättning väger den väl ca ett ton. Marschfart ca 4 knop, men i hård motvind och -sjö skulle den nog börja få ganska jobbigt att driva båten framåt med någon fart. Motorn kan använda både intern och extern tank, annars är det inte många finesser. Begagnade motorer av den här typen verkar ligga runt 3000:- idag är mitt intryck.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för svaren! Blir nog svårt att få tag i en hyggligt ny 2-taktare men man får vänta och se. Tycker begagnatpriserna (i mitt område iallafall) är galna just nu. Som vanligt, tillgång och efterfrågan... Mvh DJL

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...