Gå till innehåll
torsdag 02 januari 2025
feb2

Uttern 600 med 90hk, vilka försäkrar?

Rekommendera Poster

Funderar på en Uttern 600 med 90hk Mercury, båten från mitten 80-tal, motorn mitten 90-tal. Vilka försäkrar? Länsförsäkringar ville följa tillverkarens rek.

Den är typgodkänd för 70hk.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu har jag ringt runt lite, If var inga problem, tyckte hon mumlade något om 1600 kr för helåret. Dock har jag väl inte hört så jättemkt positivt kring If, men men.

Senast ändrad av feb2 | 05 maj 2008 | 11:51

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tycker det är en intressant fråga det här. Har själv funderat på att när min gamla Suzuki 85hk går i graven vill jag ha en större motor. Min båt är typgodkänd för 90hk, men hade gärna velat ha en 100-115hk.

Frågan är då, om jag kan försäkra den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Frågan är nog vad händer när man får ett skadeärende och man kört med för stor motor.

Länsförsäkringar t.ex har i sina villkor, som trådskaparen nämnde, att man ska ha följt tillverkarens rekommendationer(t.ex max motorstyrka) annars blir det avdrag på vad man får ut vid en skada.

Senast ändrad av Yadis | 05 maj 2008 | 15:15

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sjöskadeförsäkringen skiter jag nästan i. Frågan är om man får ut full ersättning även vid stöld, med för stor motor?

Senast ändrad av Sardaukar | 05 maj 2008 | 15:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag frågade lite om det var något särskilt om man hade för stor motor, verkar mest som att premien höjdes något. Men man kanske ska dammsuga paragraferna och kolla.

Då fler än mig ska nyttja båten så vill jag förstås ha en bra försäkring som täcker allt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...