loftis 0 Postad 5 Maj , 2008 Vi är ett gäng som ska hyra båt i Grekland. Som kompetenskrav, krävs det att en har skepparexamen och minst en förarintyg. Jag innehar Fartygsbefäl klass VIII, vilket motsvarar skepparexamen. Men mitt intyg är skrivit på svenska och det går ej att plocka ut på engelska eftersom det är ett svenskt sådant. Tror ni de Grekiska myndigheterna/uthyrarna känner till detta, eller måste jag tenta av ett kustskepparprov för att få ett klistermärke i en blåbok? tacksam för svar Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
oceanis 2 Postad 5 Maj , 2008 Tidigare var det tillräckligt att visa upp skepparexamen för att få inskrivet, dvs klistermärket, i boken. Kolla med NFB tror t.o.m att det står på deras hemsida. Jag har fått infört i min bok på detta sätt och jag tror det kostade 200 kronor. Du hittar dom på www.nfb.a.se Per Senast ändrad av oceanis | 05 maj 2008 | 10:24 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
loftis 0 Postad 6 Maj , 2008 Tack så mycket, bra svar. Tror att Grekerna är mer bekanta med den blå boken. Ingen som har erfarenhet av detta från Grekland? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Edestig 1 Postad 6 Maj , 2008 när vi hyrde båt i Grekland 2003 skickade jag bara över en kopia på min skepparexamen anno 1971 (vanligt A4 ark) till uthyraren helt på svenska, behövde i alla fall ingen blå bok då, hur det är nu vet jag inte, sedan hade jag med mig en kopia att visa upp på plats ifall detta behövdes. I alla fall tycker jag att du ska skicka in en kopia på din examen till NFB och se till att få en blå bok i alla fall. Bra att samla alla sina examina och intyg i den, kostar ett pat hundralappar (tror jag) men det är det värt ..... Mats. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser