Gå till innehåll
fredag 20 december 2024
labbibia

Motorrumsisolering bytt-bakläxa?

Rekommendera Poster

Skepp ohoj!

Bytte motorrumsisoleringen innan sjösättning. Jag valde 30 mm tjocka (för att få så tyst gång som möjligt) mattor med aluminiumfoliebeläggning, inköptes hos Erlandsons Brygga. Den gamla isoleringen var i uselt skick, med 20 mm tjocka mattor där nästan all aluminiumfolie var borta. Hursomhelst, jag har upptäckt att en cm kan göra en väldig skillnad! Skrattande Den nya tjockare mattan ligger an mot kylaren och värmeväxlaren i det slutna kylsystemet. Kan detta innebära någon risk? Kylaren kan väl knappast bli varmare än 70-80 grader? Ja om den inte kokar förstås. Kan jag fortsätta så här under sommaren och göra om i höst, eller måste jag riva ur grejerna igen och göra om?

Mvh Labbibia

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köp en billig termometer på Jula eller något å ut å provkör. Dra ut termometersladden ur motorrummet å följ temperaturen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

isoleringsmattan tåler betydligt mycket mer än den temp som du får i kylaren så det lär inte hända något.

Per

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej,

Jag har originalisolieringen som börjar bli sunkig. tror den är 25mm (eller gammal 30mm som blivit 25mm med åren..)

Kommer ny fräsch 30mm att göra någon förbättring tro. ?

Funtar på Erlandssons (100gram/kubikm) eller den som finns på SeaSea som har 150gram(kubikm) .

Kommer dom 50gram extra att göra stor skillnad ?

mvh

gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Titta på Biltemas med skiktad uppbyggnad. Tungt lager inbyggt som sknas i de flesta andra som säljs.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag gjorde liknande i min albin 25. slutade med att jag byggde en träram runt motorkåpan som gjorde att allt höjdes 2 cm. Problemet då blev att dörren självklart slog i motorkåpan. Suck så iår har jag kapat dörren i nedkant och nu passar allt bra.

En fråga vad tätar ni skarvarna med som blir mellan plattorna?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det finns tejp att köpa till både Biltemavarianten och de vanliga med folie.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag köpte ljuddämpningsplatta på Biltema och det funkar för mig, dämpar ljudet bra, enkelt att klistra fast. Rengjorde först med t-röd.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

det är alltså dessa som är skiktade ??

Har du bra erharenhet av dom ?

Gustaf

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Archive\Product_images\36\Small\36-9214_s.jpg Ljuddämpningsplatta (36-9214)

Av skumplast. Minskar ljudvolymen med ca 40 dB. Kan limmas fast. Uppfyller kraven i Fritidsbåtsdirektivet 94/25 EG. ISO 3795. Från:

39,90 kr btn_info.gif

Dessa köpte jag, skar till med de gamla som mall.

//Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

De skiktade tyckte jag verkar vara lite sladdriga. Går det verkligen att limma dessa på motorluckans insida så de sitter kvar?

Känslan jag får är att de kommer lossna och ramla ner på motorn...mycket pga tyngden.

Håller det verkligen?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så dessa är alltså bättre än Seaseas, bryggans mfl... hm intressant, får väl åka i helgen då och köpa. ...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...