Ironmountain 0 Postad 5 Maj , 2008 Hej Jag har köpt mig en C-Tec xs 7000 laddare och tänkte skruva fast den i båten så man kan ha den som landström/ladda batterierna i hamn. Min fråga är om det är något speciellt man ska tänka på och hur jag installerar den, är lite osäker. Jag har två 75 ampers batterier kopplat till en switch där jag kan välja mellan batteri 1, batteri 2 och båda batterierna. Svart kabel på laddaren ska väl kopplas till jord men vart ska jag göra av den röda för att det ska funka smidigt? Tacksam för kloka råd \Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 Maj , 2008 Du har just upptäckt nackdelen med separata batterer; hur laddar man båda samtidigt. Alternativ som jag ser det: 1. Utnämn ett batteri till huvudbatteri och anslut laddaren till det och ladda inte det andra. 2. Koppla in laddaren till den gemensamma ledningen efter switchen och ladda ett batteri i taget. Inte bra lösning, en (kort) tidsfråga innan man glömmer koppla om. 3. En inte helt bra lösning är att koppla via två dioder, en till varje batteri. Då luras laddaren att spänningen på batteriet är 0.6-0.7 V högre än den är och laddar inte fullt. Om inte laddaren har separat sensor-kabel som man sätter direkt på ena batteriet. 4. Skyllermark 220V. Skyllermarks lösning på laddning från motor är att koppla ihop båda batterierna med ett relä när generatorn laddar. Borde gå att göra samma princip med 220V spänningen in till laddaren; den får dra ett kraftigt relä och koppla ihop båda batterierna precis när man laddar. Anlut laddaren till det ena batteriet. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Racergenius 0 Postad 5 Maj , 2008 5. Köper en ny laddare med två kanaler som kan ladda två separata batteribankar samtidigt. Jag köpte nyligen en från bryggan som dom hade kampanjpris på. Det löste mitt problem, men hade jag redan haft en laddare hade jag nog valt skyllermarks skilljerelä eller motsvarande. Senast ändrad av Racergenius | 05 maj 2008 | 13:30 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Droger 0 Postad 5 Maj , 2008 Hmm! Ser inte problemet. Ställ omkopplaren i läge 1 2 (Båda inkopplade). Ladda som vanligt. Det är klart om man vill ladda med huvdströmmen bruten blir det svårt. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 Maj , 2008 Äsch, skulle haft det med i listan också. Helt klart fungerande. Fast när man lämnar båten ett tag vill åtminstone jag bryta huvudströmmen. Lugnast så, också gardering mot att ha glömt någon lampa på.... Bra om laddningen fungerar även i det läget. Det är ju också bra med lösningar som inte bygger på att man ska komma ihåg att ställa om omkopplare. Ju mer idiotsäkert och automatiskt desto bättre. Scenario: laddar i gästhamnen, båda batterierna, omkopplare i läge 1 2. Dags för avfärd. Regnskur/lillebror trillar i sjön/telefonen ringer dvs man glömmer omkopplaren i läge 1 2. Ankring i naturhamnen, grillen på, musik och alla lampor. Batteri är inga problem för man drar ju bara ur ett i taget för vi har ju omkopplaren. Morgonen efter: jäklar, omkopplaren stod kvar i 1 2... :-( Senast ändrad av Anders_St | 05 maj 2008 | 16:45 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ironmountain 0 Postad 5 Maj , 2008 Om man skulle gå på metoden att koppla in plus kabeln i switchen ska den då sättas på samma ställe där kabeln till motor går. Kan man inte skada generatorn då? \Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 5 Maj , 2008 Nix. Generatorn tål motspänning. Liksom laddaren. Bara att lämna inkopplat. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 5 Maj , 2008 Eftersom du har 2 batterier så misstänker jag att du har 1 startbatteri och 1 förbrukningsbatteri? Jag hade kopplat laddaren direkt till förbrukningsbatteriet. Det är väl det batteriet som riskerar att laddas ur av prylar mm. Startbatteriet använder du ju bara vid start och laddar under gång, samt kopplar ur i hamnen (med switchen). //Ulf Senast ändrad av ulfa | 05 maj 2008 | 19:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gunnar_ 5 Postad 5 Maj , 2008 Jag håller med. Vill man sen ladda även startbatteriet samtidigt så ställer man ju bara switchen i läge both så laddas bägge (men bara i det läget) eller så kopplar man en(typ start) kabel mellan batteriernas pluspoler så laddas båda oavsett switchens läge. Har man/lever man med en brytare typ off- 1-2-both så har man nog lärt sig att man måste ha koll ( själv var jag grympt paranoid på att med jämna mellanrum kolla hur switchen stod så snart motorn inte snurrade/laddade när jag hade just det arrangemanget). Sen att det är ett system som kan fallera så att man inte kan starta motorn om man glömmer switchen i fel läge är ju en annan sak... Skiljereä eller underspänningsskydd typ battery-brain är ju praktiskt/nödvändigt att ha om man är glömsk Senast ändrad av Gunnar_ | 05 maj 2008 | 21:10 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 5 Maj , 2008 ha-ha......känner igen det paranoida draget.... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
draco23 2 Postad 5 Maj , 2008 Hej. Ett alternativ är som anders_st föreslår med ett kraftig relä. Elfa / Ahlsell tex. har 3-fas Motor relän som dras med 220Vac. Köp ett relä som tål strömmen som din batteri-laddare ger på 12V sidan. Koppla 12v från resp. batteri till varsin relä utgång koppla ihop ingångarna på relät till 12V från batteriladdaren, - 12V kan du låta gå från batteri laddaren direkt till resp. batteri. Se till att relät drar samtidigt som du kopplar landström(=när batteriladdaren går).Skall man vara paragraf ryttare är detta ett jobb för en elektriker. Kopplar du så här så är batteribanken ihopkopplad endast vid 220Vac laddning. Hälsningar Erik Senast ändrad av draco23 | 05 maj 2008 | 21:16 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ironmountain 0 Postad 6 Maj , 2008 Tack för alla svar jag kommer nog koppla in laddaren i switchen. Jag hör också till den switchparanoida skaran så det ska nog funka fint. I värsta fall får man stanna några timmar och ladda upp ett batteri. En annan sak som jag undrar över nu när jag ändå håller på att fixa är hur gas/bensin och batteri bör vara uppdelat för att man ska känna sig säker. Aktern är uppdelad i 3 fack och i mitten sitter motorn. Till vänster om motorn så är det stuvfack och till höger så finns nu batterier, bensinfilter samt gasolflaska. Detta verkar inte direkt vara en bra lösning enligt mina tankar. Hur skulle ni fördelat dessa saker så det blir säkert? \Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Maj , 2008 Oj! Jag skulle INTE blanda bensin/gasol och batterier utan planera för en omflyttning. Bensin: det man är rädd för är bensingas som trycks ur tanken när man fyller på bränsle och kan rinna ner i båten runt motorn. Startreläet gnistrar till och man har ett nytt mittupslag i Expressen om en olycklig barnfamilj.... Tänk igenom placering av tankventilation och kör motorrumsfläkt 2-3 minuter innan start. Och ha familjen på land när du vrider på nyckeln första gången efter tankning. (Diesel har inte det här problemet, går inte att tända diesel med gnista. Eller åtminstone är det svårt.) Gasol: flaska placerad i separat utrymme med ventilationshål i botten av facket, placerad väl över vattenlinjen så ev läckage kan rinna ut. INTE nere i båten. Batteri: separat ventilerat utrymme. Den enda farliga gas som kan komma ur ett batteri är vätgas vid överladdning. Vätgas stiger uppåt och späs ut ganska snabbt så batterier kan sitta nere i båten, men med ventilation och INTE ihop med elektriska saker eller gasol eller bensin. Hm, besserwissern i farten igen ser jag. :-) Kommentarer från övriga? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
ulfa 2 Postad 6 Maj , 2008 Håller med ovan inlägg: Separat motor Ventilerat mha motorrumsfläkt Separat bensin Ventilerat Separat batterier Ventilerat Separat gas/gasol med dränering nedåt. Jag tror det finns gasolflaskbehållare med dränering. Mix kan bli lite farligt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ironmountain 0 Postad 6 Maj , 2008 Hmm Funderar på att göra följande. 1. Bensintanken sitter redan i sepparat utrymme så den behöver jag inte göra något med. 2. Flytta bensinfiltret från utrymmet med batterierna in i motorrummen. I motorrummet har jag fläkt. 3. Sätta batterierna i batterilådor. 4. Sedan har jag gasolen kvar. Tror jag har brist på plats att få in en gasolhink med avlufting över vattenlinjen. Om detta inte går är det någon som har någon bra lösning var man gör av flaskan? \Henrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Anders_St 74 Postad 6 Maj , 2008 4. Sedan har jag gasolen kvar. Tror jag har brist på plats att få in en gasolhink med avlufting över vattenlinjen. Om detta inte går är det någon som har någon bra lösning var man gör av flaskan? Sålänge inte gasolen kan träffa på något elektriskt som kan ge gnista, eller rinna in i sovutrymmet är det väl bra. Det är ju inte bara invid flaskan som kan börja läcka, även slangen till köket kan ju läcka. Bör kollas för sprickor varje år. En del tycker man ska byta slangar som är äldre än 3 år också. Inte för att göra dig nervös eller så. Bara lite goda råd. Folk har haft gasol i båtar länge. :-) Senast ändrad av Anders_St | 06 maj 2008 | 23:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser