Gå till innehåll
fredag 15 november 2024
Sundancer

Varmvattenberedare med V8

Rekommendera Poster

Står i kast med att koppla in varmvatten i båten,,,,,,,

Bästa sätt att koppla på motorns sötvattensystem?

Kan man helt enkelt bara loopa till exempel från termostaten till beredaren och sen beredaren till kyllimpa?

Har cheva 350 (penta AQ260a) med MARTEC helsystem

Hjälp mottages........

//Snart i plurret !!!!!!!

/Kim

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

På mina maskiner är systemet delat vid inloppet till vattenpumpen... så istället för en slang på 10 cm så bli den 2m och en varmvattenberedare emellan.  hoppas jag förklarat på ett förståligt sätt.

/RC 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När vattnet just kommit från motorn och har högsta temp. får det ledas till VV-beredaren och därifrån tillbaka dit det skulle ha gått. Det blir mer strömningsförluster med en varmvattenberedare men å andra sidan får man något kallare vatten så jag tror det kan jämna ut sig.

Ha koll på motortemperaturen efter monteringen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Risken med att leda allt vatten via beredaren blir förstås att motorn inte får tillräcklig kylning. Det är rejäla mängder energi som ska kylas bort. Om motorn har en effekt om 150 KW så försvinner minst lika mycket som värme. Som jämförelse har en normal oljebrännare till en villapanna en effekt av ca 25 KW.

Installerade nyligen varmvattenberedare till min B23 (aq145), en betydligt klenare motor. På den så ledde jag bara ut en del vatten från en nippel på insuget och in igen till värmeväxlaren. Det var relativt klena nipplar (R8 konad gänga) och huvuddelen av vattnet går fortfarande den vanliga vägen via temostaten. Hursomhelst blev det varmt utav h-e i varmvattenberedaren, trots att jag puttrade fram på tomgång genom stan.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...