Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
khandersson

Dragbil

Rekommendera Poster

Hej,

Är det någon som vet vilken bil som får dra mest vikt på B-behörighet? Jag har en nyköpt båt på 1200kg och en kärra som väger 370kg dvs totalt 1570kg. Man får väl inte heller överstiga en totalvikt på hela ekipaget på 3500kg?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en Saab 900 själv och med den får jag dra släp med B-kort på max 1450kg, och har för mig att min bil låg med bland de bilar som får ta högst vikt med samma villkor.

Som du skriver får ju ej heller totalvikten på 3500kg överstigas, och då får ju bilen ej bli för tung så jag tror ej du hittar en bil som får ta över 1500kg utan att totalvikten överskrids.

Har du däremot ett efterfordon (30km/h) gäller inte denna högsta vikt men det är en annan historia, sök på forumet isf.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

den bilen som vi har =) , en Subaru Outback,som får dra 1540Kg? nånting över 1500 så det är den bästa bilen fanns nog en annan bil också,en peugeot?osäker. man får dessutom mycket mer för pengarna än en volvo.

 den har ALLT utom gps,backvarnare och skinn? till ett pris mellan 200-300.000:-

då pappa o mamma inte orkade ta E kort så köpte vi denna bilen för några årsen, har fungerat klockrent! startar alltid och är en toppen bil , att den har AWD Auto Wheel Drivemed hög och låg växel är bra då den har 4-hjuls drift hela tiden och kommer fram överallt (den är dessutom högre än dåvarande subarus jeepmodell) ,mor min har som längst legat i 0.65L/milen trots 4WD i. våran outback är från 2004.

mor och far ska nu ändå ta E  kort då dom ändå behöver det och det är så bra.

http://www.subaru.com/shop/model_consideration.jsp?model=OUTBACK - länk till subarus hemsida på outback

vill du ha mer info och så kan du kontaktad mej via mejl: wilhelmelofsson@hotmail.com för att sedan få nummer till mina föräldrar som kan berätta mer för dej

Mvh: Wille



Senast ändrad av boatnisse | 04 maj 2008 | 22:55

post-23377-1394235458,1267_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Jag har haft mycket funderingar kring detta då jag skulle köpa häst släp för några år sedan.

Men det finns ljus i tunneln. Fick detta svar för någon månad sedan från EU-upplysningen.

 

”Det blir möjligt att med B-körkort dra fordonskombinationer på upp till 4250 kilo.

I dag är gränsen 3500 kilo. Särskilda regler gäller om släpvagnen väger mer än 750 kilo.
EU antog i december 2006 de nya reglerna inom ramen för ett nytt körkortsdirektiv.

Det ska börja gälla senast 2013.
Sverige håller på att genomföra direktivet men det kommer troligen att ta några år innan det hunnit införlivas i svensk lagstiftning.
Du kan läsa mer om körkortregler inom EU på vår webbplats samt finna en länk till det nya körkortdirektivet:

http://www.eu-upplysningen.se/Amnesomraden/Transporter/Vagtrafik/Korkortsregler-inom-EU/

Med vänliga hälsningar

Johan Linder
EU-upplysningen
Sveriges riksdag
100 12 Stockholm
Tel: 020-250 000
Fax: 08-786 59 27
E-post: eu-upplysningen@riksdagen.se
http://www.eu-upplysningen.se

Mvh Stighelmer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Av de vanligare bilarna är det:

- Saab 95

- Volvo V70

- Ford Mondeo av nyare modell.

Drar själv min Yamarin på ca 1599 kg med 95an.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

 

Stighelmer här, En viktig fråga är vad är din släpvang typad till för vikt?

 

Mvh

Stighelmer

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

PÅ din bils registreringsbesvis står det vad du får dra med B behörighet.

Jag själv har en saab 9-5 kombi den får jag dra 1370 kg med B behörighet.

Alltså båtens vikt trailers vikt får inte överstiga 1370 kg.Då passeras den sammanlagde vikten på 3500 kg(fordonets totalvikt Båt samt trailer) och därmed kör jag då ett fordon som man ska ha E berörighet på med ett B körkort--Alltså gör jag mej skyldig till olovlig körning.

 

Någon drog en yamarin med vikt på 1599 kg med en saab 9-5.En saab 9-5 sedan får dra totalt 1450 kg MED B KORT.Kom ihåg att trailers vikt alltid måste räknas in i vikten.

Chansen är väl inte så stor att du ska bli stoppad och vägd men händer det så kan man ligga illa till. Vidare så ska vi göra klart att dessa exempel är med b körkort allstå inte med E.körkort

Senast ändrad av bodpat | 05 maj 2008 | 09:59

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har en Mondeo kombi -03a med V6a. Om jag förstått det hela rätt får jag dra 1520 kg med B-kort... En bra bil i övrigt också.

Mvh Westman

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Jag funderar på att köpa släpvagn till bussen, men då får jag bara köra folk i den. Inget annat skit, men det kanske ses som det iaf. Det springer ju omkring en massa löst skit  nu för tiden. DE körkort?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kollade på några andra mondeo kombi v6 -03 med dessa så får du dra 1390 med b kort.som sagt på reg beviset står det hur mycket man får dra med b-kort

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, är  det vanliga böket. Hitta en bil med så låg totalvikt som möjligt men ändå högre tjänstevikt än släpets totalvikt. Du måste ju ha en bil med lägre totalvikt än 1930 kg men högre tjänstevikt än 1570 kg. Känns lite klurigt...

Har ju själv en Volvo 965:a och den lider ju av problemet med för hög vikt, 1730 kg är tjänstevikten och 2100 kg totalvikten vilket bara lämnar 1400 kg kvar till släpet.
Har även en Volvo 745:a där problemet då istället blir att tjänstevikten bara är 1430 vilket då sätter stopp där vad gäller släpets maxvikt.

Bilar som Volvo V70 och Saab 9-5  har precis samma problem.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej Hej ...

Har jag fattat rätt om jag med min V70 som har en tjänstevikt på 1650 (totalt 2210kg) och med min Trailergruppen 80km/h 1500kg trailer inte få dra min båt Flipper 630 DC 940kg Motor 183kg=1123kg 300kg(Trailer) =1423kg iomed att Totalvikten på släpet är ju på B-kort 1390kg.

Kan man inte ändra Totalvikten på bilen så man få dra några kg. mer ?

/Flipper



Senast ändrad av Flipper630DC | 15 maj 2008 | 09:54

Senast ändrad av Flipper630DC | 15 maj 2008 | 09:55



Senast ändrad av Flipper630DC | 15 maj 2008 | 09:56



Senast ändrad av Flipper630DC | 15 maj 2008 | 12:02

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En volvo 855 får dra 1520 kg på B-körkort, med automat 1550 kg.

855 automat: http://www.bytbil.com/Begagnad/Visa.aspx?o=9vyzgvzg&criterias=A2ABAAEAAABHAAAA1wcAAAEAAAD/////AgAAAAAAAAA=!
855 manuell: http://www.bytbil.com/Begagnad/Visa.aspx?o=qvyk4ezg&criterias=A2ABAAEAAABHAAAA1wcAAAEAAAD/////AgAAAAAAAAA=!

Fordonsuppgifter: https://www21.vv.se/fordonsfraga/ - skriv in registreringsnumret och sedan får du alla uppgifter om fordonets dragvikter m.m.



Senast ändrad av Utbult | 15 maj 2008 | 13:53

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...