Gå till innehåll
fredag 27 september 2024
Gäst Kalman

ankor invaderat bryggan

Rekommendera Poster

Gäst Kalman

Hej!

Äre nån som har ett effektivt tips hur jag skall skrämma bort ankorna från bryggan. Om de inte lämnade visitkort ginge väl an men.....Rynkar

Jag kan ju inte springa där vareviga minut och schasa bort dem.Skrikandes

Bryggan ut  är ca 50 m lång dessutom och de är nästan överallt.

Dumma kommentarer och annat trevligt tjafs kan ni skriva på dösnack, här vill jag ha seriösa svar nu.

Kom igen.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Usch ja, vilka korvar de lämnar, ibland undrar man om det är större djur eller rentav nödiga klubbmedlemmar.  I mitt fall löste det sig av en ivrig cockerspaniel som nu tröttat ut änderna så att de har flyttat. 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Någon sa att om man lägger en lastpall i vattnet vid eller under bryggan så väljer änderna att kliva upp på den istället. Vet inte om det fungerar.

/Benny

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Jag tänker runt samma problem då de skitar ner på min brygga och strand också. Jag funderar på att på något sätt sätta upp en träfågel i form av en rovfågel eller något liknande. Detta är kanske inte någon vacker variant men det borde iaf fungera!

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

En liten krok med en bulle på, när ankan tar bullen tycker ni till. Man bryter lätt nacken på dem och sedan flår man dom från halsen och ner. Smakar gudomligt, Kanada gåsen har mer viltsmak om man tycker om det vilket jag själv föredrar. Svanen är ju mat för ett helt kompani, men oj vad god Cool. Se upp för vingarna bara när ni tar en svan, rena Mike Tyson smällarna.

Tillagningstid totalt: 50 min för fyra personer.
Arbetstid: 30 min
Sauce: 2 klyftor vitlökar olja 400 ml hönsbuljong 200 ml halvtorrt vittvin 2 kviste färsk Legro rosmarin 200 ml vispgrädde 38%   4 ankbröst   Kompot: 2 äpplen 1 stk lök 3 hela nejlikor 1 stk kanelstång 3 msk brun farin 3 msk ättika

Tillagning:
-Sås: Skär vitlöksklyftorna på mitten och häll över olja. Baka dem i en varm ugn på 180°C i 20 min. Blanda buljongen med vin undertiden och koka tills hälften av vätskan återstår. Skala vitlöken, mosa innehållet och tillsätt den till såsen tillsammans med rosmarin och grädde. Koka den i ca. 20 min. tills den har tjocknat och sila den sedan.

-Lägg ankbrösten i ett fat med skinnet uppåt och baka dem i en varm ugn på 200°C i 20 min.

-Äppelkompott: Medan ankbrösten är i ugnen tillagas kompotten. Skala äpplena och skär dem i 1 cm. tjocka bitar. Hacka löken. Koka dem med nejlikor, kanel, farin och ättika i 15 min.

-Servera ankbrösten med såsen och äppelkompotten.

Receptet kommer härifrån
http://recept.se/Foerstasida.17.0.html

post-17161-1394235458,3813_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag antar att det är änder du menar. Det brukar lugna ned sig när de ligger på ägg och har ungar, för de kan inte kliva upp om bryggan är hög. Det där med ngn. typ av flotte låter inte så dumt men de gillar nog utsikten från din brygga. att störa dem så mycket som möjligt är en ide´ och även att ha ngn. form av rovfågelattrapp, gärna med rörliga vingar. Somliga har ngn. sorts katt huvud med glänsande ögon i trädgården, kolla det. Lycka till! det är ju inget vidare med all skit.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

En gummiorm från leksaksaffären kan vara effektiv har jag hört.

Det tänker jag prova i år eftersom änderna brukar skita ner min badbrygga.

Hälsningar,

Phil

post-7895-1394235458,5907_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Tack för svaren.

 

Svajarn, vår cockelspaniel är död och vi är hundlösa......

 

Benwhy, lastapall, men de sjunker ju  så det blir väldigt lite kvar över ytan. Tror du verkligen att de föredrar den när det är torrare på bryggan? Förra året var det en som t.o.m häckade på bryggan och inte flyttade sig nämnvärt när jag skulle förbi.

 

Flyter, nej plastuggla funkar ej. Dessutom har jag både kärrhök och ormvråk seglandes runt och över bryggan så.....

 

Mariage, tack för svaret, men äru läskunnig?

Två fel, du skulle ha svarat på Dösnack. Sen är jag vegetarian fast det kunde du inte veta. Annars så....Foten Namn namn

 

Hustran, tja, rörligt nånting har jag vatt inne på.... men vad?

Funderar på att ha en lång wire som släpar en träbit eller nått som dras fram/tillbaks längs hela bryggan och helt enkelt motar bort dem fysiskt. En liten motor och timer. Verkar lite overkill förståss men... suck....

 

Nybyggarn, åsså varit inne på orm. Fast jag har flera stora vattensnokar och de är där och solar iblan och slinker ner när jag kommer. Så hjälper det? Berätta hur det funkar på din brygga när du hunnit prova ett tag.

 

Övriga, finns det inga fler förslag?

 

Tackar och hälsar

 

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stuggrannen hade problem med fåglar på båten ute på bojen. Han löste det med plastpåsar i topplanternan, det låter en hel del när det blåser och det tyckte inte fåglarna om.

Det kanske går att spänna en wire eller lina och binda vimplar eller påsar med jämna mellanrum?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Yamaha60

Tack för svaret. Tror inte på det.

Ett år hade jag vit plastband spänd i knappt knähöjd kors och tvärs över hela bryggan men de rackarna slog sig ner där i alla fall och mådde gott.

 

Hustran, nej det är inte ankor, men jag kan ju inte skriva änder...

...........................det är många där. (om ordleken förstås...)Skrattande

Fler tips?

Någon?

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage

Ok, ett försök till då Skrattande nu när jag läst på.
En fågelskrämma rakt av, men nej det lär dom sig snabbt. Isf fall ska den röra sig eller snurra. För att skrämma in ankorna/gässen jag hade så sträckte man bara ut händerna och gick emot dem. Men annars så var dom rätt tuffa, gässen jag hade gick till anfall så fort någon backade. Det var man tvungen att tala om för alla som hälsade på eller gick förbi. Ett rent h--e alltså, men kul. Underbara vaktdjur. De är oroliga för rörelser uppifrån, så kanske en upphissad rovfågelliknande grej i masten? Annars vet jag inte, tyvärr.
Lycka till Flört

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det kan vara värt att prova en måspropeller http://www.hjertmans.se/ (art nr 5021). Det är 180 cm i diameter och snurrar längsamt när det blåser. Placera ut ett par sådana på strategiska platser.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Thorre, tack, kul videosnutt.

Det får jag inte skriva här men jag vet hur man gör för att när man en gång får grepp om nacken  så skall den inte komma tillbaka igen, utan att skada den eller döda den.

(Uppväxt på landet så ett o annat har man lärt sig.)

Men det är inte det det är frågan, de skall bara inte sätta sig och träcka ner bryggan.

 

Till inaktiv medlem.

Jo det där har jag dels hört talas om dels praktiserat själv som barn. Klipte ut i kartong en siluett av en rovfågel och drog den på ett uppspänt snöre över hönsgården. Framåt--kalabalik, dra baklänges= ingen reaktion. Var sådär 10-11 år när jag gjorde det testet. Läste om det i en populärvetenskapsmagasin.

 

Kanske dags att göra om det på bryggan idag?

Fast vet ni gott folk, igår när jag gick dit skrämde jag upp Fru Trana och det var ju lite synd för hon får gärna vara där.

Medaljens baksida?

 

Hjertmans propeller kan jag tillverka själv men jag behöver sådär en 20 styck minst, nej....det får bli annat.

 

Finns det fler tips?

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst

På vår brygga brukade att ankpar ligga och sola pådagarna men efter jag sjösatt så har de inte synts till, mycket märkligt.

post-15930-1394235465,1624_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta död på en av dom o häng upp nånstans på bryggan...

Dom andra kommer INTE tillbaka..

Fast det är klart, är det inte bara din egen brygga kanske nån tar illa upp. Det är ju en annan sak dock, jag bara svarar på hur du ska få bort eländena. Änder är ju liksom inte lättskrämda. Efter all mat folk stoppar i dom tror dom ju att dom är omtyckta, dom JVLRNA

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hörru KillerBoo,

Du har ett passande namn för att utföra projektet.Glad

Så kan du ta åtalet och fängelset för olaga jakt åsså på en gång. Men du får skjuta med ljuddämpare för jag vill inte skrämma bort alla de andra djuren/fåglarna  och vilka nu som kan bli skrämda.

Som belöning får du ta med dig kadavret och anrätta den. Recept finns ett par inlägg högre upp här!Skrattande

Saken är den att om de bara var rumsrena så finge de vara på bryggan.

Kan du dressera dem åt mig? Alltså lära inte beklädaFlört

 

Förrexten så flög de ett spaningsvarv här framför farstun bara en timma sedan och kollade in om jag var på väg ner till bryggan, eller vad de nu gjorde här.

Finns det verkligen inte fler seriösa förslag? Jag kan väl inte ha den enda bryggan i Sverige som änderna skitar ner?

 

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Joo, Kalman du är nog den enda som har det problemet, ha ha ha, nej skämt åsido så finns problemet på flera ställen. Ett tips GE DEM INGET GOTT. Det kan ju finnas andra som bara älskar att mata. Ngt.som i alla fall svanar hickar till för är om man klappar till i vattnet med en åra el. liknande. Det stör dem i alla fall tillfälligt. Sedan som sagt var allmänt elak och mata aldrig. Just nu så ruvar troligen våra så här är lugnt. Det bästa tipset är i alla fall att sprida ut att gammelgäddan ca. 15 kg. synts. Inom en timme vimlar det av sportfiskare sedan lär du inte se en and längre, eller andra sjöfåglar.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser
Gäst Kalman

Hallå hustran!

Nej för 17, int matar jag dem heller, det är bara stanara som gör slikt. (stanare=stadsbor...)

Var tvungen att skratta åt ditt sportfiskarförslag. fast jag tror jag föredrar änderna istf en massa tvåbenta på min privata okända brygga.

Invasion av dem vore värreSkrikandes

Du har rätt, det är lugnare nu för de ruvar.

Hälsningar,

Kalman

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kalman skrev, lite av varje:

Hörru KillerBoo,

HejduHejdu

Du har ett passande namn för att utföra projektet.Glad

Japp, det finns en anledning till det mesta Cool

Så kan du ta åtalet och fängelset för olaga jakt åsså på en gång. Men du får skjuta med ljuddämpare för jag vill inte skrämma bort alla de andra djuren/fåglarna  och vilka nu som kan bli skrämda.

Man skjuter dom inte, det finns andra, mer subtila metoder och de praktiseras lättast när ingen finns i närheten så slipper man obehaget med åtal och annat. Skrattande

 

Som belöning får du ta med dig kadavret och anrätta den. Recept finns ett par inlägg högre upp här!Skrattande

Nja, kadavret är ju poängen.... tar jag med det, har du alla andra andjvlr springande kvar

 

Saken är den att om de bara var rumsrena så finge de vara på bryggan.

Kan du dressera dem åt mig? Alltså lära inte beklädaFlört

Hmmmm, mitt namn var nu en gång inte FriendlyBoo, utan KillerBoo.... Tungan

 

 

Finns det verkligen inte fler seriösa förslag? Jag kan väl inte ha den enda bryggan i Sverige som änderna skitar ner?

Sorry, men förslaget ÄR seriöst, fast man får väl kanske inte vara alltför blödig

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kaliber 12, effektivt som fan. Har aldrig svikit mig. Annars kan du plantera in varg, mink eller andra rovdjur. På mig låter din fråga som att du vill behålla djurlivet bara dom inte bajsar...

MVH

Argo

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...