Gå till innehåll
söndag 17 november 2024
steabe

Delaminering

Rekommendera Poster

Cirka 40 cm av mitt skarndäck sviktar och när jag öppnar en fd inspektionslucka, som nu är igensatt med silicon märker jag att det är fuktigt inne under ytskiktet och det klatchar när jag belastar det sviktande området. Jag tror inte det är något distansmaterial i trä, utan det är ytskikt/gelcoat/glasfiber i de olika skikten. Vad ska jag göra?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Intressant fråga. Det där tror jag inte är något som man kan laga på något enkelt vis. Kanske går det att stadga upp med träreglar undertill som man plastar fast? Ska man göra det riktigt ska man väl antagligen såga loss de sjuka partierna och ersätta dem med friskt material, men det kan aldrig bli snyggt på utsidan. Färg/utförande som resten av båten blir nog svårt att ordna...

Själv har jag en gammal båt där gelcoaten har krackelerat lite över allt. Jag antar att det bara är att leva med, eller så säljer man båten. Att fixa till det hela på ett acceptabelt vis kostar nog mer i pengar/besvär än vad det ger tillbaka. Vissa säger att plastbåtar har snudd på evigt liv, men det är nog inte riktigt sant.

Solens strålar och årens gång knäcker till slut även en plastbåt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ett tips är att kolla sida 111-113 mfl i boken Plastbåtsvård, Björn Peter Behrens, Nautiska förlaget, för tips om hur man kan gå tillväga. Boken är innehållsrik om än lite märkligt disponerad i min smak, billig, och kan säkert beställas hem till närmaste bibliotek.

http://www.norstedtsforlagsgrupp.se/templates/Nautiska/Book.aspx?id=43288

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skulle vara intressant att veta om vad som tipsas om i stort....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det intressanta är att om jag söker på delaminerat, eller delaminerad på blocket, under båtar får jag inte upp en enda träff. Söker jag på plastpest får jag upp en handfull träffar, men då bara att båten i fråga inte är drabbad av detta....

Söker jag bara på ordet fin under rubriken båt på blocket, får jag upp cirka 1600 träffar...

Jag undrar om detta verkligen är en objektiv sanning:-)

Själv tycker jag det verkar finnas rätt gott om båtar som drabbats av såväl plastpest, men kanske framförallt delaminering. Man kan ju nästan misstänka att säljarna försöker mörka....

Glad

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...