Gå till innehåll
fredag 29 november 2024
Henkeboy22

Börjat renovera akterspegeln, hur gör jag nu?

Rekommendera Poster

Jag ska till att börja plasta in ny plywood i spegeln, vad jag undrar är om jag ska lägga på ett lager glasfiber på träskivan som fuktspärr och låta det torka innan jag lägger ner den i båten? Är det lämpligt att sedan limma mellan den plastade ytan och befintlig akterspegel (skrovet)?

Hoppas jag har beskrivit det begripligt. Ska försöka lägga in någon bild med.

//

Henrik

Senast ändrad av Henkeboy22 | 04 maj 2008 | 22:33

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har tyvär inget att komma med men undrar hur alvarligt det var med fukten innan du började fixa till den...

Har själv en likadan båt som inte är i ngt, höjdarskick... :-)

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

När jag slog ner kofoten i plywooden och bröt isär så pressades det fram vatten, så hela spegeln är genomsur kan jag säga.

post-26983-1394235458,4199_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Limma?

Du tänker väl plasta fast den nya plywooden mot den gamla, eller?

Och sedan lägga på ett par lager på innsidan.

Eller är det jag som missuppfattat frågan?

Sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja, min är nog också rätt sur, tror att akterspeglen klarar sej några år till men durken och dom små däcken i fören och aktern känns lite svampiga.

Stuvfacksluckan i aktern och dom i durken har jag fått byta mot aluminium, blev funktionellt...

Jag kör nog så länge det håller, pallar nog inte ett sånt ingrepp som du gör...

Kan du inte lägga upp din renovering så att man kan följa den? Vore väldigt intressant....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Alltså jag har tagit bort all gammal plywood, så det som är kvar av spegeln är själva ytterskrovet eller vad man kallar det, när jag nu ska dit med den nya träskivan så vill jag ju ha sidan som är vänd mot aktern innesluten/fuktspärrad också, min ide`är att plasta ett lager glasfiber på skivan innan jag sätter den i båten, sedan ev limma mellan skrov och skiva och plasta insidan som vanligt med polyester och matta. 

Jag ska försöka lägga upp bilder på jobbet allt eftersom.

//

Henrik

post-26983-1394235458,8519_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Fått ett tips nu på att pensla polyester på skivan och pressa den mot skrovet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej igen!

Återigen: du ska plasta ett antal lager med matta på antingen plywooden eller både akterspegel och plywood och pressa den på plats.

Du kan ju även skruva fast den.

Helst innan allt härdat förståss.  :-) 

Använder du epoxi har du mer tid på dig och det fäster bättre.

Sten

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Måste fråga, är det ockelbo B16 båten du renoverar ???

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Träskivan tillverkades av 3 st 15 mm plywood som limmades och drogs ihop med skruv. På bilden har jag börjat passa in den.

Senast ändrad av Henkeboy22 | 06 maj 2008 | 21:27

post-26983-1394235460,7893_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Följer det med nöje, har en likadan men min är röd. Hur såg den ut innan renoveringen påbörjades, vad är orsaken till att du började?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Märkte  i fjol sommar att skruvarna som drar fast innerdurken mot bottenstockarna for och trycktes upp när jag körde i större vågor pga av att skrovet sviktade, dessutom gick det inte att dra efter dom.

Motorn lyfte jag av för att göra diverse service på och i samband med det så inspekterade jag träet i hålen vilket visade sig vara surt värre, dessutom är det en massa gamla hål efter tidigare montage (akterspegeln ser ju ut som en schweitser-ost) som inte har tätats ordentligt.

Är lika bra att göra allt på en gång när båten ändå är i 3 delar. 

Senast ändrad av Henkeboy22 | 06 maj 2008 | 23:16

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja då har det blivit dax att börja plasta lite, upptäckte tidigare att botten är väldigt tunn i det triangelformade området längst bak, så jag har lagt i material där till att börja med.

post-26983-1394235462,6833_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ser bra ut. Har själv börjat plasta upp en weedo gt efter jag rensat den på genomsurt skum under durken. Jä*la jobb men e värt de i slutändan. Lycka till med projektet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu är skivan på på plats iaf Glad, men nu händer det inget under helgen då jag ska bort på jobb.

Senast ändrad av Henkeboy22 | 09 maj 2008 | 20:54

post-26983-1394235463,1919_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Händer inte så mycket just nu då jag är beroende av vädret för att kunna plasta, temperaturen ligger kring 10 grader nu så det är bara att vänta på värmen...

Har slipat akterspegeln iaf idag.

post-26983-1394235472,0675_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Imponerande jobb, men det blir kanon när du är färdig, det kommer att kännas som en ny båt, har precis gjort liknande arbete på en Stingray 18 f, hela golvet var rent surt inklusive PU skummet som var insprutat emmellan. Lycka till!

Jimmy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar! Ja det är ju det som sporrar en att veta att det blir ordning på prylarna i slutänden, även fast det tar sin tid.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Halloj!

Väldigt fint arbete du håller på med Henkeboy, blir nog jättebra!

Håller själv på med ett nästan identiskt arbete på en gammal Monark, och undrar nu vad du använde för lim när du fäste plywooden i akterspegeln? Hur skruvade du? Drog du bara i en skruv rakt igenom plywooden och glasfibern? Hur undviker man då att den sticker ut på andra sidan? Glasfiberspegeln på mitt projekt är max 5mm tjock.

//Sebastian

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det har stått stilla ett tag pga kallt väder och jobb. Men nu är jag igång igen.

Aktern är färdigplastad nu iaf. Idag började jag med bottenstockar och sidostöden för innerdurken (baljan).

Crosswave: Jag skruvade och limmade (vattenfast trälim) ihop 3 st 15 mm skivor till en skiva, sedan använde jag polyester som lim, ingen skruvning mot skrovet efter att det torkat så tog jag bort tvingarna och plastade på som vanligt invändigt med glasfibermattor och polyester.

Senast ändrad av Henkeboy22 | 25 maj 2008 | 22:23

Senast ändrad av Henkeboy22 | 25 maj 2008 | 22:29

post-26983-1394235488,4603_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Som ni har märkt så har det inte hänt något sista tiden, det beror på tidsbrist bl a. I morgon åker jag iväg på jobb utomlands i några veckor så det blir lugnt ett tag till på renoveringsfronten.

//

Henrik 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...