Gå till innehåll
måndag 27 januari 2025
johnez

Wallas 1800 problem

Rekommendera Poster

Hej!

Har en walls 1800 som ej startar (tänder) när man trycker på tändningsknappen, vad kan felet vara?

Öppnat den och den ser fin ut och jag hade motorn igång så det fanns troligen tillräckligt med el för att få igång den om det inte är nått fel på den..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det finns så många fel så det är omöjligt att svara på efter din förklaring. Jag råder dig att söka här på forumet på wallas, du kommer att hitta massor.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

det absolut vanligaste är att värmesäkringen löst ut. Det sitter en röd knapp på din värmare som du måste iså fall trycka in. Detta har hänt mig ett antal ggr och verkar vara det vanligaste felet då den inte startar.

 

mvh

Gustaf

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Dessa värmare är i grunden en mycket enkel konstruktion.

 

Ungefär som motorn anno dazumal handlar det om gnista och bränsle. Här i Wallasen värme från glödtråden och fotogen från pumpen.

 

Att se om det blir värme i glödtråden kan kollas med strömförbrukningen. Har man ampermeter ser man att eländet drar 4-5 A när glödtråden är inkopplad och drar ström, dvs ej är avbrunnen. Annars drar den knappa 1 A.

 

Fungerar glödtråden så är det att det inte kommer fram fotogen. Då är det pumpen som är boven..

 

Nu finns det vissa komplikationer och där börjar det svåra i felsökningen. Elektronikkortet ger vissa stödfunktioner när det så önskar så här finns plats för fackkunnigt folk. Eller idoga elektronikintresserade.

 

Varför blir det inget ström till spiralen?

 

Överhettningsskyddet utlöst? Batteriet för dåligt laddat? (Under 10,5 V startar ej värmeren för att spara på batteriet).

 

Kablarna leder ej ström som de ska. Kontaktblocket till reglerpanelen ger sporadisk kontakt. Kontaktblocket vid värmaren har samma konstruktion (knivklämda kontakter).

 

Ja så fortsätter det.

 

Men ingen omöjlig gåta att lösa och tveklöst ett tidsfördriv.

 

 

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det behöver inte hjälpa att starta motorn för att det ska hoppa igång. Det hjälpte inte mig men när jag satte i nya batterier så hoppade den igång utan problem! så kolla batterierna

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ett vanligt fel är att pumpen kärvar pg för lite användning. Prova att knacka på den, ibland har man tur och det lossnar.

 

Det är en enkel konstruktion och lätt att renovera själv med en reservdelssats om det är pumpen som slutat fungera och den inte kommer igång med lite våld.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Ladda hem instruktionboken med felsökning från min hemsida

//Stickan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Förutsätter att det är den gamla Wallas 1800 i grå lackad plåt.

Lagade själv pumpen på min nu i vintras. Symtomet på att pumpen är trasig är att värmaren inte tickar. Pumpen fungerar som en manuell länspump; det är ett membran om åker fram och tillbaka och suger upp bränsle. Membranet drivs av en elektromagnet. Längst bak i pumpen sitter kontakter som slås till och från av kolvens rörelser. Med tiden blir det oxid på dessa kontakter, vilket gör att de inte längre leder ström. Jag löste problemet genom att ta isär pumpen och slipa lätt på kontakterna med sandpapper. 

Ett tips också när det gäller tickandet, som många upplever som störande. Pumpen sitter monterad i en slangklämma och mellan pumpen och klämman sitter en gummiduk som ska se till att ljudet från pumpen inte leds vidare till värmarens låda. På min värmare var denna duk torr och tunn som papper. När jag sedan återmonterade pumpen så lade jag emellan en bit liggunderlag, med följd att man knappt kan höra pumpen längre.

När det gäller glödtråden kan en indikator på ifall den är trasig vara att fläkten inte går ner i varv när tändknappen hålls inne. Detta beror på att glödtråden drar så mycket ström att det leder till spänningsfall.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

jepp gammal i plåtlåda som sitter i ett sittbrunnsfack.

hmmm inget tydligt tickande hör jag. Jag ska prova en gång till och lyssna ordentligt. Kanske jag skulle kolla upp det där med pumpen isf om jag inte kan höra nått ljud från den. Ska den gå när man startar brännaren antar jag? eller måste man hålla in start knappen?



Senast ändrad av johnez | 14 maj 2008 | 21:35

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Man slår på de båda vippströmbrytarna som sätter på fläkten och själva värmaren. Vrid eventuellt ner farten på fläkten så att du hör pumpens ljud bättre. Pumpen ska gå utan att startknappen är intryckt, denna är enbart till för att tända.

Tickandet ska komma med någon eller några sekunders intervall. Du kan för säkerhets skull känna på pumpen ifall den skakar till när magneten slår fram och tillbaka.

Funkar inte pumpen är som sagt första steget att knacka på den. Hjälper inte det så montera loss den och försök med att ta bort bakstycket och göra rent kontakterna från oxid med ett fint sandpapper. Ta gärna ett foto på hur sladdarna sitter monterade i kopplingsplinten, så blir det lättare att återställa. Mät också upp vad som är plus och minus så du kan testköra pumpen torrt utan att återmontera den i värmaren. Detta gör du med något som ger 12 volt, en batteriladdare t ex.

När pumpen går utan bränsle så kommer det långsamma tickandet ersättas av ett närmast smattrande ljud. 



Senast ändrad av Flipperskeppare | 15 maj 2008 | 08:54

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Pumpen brukar krångla för att kontakten blir sotig. Man bygger ut pumpen, öppnar brytardelen och rensar brytaren med smirgelpapper, och så fungerar den oftast en säsong. Pumpen är en engelsk design, SU om jag kommer ihåg rätt.

Efter flera år av sporadiska problem med brytaren, bytte jag ut hela kontakt/spoldelen mot en från en Biltema pump, typ Hugo, insug-version, som har en transistoriserad brytardel. Själva pumpdelen blev kvar: Hugo-pumpen har densamma hexagon-format som originalen, så att dess spol/brytardel var en 'bolt-on replacement'. Problem med brytarkontakt slutade helt.



Senast ändrad av jussi_h | 17 maj 2008 | 19:32

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har nu tagit bort bakstycket och gort rent kontakterna från oxid med ett sandpapper. De var välldigt oxiderade så det var även fast  detta inte löste problemet så iaf välbehövligt.

Den stortar dock ej ändå, sen det där pumpande ljudet eller tickandet tycker jag kommer med rätt snabbt intervall, kan det då vara att den inte får upp bränsle?

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Så kan det vara. När jag fick igång min så smattrade den någon sekund tills den började suga bränsle och därefter så återgick den till att börja ticka mer långsamt.

Du kan lossa röret till brännarkoppen och se ifall det kommer ut något bränsle när pumpen går. Kolla också så att slangen går ner tillräckligt långt i tanken att den är under fotogenytan, även om jag gissar på att du har koll på det.

Kommer det inte bränsle så kan du kolla att membranet i pumpen är helt, sitter på motsatt sida i förhållande till kontakterna. Där sitter nog också någon form av backventil som kan vara värd att kolla också. Vet inte ifall ett går att laga membranet på något bra sätt. Värmardoktorn kan ordna ersättningspumpar men vad jag minns gick de på ca 800 kr när jag hörde mig för. Ett alternativ kan vara en biltemapump, ifall man får en sådan att passa. Detta är dock okända marker för mig.

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu fungerar den, felet var oxid på kontakterna på pumpen och sen efter försök at starta den med bra batterier så gick den igång, dock så droppar det bränsle ur den när den går, fick troligen ej tätt när jag skruvade tillbaka pumpen, skall åtgärda det vid nästa fixar session.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Att det droppar bränsle ur pumpen har jag också råkat ut för, det berodde på ett trasigt membran. Hela båten luktade fotogen.

Liten löjlig bit av neopren el. dyl. Kunde trots vissa kontakter i gummibranschen inte få tag på lämpligt material (tillräckligt tunnt) utan fick beställa från en specialist på värmare.

500:- inkl porto.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej, dum fråga på tal om överhettningsskydd. Har fipplat med min röda knapp och nu fungerar inte pumpen längre. Någon som vet om knappen ska vara intryckt läge för att pumpen ska fungera? Kan varken trycka in eller få ut den nu, känns som att den inte svarar. Tacksam för all hjälp jag kan få. Med vänlig hälsning, Johan

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Thule: Knappen skall vara fjädrande, man trycker in den för att frigöra brytaren, ett tryck skall räcka.

Jussi h: Hur går det med din biltema pump? Funkar den fortfarande, vet du om modellen går att få tag i fortfarande? Skulle du kunna ordna bild?  Jag renoverar mina oxiderade stift varje vår och börjar tröttna på det.

Martin



Senast ändrad av Mawi | 28 juni 2012 | 11:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inte säker att det var skrivits förre.. Men jag tror bra att påminna att tilläga 3% isopropanol till ljusfotogen för att Wallas warmaren eller spisen funkar perfekt (fran Wallas dokumentation). Själv köper isopropanol på kjell.com 200 kr. Liter, fotogen på Biltema 29 kr liter, funkar mycket bra. Kanske vore sämre med Biltema utan isopropanol. Den renar bränslet och drar åt vattnet.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Juu, Har ej mera Senoritan där jag installerade Hugo-pumpen. Den fungerade perfekt vid den tiden då hon gick till en ny familj.

Hugo pumpar tycks inte mera vara vid Biltema (?) men finns här hos Motonet och diverse bilprylaffärer. Ta Hugo sugmodellen, öppna skruvarna och ta bort topphalvan med slanganslutningar, och lägg Hugo's spol/brytardelen med membran till Wallas-pumpens topphalva. Vad jag använde hade samma skruvmönster så att det var en 'bolt-on replacement', utom att skruvarna var 5 mm längre än original.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...