Gå till innehåll
lördag 01 februari 2025
Koyote

Vatten i 280 drev

Rekommendera Poster

Jag har förmodligen gjort bort mig förra sässongen när jag skulle kolla oljan i drevet. Oljestickan satt som berget i toppkåpan, så jag skruvade bort hela locket till överhustet för att se hur nivån var. Oljan såg finfin ut och jag moterade fast allt som det satt utan att byta packningar eller nått. Därefter köpte jag en slagskruvmejsel och lyckades slå loss stickan så att jag fortsättnigsvis kan kolla oljan på rätt sätt.

Tyvärr visade det sig när jag kollade nu i veckan att det har kommit in vatten i oljan, vilket det alltså inte gjorde förra året. Jag åkte bara 4-5 gånger så min teori är att jag inte fick tätt när jag skruvade ihop locket till överhuset.

Mina frågor är nu:

1) Räcker med lossa på locket och sätta dit nya packningar så det blir tätt igen. Har läst i manualen om shims men vet inte vad det är.

2) Räcker det med att tappa ut den vattenblandade oljan och ersätta med ny.

3) Jag får som lök på laxen inte bort avtappningsskruven och det är inte lätt att komma åt med slagskruvmejseln underifrån. Tips emottages.

Tack på förhand

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ta inte illa upp men skulle jag varit du, så skulle jag lämnat in drevet till ett proffs.

 

Och varför då undrar du kanske?

 

Om drevet nu inte är kass, så är det bäst att låta någon som kan plocka isär prylarna, byta eventuella lager som blivit rostskadade pga vattnet, göra rent samt provtrycka (man testar både att drevet håller vacumet samt övertrycket).

 

(shims är tunna mellanlägg för att få rätta lagerspel osv) mvh/Nitro

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag tar självklart inte illa vid migSkäms. Drevet är ju inte purfärskt och jag är väl mest orolig för att hitta någon som vill titta på det så här i Maj. Du har ju självklart rätt, men jag tänkte att man kanske kan försöka få det tätt, köra en vända med båten och lyfta upp den för att se om det ser rent o fint ut i drevet. Har inga planer på att köra sönder det så klart.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej.

Nej, byt olja låt det rinna ut länge, vicka upp drevet så att all olja tömms byt packning om den är skadad. Vrid den rätt det är en liten o-ring i ett hörn där luftningsskruven sitter. Shims, två tunna brickor som ligger runt, utanför lagret i toppen. Nummer 41 på skissen

För att öppna avtappningsskruven använder jag en kraftig mejsel som passar i skåran, håller emot, vrider med skiftnyckel.

//Peter

post-5632-1394235457,9426_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Ursäkta!

 

Men med tiden skiktar sig oljan och vattnet med påföljd att vattnet ligger under oljan. Detta fenomen medför att ex lager vilka ligger i vattnet rostar.

 

Ifall du inte får in drevet till en verkstad, dra åtminstonde ut utgående axeln. För att förvissa dig om att dess nållager inte är rostskadede. Detta är egenligen väldigt enkelt. Lossa på insexskruvarna innanför zinken och dra därefter ut axeln. Ifall axeln sitter, skruva fast en glidhammare på drevets låsskruv och knacka/dra ut axeln med tätningsfläns. Är allt ok blir du bara två oringar samt två packboxar fattigare. lycka till/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för alla råd. Som jag befarade får jag nog vänta med båtsäsong till augusti om jag skall låta en fackman fixa med drevet. Så med risk för att eventuell rost uppstått under vintern men efter att även ha pratat med Brohäll på Bullandö gör jag nog som så att jag tömmer drevet och låter ny olja rinna igenom ordentligt. Sen köper jag ny o-ring till toppen på växelhuset och packningar till sticka, dränering, luftskruv och påfyllnadsskruv och ber en stilla bön för lycka och framgång. Jag lyfter nog av drevet också och kollar/byter bälgar för säkerhets skull.

I höst åker drevet in på service hos fackman och då får jag hoppas att inget blivit förstört (om det inte rasar ihop innan dess förstås).

Det kan inte sägas för många gånger, men KOLLA ALLTID OLJA I MOTOR OCH DREV PÅ HÖSTEN!!!!!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...