Gå till innehåll
onsdag 15 januari 2025
alexn14

Synpunkter på biltemas 2-takts olja?

Rekommendera Poster

Hej

Är det någon som han några synpunkter på biltemas 2 taktsolja till båtmotorn?

Den kostar ju halva priset mot en märkesolja gör.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Nu är det visserligen ett bra tag sedan jag körde tvåtaktare men när jag gjorde det körde jag alltid med Biltemas TCW3 olja och det funkade helt utan problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Biltemas oljor tillverkas av Statoil, sen får var och en bedömma om Statoils oljor är skräp.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har du jämfört oljorna på Statoil och Biltema jämte varandra..?

Det är ganska stor skillnad i både lukt, färg och konsistens.. vill påstå att om det är samma olja i grunden så är Biltemas väldigt utspädd. Den är bra mycket mer rinnig än den du köper på macken. Men, men, man får väl vad man betalar för..

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bara för att man är en guldsmed innebär det inte att allt man gör automatiskt är gjort av guld. Bara för att en olja kommer från samma företag som en annan olja betyder inte det att det är samma olja eller att de på något sätt är lika bra.

JAG köper inte tvåtaktsolja på Biltema. Jag vill inte ha en okänd olja i något där den belastas hårt. Jag använder oljor endast i diverse mopedmotorer i nuläget, och till motorn kör jag på Castrol TTS som visade sig fungera ypperligt under den tiden jag hade HÅRT trimmade grejer. (Med hårt trimmade menar jag att ALLA delar i motorn räknades som förbrukningsmaterial...) Det finns säkert bättre oljor, och det finns utan tvekan åtskilliga sämre. Men jag VET att denna är bra, och jag tycker inte att det är värt att satsa en motor på att testa en annan olja.

Däremot köpte jag växellådsolja på Biltema och hällde den i en av mina motorer idag. Växellådan ställer inte lika höga krav på oljan, så där är jag mer flexibel. Vad som helst fungerar bättre än dendär svarta sörjar jag tömde ur i alla fall...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har kört med Biltemas olja och har inte haft några problem.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Varning för biltemas (bilbutriks) 2t olja , jag fick enorma problem efter att ha använt den,

Den är av väldigt sviktade kvalite och det blev som en gela längst ner i burken och stop

i den seprata oljesmörjnings behålaren. Som tur var så har min motor ett larm som låter när man inte har någon tryck i 2t oljan.(och nivå larm) Så det började pipa. Innan jag hittade felet så tog det några timmar.

Om jag inte hade haft larm så hade motorn skurit efter som det var helt stop i smörjsystmet.

biltemas 2 t olja kan jag inte rekomendera. specielt inte blanda med andra 2t oljer iaf.

biltemas överiga oljer verkar ha samma problem , det är lotteri varje gång vilken kvalite man får. jag köpte motor olja till en inombordare engång men hela båten började stinka svavel.

/MVH Magnus 

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Gäst Mariage

Ja jisses, vilka problem! Jag tror inte statoil skulle sälja sämre olja till varesig biltema eller andra för att på så sätt riskera sitt rykte. Att det är allmänt känt att det är statoil som hanterar oljan åt biltema vet ju alla och att biltema kan var billigare, beror kanske på mängden man handlar in? Men som någon sa, ni kan ju diskutera olja hela sommaren. Jag far ut på sjön jag i min båt med motor som råkar ha biltemas olja som byts varje år, det är ju en färskvara. Bara så att ni vet!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Sedan de byggde en Biltema-affär i närheten har jag bara använt Biltemas 2-T olja. Tidigare körde jag med något ekologiskt, miljövänligare från macken, och skillnaden jag kan märka är att biltemas olja ryker och luktar lite mer, men skillnaden är inte enorm. Om oljan är bra har jag ingen aning om, men det vet jag ju inte om mackens olja heller...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...