Gå till innehåll
lördag 11 januari 2025
fuzzzy_thor87

stått ute i ett år. startar inte!

Rekommendera Poster

Hej alla kunniga.

Har en suzuki 50 hk som jag nyligen köpte av en bekant.  Och han sa att tändningen var det inget fel på, men jag får inga gnistor. han tyckte det var konstigt eftersom den gick hur bra som helst hela förra året.

Har mätt med en multimeter och det visar sig finnas ström när jag mäter på dom 2 kablar som ska gå till tändmodulen. visar ungefär 180 V. men när jag sen sätter dit kablarna så visar instrumentet ingenting??? någon som vet om det ska vara så eller inte?

Hur ska jag bära mig åt för att få igång den.? har köpt nya stift och det vill sig inte ändå! blir rent ut sagt galen på det! någon som vet hur jag mäter tändmodulen så man ser att det inte blivit nåt tok med den? förstår inte hur det bara kan bli fel på maskinen efter att den vart orörd. hur mäter jag på kablarna och vilka kablar för att se vad som är galet? startmotorn är det inget fel på iaf..

NÅGON SOM HAR NÅT TIPS??

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Årsmodell?

Om du är osäker så kolla på motorplåten, gå sen till Marinshopens hemsida, Modellguide, Suzuki och ta reda på årsmodellen.

Kan ju vara en sån enkel grej att tänskablarna ej har kontakt hela vägen till stiften.
Går det att gänga av tändhattarna och inspektera?

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hade heller ingen gnista...förrän jag satte tillbaka dödmansgreppet. Ibland kan man vara jättedum Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

dödmansgreppet vet jag inte om det är. håller på att koppla elen till tändlåset. 3 kablar har hittills kopplat in. kablarna till dödaren som sitter vid tändlåset sitter inte någonstans. vart går dom kablarna till motorn? hur funkar det? är det en plus, jord?

får igång startmotorn och så. men ingen gnista.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

jag ska kolla upp årsmodellen imorgon. då ska jag hålla på och leta. med är det rätt att det ska komma ström i dom kablarna och att det inte visar utslag när dom är inkopplade.?

hur mäter jag tändkablarna, använder man volt.? plus i hatten och jord på block? nån som vet.?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

så allting är inte ihopkopplat broder? koppla ihop allt inkl mätare och div grejor och prova, även dödmans grepp är bra =) och fixa till hehe....

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...