Gå till innehåll
lördag 08 februari 2025
Kenneth_S

Blanda chilipulver i färgen...?

Rekommendera Poster

Jag har för en gångs skull tänkt att vara lite miljömedveten när jag nu skall bottenmåla... jag har köpt Hempel Basic... frugan hörde någonstans att chilipulver kunde vara bra mot att havstulpaner å andra växter sätter sig på botten... vad tror ni om detta?

Jag har INTE tänkt att starta en tråd om för eller mot miljöfärger, då jag vet att vi har koppar i våra vattenledningar, mycket beväxning på båten gör att motorn får jobba mer och därigenom släpper från sig fler avgaser o d och då blir det genast miljövärre... Jag vill ENDAST ha seriösa svar om detta med chilipulver i färgen kan funka eller ej... tack.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Det ska finnas en komersiell variant av bottenfärg baserad på peppar som ska fungera , enligt tillverkaren. (Jag tror att jag läste om den i Praktiskt båtägande)

Jag tror att frågan om att blanda själv har varit uppe i en tidiagare tråd. Några hade provat med dåligt resultat andra med gott.  Om jag minsrätt så sa någon att det nog måste vara rätt sorts färg som funkar så att ämnena i pepparn kan nå ut till ytan.

Häslningar

Mats

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har bara sett folk som har hört att det ska fungera. Jag tror aldrig att jag har sett ett inlägg ifrån någon som faktiskt har testat själv. Om du testar får du hemskt gärna dela med dig av dina erfarenheter, det vore kul med mer konkreta erfarenheter. En annan tes är att ska använda cayennepeppar, för övrigt.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja Fjollberg, det stämmer nog att det bara var hörsägen kring de possitiva resultaten. Men någon slags peppar som aktiv substans i kommersiell färg har jag läst om.

Det vore ju toppen med ett test! Kanske ett par mindre provytor att jämföra med färg utan tillsatser.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jo man har ju hört om olika sorters mix.

JAg målade botten på min segelbåt med WC17NT våren 2005. Sjösatte 14 maj och seglade från Stockholm den 15. Segalatsen hem till Kungshamn på västkusten tog tre veckor. Sen låg båten sitt i stort sett hela sommren bortsett från en seglats till Väderörna över en helg ett par veckor efter midsommar. I månadskifftet Augusti-September seglade jag till Krokstrand, längst in i Idefjorden. Där inne borde vattnet vara i stort sett sött. Låg i krokstrand ett par, tre timmar innan jag seglade hem igen.

När jag tog upp båten en månad senare, var det inte så mycket beväxt på skrovet. Bara lite slemmigt. Däremot propellern var kraftigt beväxt. Bifogad bild är från den dan jag tog upp båten oktober 2005. Babords låring var den sida där det var mest beväxning, då den hela sommaren har legat mot syd och inte varit täckt av nån granbåt. Grannbåten är en större eka. Längst upp i högra hörnet på bilden syns botten uten beväxtning efter att jag dragit ett drag ned högtryckstvätten.

Båten sjösatte jag i år ett par veckor före midssommar och var ute och seglade i tre veckor runt midssommar. Sen dess har båten legat still pga motorproblem och brist på arbetslust.

När jag tog upp i Onsdags var botten betydligt mer beväxt än hösten 05, men inte så fruktansvärt ändå med tanke på att den legat still i 10 månader. Förutom slemmet var det lite sjögräs och en del havstullpaner ( som inte fanns en enda hösten 05). Det var inga stora mängder havstullpaner kanse några hundra. Jag har sett båtar som varit täckta i botten. Proppellern såg ut ungefär ut som hösten 2005.

När jag höll på med båten kom varvsägaren och jag att prata om bottenfärg och kom in på ämnet Cayenpeppar. och även behandlingen av proppellern. Jag har alltid försökt polera proppellern så blank som möjligt.

I år polerade jag ett blad blank, ett blad målade jag med WC17NT och ett blad målade jag med WC17NT som jag blandat Cayenpeppar i. Denna blandning strök jag även rodret en extra gång samt de fläckarna som blir bakom stöttorna (4 st) och ända upp till vattenlinjen, ca 1/2 kvadratmeter på varje ställe, samt på det två fläckarna under kölen.

Det är kanske fel färg att prova med och skulle varit nån form av självslipande så att cayenpepparen hade sjöljt fram efter hand.

Jag har en liten bohusjulle (lilla bilden uppe till vänster) som jag bruka måla med en självpolerande färg. Jag skall ta och prova på den också på några testytor så får vi se hur det fungerar.

Återkommer med rapport när jag tagit upp. När det blir vet jag inte. Om det inte blir i höst så blir det nog frampå vårkanten.

tommy

post-945-1394235457,2372_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu innehåller VC17NT koppar som aktiv. Man skulle ju helst ha en färg som inte innehåller så mycket annat som påverkar för att se om själva pepparen hade effekt. Men det är klart att man kanske kan se en viss skillnad mellan bladen som du har gjort. Det ska bli intressant att få höra resultatet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Lite kemiinfo. Cayennepeppar och chilipulver innehåller båda capsaicin, som är det ämne som ger den brännande känslan och anses fungera mot havstulpaner.  Det gör däremot inte t.ex. vit-, rosé- eller svartpeppar. Den kommersiella färg som är baserad på cayennepeppar innehåller capsaicin. Experimentet med propellern är intressant, men om någon annan skulle vilja experimentera vidare skulle jag rekommendera följande procedur för att få mer sting i färgen och för att slippa inblandning av cayennepulver: Capsaicin är mycket svårlösligt i vatten. Laka några burkar cayennepeppar eller chilipulver med tre portioner aceton (några dl per portion). Filtrera genom melittafilter och återför pulvret till lakningsburken före nästa lakning. Låt den samlade acetonen från filtreringarna stå och avdunsta utomhus(!) tills en liten skvätt är kvar. Tänk på brandfara och förgiftningsrisker, dvs håll eventuella ungar etc. borta. Skvätten skall vara så liten att färgen inte blir för tunn. Blanda ner skvätten väl i färgen. Använd plasthandskar och tafsa inte, varken på dig själv eller någon annan (du är garanterat rökt för all framtid). Det svider utav hel... om du får soppan på tunn hud eller slemhinnor. Om du skall använda vattenbaserad färg kan acetonen ställa till trassel. Då bör man välja ett annat icke vattenlösligt lösningsmedel, t.ex. xylen eller toluen.

Lycka till och berätta gärna hur det gick. Tror, som sagts förut, att valet av färgbas kan ha stor betydelse. Jag gör eventuellt själv några försök, men har kanske inte tillräckligt stark tro.

Sea Maniac

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hur vore det med Tabasco? Där är ju smörjan redan löst...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Därimot har jag hört att man skall tillsätta myrr i bottenfärgen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har provat Cayennpeppar i Micron Eco och i LeFant H2000O med negativt resultat. Ingen som helst skillnad förutom att LeFant var mycket bättre.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har en Ryds plastbåt årsmodell 2003 inköpt nu i våras som jag har vid båtplats i havet strax intill Kungshamn i Bohuslän, den har aldrig varit bottenmålad,  jag testade och polerade hela skrovet och vaxade med hårdvax och sjösatte den under mitten av maj månad,  nu i helgen 4 juli tog jag upp den för att se hur det hade fungerat och det fanns inga snäckor utan bara ett slam på skrovet som gick lätt att spola bort med högtryck,   har lagt den tillbaka igen för att se vidare hur det fungerar i fortsättningen.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Bli inte besviken men har samma förhållanden.

Båten strax utanför Kungshamn, båten legat i sedan mitten maj. Förra året var drevet och propellern kraftigt bevuxna med havstulpaner och musslor (början av juli).

Kollade drevet i helgen då jag badade från båten. Endast lite slemigt grönt på ovansidan av drevet. Inga havstulpaner, inga musslor (ännu)

Förra året var propellern (rostfri högglanspolerad) fullständigt full av havstulpaner (aldrig sett sådan beväxning tidigare).

Men det kommer säkert.

Botten på båten ren och fin. Målad med godkänd International Trilux. Förra året var ändå vissa platser beökta av havstulpaner men inte i år.

För kallt i vattnet eller?

mvh Roland

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tog upp båten idag.

Proppellern hade betydligt mindre beväxtning av havstulpaner än tidigare år.

I år polerade jag ett blad blank, ett blad målade jag med WC17NT och ett blad målade jag med WC17NT som jag blandat Cayenpeppar i

Det syntes ingen skillnad på de tre bladen som jag behandlat olika enligt ovan. Det fanns inte mycket kvar av bottenfärgen på proppellern heller.

post-945-1394235638,1924_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skovet var däremot beväxt med massor av havstulpaner. Att det var någon skillnad där jag haft cayenpeppar i färgen kunde jag inte se.

Så mycket beväxtning har jag aldrig haft på en båt tidigare.

Tre år - samma bottenfärg - och så olika resultat.

2005  Ingen beväxtning på skrovet att räkna (lite slemm) men proppellern kraftigt beväxt med havstulpaner.

2007  Ingen beväxtning på skrovet att räkna (lite slemm) men proppellern kraftigt beväxt med havstulpaner.

2008  Kraftigt beväxt med havstullpaner på skrovet och endast lite på proppellern.

Är det variationer år från år?

tommy

Senast ändrad av toaen | 01 oktober 2008 | 15:11

post-945-1394235638,2547_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Intressant om ngn frivillig ville prova med socker, dom verkar ju trivas bäst ju saltare det är. Se f.ö annan tråd i denna fråga. Totex finns väl inte mer men skiten dom säljer nu mot oönskade växter är ju roundup,men köp inte den utspädda typen!Flört

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag provade rikligt med cayennepeppar i bottenfärgen på segelbåten. Dessutom skröt jag i klubben över min miljömedvetenhet. Resultatet vid upptagningen visade att jag nog hade mest slem och snäckor i hela båtklubben. Nu slipar jag ner och sätter på en blank hård färg och badar med levangen nästa sommar. Någon västkustfärg ska i alla fall inte förgifta bottenhavet...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hörde talas om en som hängde en påse med örter i ett snöre runt masten.

::Harry::

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det tippset var verkligen något för mig.

Har ganska mycket lavendel och andra väldoftande kryddväxter i min köksträdgård och dessutom har jag masten i sittbrunnen. Även om det hjälper lika lite mot beväxtningen som att balanda i cayenpepparen i bottenfärgen (jag har provat) så kommer det att lukta gott i sittbrunnen. Fast doften av salt och rutten tång den är inte fel den heller.

För iden kommer väl inte från reklamen från Sollidens Handelsträdgård som ju brukar skriva; Odla mera Lavendel.

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nopp.

Bara man tror på något riktigt mycket så.

Nja, kanske inte hjälper mot envisa havstulpanercheeky

Men man får det trevligare under tiden. Betydligt bättre än att slösa chilipulver i bottenfärgen. Kryddor ska man ha till maten.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Man kanske kan få nån politiker att motionera om ett förbud mot havstulpaner och alger som fäster på båt?wink

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag tragglade mig igenom sidan.

Det var intresant.

Dock inte lika intresant när jag till sist kom till priset.

För en segelbåt under 10 meter. Pris 10 500 kr inkl moms plus tull och frakt.

För mig som ligger i året runt kunde det ju va intresant. För de som envisas med att ta upp varje höst är ju inte bottenmålningen nåt större jobb (bortsett från när man köpt en gammal båt och är tvungen att ta ner bottenfärgen till grunden pga förre ägarens slarv). Måla gör man väl ändå - bara för att båten skall se snygg ut när man sjösätter wink

tommy

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skatt på havstulpaner. YES.devil

Om varje havstulpan får betala 1 kr/år i skatt så får man in många många miljarder.

Skriv förslag omgående. yes

Nu tror jag havstulpanerna inte kommer att betala men då får KBV jaga dessa och se till att de kommer bakom lås och bom och vi slipper bottenmåla båten mot havstulpaner.

Då har vi löst två problem, bli av med både havstulpaner och KBV.

Håll med om att det låter bra med skatt.yes

Det är häftigt att betala skatt  myntat av Mona Sahlin, gäller tydligen fortfarandeno

http://www.s-info.se/page/blogg.asp?id=1427&blogg=22697

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag kan glatt intyga att chilipulver/cayennepeppar i bottenfärg skrämmer bort havstulpaner  och annan beväxtning. Har kört det i flera år med mycket god framgång...

Ny båt förra året utan bottenfärg - och höll på att jobba ihjäl mig i höstas med att få bort alla tulpaner

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Se upp bara, spanska havstulpaner älskar chili och då blir effekten omvänd   smiley

Ibland hjälper det att tro så kan man få en hel del att fungera.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Somm Harry/crabfish  skrev; Ibland hjälper det att tro så kan man få en hel del att fungera.

När jag höll på att bottenmåla våren 2008 kom varvsägaren som tagit upp min båt och började tala på cayenpeppar. Tag trodde inte på iden, men jag målade några fläckar bl.a rodret med cayenpeppar iblandad i färgen. När jag tog upp på hösten var båten helt övertäckt med havstullpaner. Läs mitt inlägg längre upp i tråden.

Men det är klart, det var fel färg som jag använde som bas, det var fel krydda och jag trodde inte på iden. Vet inte vilket som hade mest betydelse för det ytterst dåliga resultatet.

Man borde skaffa sig en båt över 40 fot. Det hade garanterat hjälpt. wink

tommy

post-945-1394236646,4765_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jojo, tro försätter berg som man brukar säga, jag har en båtgranne vid bryggan som gick på myten om cayennepeppar och blandade in ett antal burkar i färgen, och han hade lika många havstulpaner som året innan, vilket innebar massor! Jag målar med en västkustfärg och har noll tulpaner på min, men förmodligen också tack vare att den tidigare är målad med tysk färg som fortfarnde läcker lite koppar.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Förekomsten av havstulpaner verkar variera med hur varm sommaren är och säkert andra faktorer. (helt ovetenskapliga egna synpunkter)

Att utan jämförande tester bedöma om något verkar fungera blir oftast fel.

Själv har jag sett både vanlig laglig bottenfärg fungera samt olaglig bottenfärg fungera.

Med stor sannolikhet är det nog så at det krävs olaglig färg på västkusten för att få det att fungera oberoende av hur sommaren är.

Har även sett skillnader på sida som ligger mot solen och skuggsida. (bryggplats)

Nu till sommaren blir det laglig färg av typ hård (International Trilux) Underlaget är samma typ av färg men av olaglig norskt ursprung vilken fungerar bra.

Numera målar jag även drevet med kopparbaserad (Trilux svart) och funkar hyffsat.

Skulle inte komma på tanken att labba med egna blandningar och har inte tillräcklig wodo-makt för att kunna få chilipulver att fungera.  ohohohoh abra kadabra

not. Chilipulver är ingen nyhet och hade det fungerat hade man kunnat köpa det i färgen av färgleverantörerna. Hade ju varit kanon för dem då kopparbaserad färg är dyr att framställa.

Inse hur dåligt alternativet är.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Crabfish skrev bl a:

Skulle inte komma på tanken att labba med egna blandningar och har inte tillräcklig wodo-makt för att kunna få chilipulver att fungera.  ohohohoh abra kadabra

not. Chilipulver är ingen nyhet och hade det fungerat hade man kunnat köpa det i färgen av färgleverantörerna. Hade ju varit kanon för dem då kopparbaserad färg är dyr att framställa.

Inse hur dåligt alternativet är.

Nej, det är klart att just du inte skulle komma på tanken att labba med egna blandningar - det finns ju ingen källa som talar om för dig vad som gäller... Men jag vågade försöka med denna blandning, vilket du inte vågat. Och vad resultatet blev - Ja, det kan du ju söka efter, finns en del källor som talar både för och emot denna blandning, men jag vet i alla fall vad svaret blev, då jag testat det... Om jag fortfarande håller på med det? Kanske, kanske inte...

Senast ändrad av Keddy | 14 mars 2011 | 08:48

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...