Gå till innehåll
lördag 16 november 2024
flyter

Hur ska jag laga?

Rekommendera Poster

Hur ska jag laga?

Hej!

Jag håller på att pilla på min blekinge eka av mahogny för tillfället. Nedre bordet mot bottenstocken har för ett tag sen fått sig en smäll och en bit lossnade. Mitt problem är att jag inte är sådär jättekunnig gällande lagning av träbåtar och vet inte hur jag ska laga nu.

Tänkte om någon kunde ge något bra tips på hur jag ska gå till väga för att laga detta hål?

(De röda linjerna visar vart biten som lossnade satt)

Tack på förhand! /Karl

Senast ändrad av flyter | 04 maj 2008 | 01:59

post-22184-1394235456,922_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej

Jag har svårt att begripa bilden. Är det i en fog mellan stäv/kölplanka och bordläggning som det har slagits ur en bit?

Är det svarta ett hål rakt in i båten?? Då behöver du en grov träplugg att passa in och limma. Kanske får du borra upp så att du får ett helt runt hål att passa staven i.

Om det bara är en flisa i det röda området som lossat så kan du väll bara hyvla av så att du får en slät yta. Sedan limma fast en bit nytt trä med bra epoxy (inte sådan från Statoil) eller PU lim för användning under vatten. (Tror att det heter D4 klass). sedan hyvla till rätt form den när den sitter på plats.

Men som sagt. Jag begriper inte bilden.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Det runda hålet på bilden är för propelleraxeln, alltså inget hål. Det är just bara den biten där på sidan om som behöver lagas. Om jag hyvlar ner området, är det inte bra att fräsa ur lite på sidorna så att den nya biten har några armar att hålla tag i?

Vet att det var svårt att se på föregående bild, bifogar en ny som förhoppningsvis visar lite bättre! :)

post-22184-1394235458,1801_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Nu förstår jag bilden lite bättre. Ser knepigt ut med axelgenomföring precis mellan kölplanka och akterstäv (eller vad nu bitarna heter). Som du säkert redan vet så gäller det ju att få till en så stabil konstruktion med lagningen att axelgenomföringen hålls tät. Det är nog svårare i en skarv mellan två bitar än mitt i en bit. Men den saknadet biten kanske inte påverkar axelgenomföringen?

Är trät helt friskt så går det säkert att göra på det sätt som du skriver. Det gäller bara att få till en bit som passar i det spår som frästs.

Oberoende av detta föreslår jag att du skaffar denna bok som är jättebra hjälp för träbåtsägare. www.trabatsakuten.nu/boktips.htm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ja det är faktist lite knepigt. Jag misstänker att ägaren innan mig borrade hålet själv nämligen. Biten påverkar ju en del. Det är så att det ska på en till bit utanpå denna lagning sen (bifogad bild) där en sån där metall-avslutningsdel som rör för propelleraxeln ska gå ut. Så får jag inte det här hålet tätt så kommer den liksom läcka in i sidan.

Tack för tipset med boken, ska gå och låna en av dem snarast!

Senast ändrad av flyter | 06 maj 2008 | 14:36

post-22184-1394235460,3483_thumb.jpg

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...