Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
Sjosa

Akut behov av tips

Rekommendera Poster

Hej goa båtägare!

Jag sjösatte min Chris Craft 230 Scorpion limited den 2 maj. hade renoverat förgasaren och hoppades på en problemfri start.

Tyvärr märkte jag att babords knä alltså det högra knäet om man står vänd mot aktern blev ruskigt varmt inom ett par minuter. Jag har en Mercruiser V8 5,7 l iter 260, årsmodell 1986. Ägaren före mig har nyligen monterat på en sötvattenkylning, som verkar på motorn ej på limporna. Han påstår även att samtliga limpor och knän är nya. Jag tog loss knäet och limpan som är ganska nya. Spolade med slang igenom limpan och det rann utan problem. Skruvade fast knäet på limpan och spolade med slang och det rann igenom utan problem. Vad kan problemet vara???

Tomas

post-10002559-1394235456,8608_thumb.jpg

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Kolla ventilinställningarna det låter lite som att du har fel öppettider på sidan där det blir varmt.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar Matsarna!

Du kanske har rätt.

Kan man köpa dina tjänster?

Jag vill komplettera med dagens experiment som jag utfört.

Jag har ett Alpha One gen 1 drev. Vid låga varv får jag problem men vid hård körning så har jag inga problem. Jag har en sötvattenkylning som bara verkar på motorn ej limporna. Mina problem är inte motortemperaturen utan temperaturen över limpa och knä. Jag har redan bränt den gummibälg som sitter efter knäet (den började helt enkelt att brinna) och jag blev tvungen att byta ut den. Jag testade idag med hjälp av en lasermätare att mäta temperaturen. Jag startade och mätte höger och vänster knä ( sett akteröver). Efter fem minuter var vänster knä 38 grader celsius och höger knä 94 grader Celsius. Sedan gjorde jag en tur med båten och körde full gas 4 800 rpm i två minuter, drog ner farten och mätte då hade båda limporna
ca 70 grader celsius. Hur hög temperatur får knäet max vara innan det blir någon skada ??? Snälla är det någon som vet vad jag kan ha för fel? Ett tips till alla Er med temperaturproblem är att skaffa en sådan här laser temperaturmätare den är otroligt bra vid felsökning.

God tur

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eftersom du sa att det ran vatten genom limpan när du spolade så låter det som om det inte gör det när du kör?

Är det någon termostat som inte öppnar när du kör? Lyckas du pressa vatten förbi med slangen kanske men inte med ordinare kylning?

 

Eller är jag helt ute å cyklar? Det borde inte bli så stor skillnad i temperatur om du har kylning ifall det är lite fel avgasventilinställning.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det går en grov slang till vardera knä ,om du klämmer på slangarna så ska man kunna känna att det pulserrar vatten igenom .

Kläm lite hårdare på den slangen då har bäst flöde igenom och på det sätten tvingar vattnet den andra vägen . Idetta fall till det varma knät . Kolla om du känner att det kyler bättre när du bromsar det friska flödet .  Är du med ??

På termostathuset sitter dessa slangar , till höger och vänster knä .

tar man bort slangarna från detta hus så är det en plastkula som är fjäderbelastad på var dera sida . Kolla att det ser rent ut och fritt från rost . kulorna ska fördela vattenmängd och tryck med jämn fördelning  på H/V knä ...

 

är ingen Doktor i detta ämne , med det bara kom som en tanke . Lätt och fixa med är det också !!! Värt att kolla tycker jag .

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej och tack för tipsen!

Jag ströp flödet på den kallare sidan (kallaste knäet) och då sjunker temperaturen på den varma sidan. Jag skiftade sedan slangrana och då flyttade jag felet till andra sidan.

Det är varken fel på limpor eller knän.

Näst steg blir att jag tvingas lyfta båten. Just nu misstänker jag impellern (som enligt säljaren skll vara ny våren 2007) och/eller en slang som går genom skölden. Jag har fått flera tips på att det är ett vanligt fel att det blir ett veck på denna slang och den skall då bytas ut. Drev, Alpha one generation ett.

Hälsningar

Tomas

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tjena!

Problemet är löst.

Boven i dramat var den slang som skall föra in kylvatten till motorn, som går från drevet till skölden. Den var delvis igensatt samt hade åtta hål i sig.

 

Fair Wind

Tomas Cool

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...