Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
iatoaon

Att tänka på när man kör?

Rekommendera Poster

Tjena,

Är inne på andra säsongen och först nu egentligen kommit så långt att man vågar gå ut även om havet inte ligger helt blankt. Med denna erfarenhet i ryggen har nya frågor väckts. Hur är det smartast att kört när det är vågor på ca metern och strax där över för att minska hoppandet? Frågan gäller både när man kör mot vågorna, med vågorna eller längs med dom.

Båten är Finnsport 650 AC med 115hk Yamaha. Det finns inga trimplan på båten utan bara så man kan höja och sänka motorn. Exprimenterade med det när vi var ute idag. Som jag förstått det ska man alltid sträva efter att ha tiltmätaren i mitten? När jag justerade motorn så mätaren visade det tyckte jag resultatet blev att båten slog ännu mer. Bäst gick båten (om man nu kan kalla det bra :-)) när motorn var så djupt nere som möjligt. Värt att nämnas är kanske att i båten förutom mig på förarplats så satt 3 vuxna och två barn ganska långt bak i båten, hade det hjälpt och fördela vikten framåt i båten?

Någon mer erfaren som kan dela med sig tips på hur man skall anpassa sin körstil efter sjön?

Tack på förhand!

MVH
Daniel

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Vid gång mot vågorna ska du tilta ner fören, dvs tilta in motorn. Vid gång med vågorna ska du också ha fören nertiltad men inte lika mycket. Sedan gäller det naturligtvis att anpassa farten.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, då var jag på rätt väg med den biten iaf. Finns inget man kan göra med själva riktningen på båten? Spelar det någon roll hur man skär vågorna osv?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Finns lite riktlinjer man kan ha i åtanke:

I lite grövre motsjö så blir det i regel bäst att trycka ner fören med powertrimmen (trimma in motorns rigg mot akterspegeln) som du själv upptäckt och som andra nämt här. (Har man trimplan kan man ta till det också och vinkla ner dessa.) Den spetsigare fören klyver vågorna snarare än att skrovet studsar på vågorna. Färden blir lite lugnare både för personer och saker ombord.

I medsjö får man försöka hålla uppe fören med powertrim (trimma ut) för att bl a undvika att fören skall dyka in i nästföljande våg (med risk för tvärstopp som följd). Aktern har en tendens att lyftas av vågorna som kommer akterifrån.

I sidsjö kommer båten utan trimplan att luta mot vinden. Inte så mycket du kan göra åt det när du inte har trimplan.

I motsjö kan färden ev bli lite bekvämare att åka lite snett mot vågorna. Snett i medsjö kan fungera också men personligen tycker jag det känns lite mer osäkert.

/Bo



Senast ändrad av bossee | 03 maj 2008 | 22:55

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köra planande i hög sjö kräver en hel del arbete med både gas och styrning...

I motsjö handlar det mest om att få hyfsad komfort..

I medsjö, Ge gas uppför vågen, dra av nerför, detta för att undvika att dyka in i den...

Vid körning snett medsjö, styr upp mot vågen uppför, styr av vågen nerför. Ev, reglera gaspådrag även här. Blir ett jäkla rattande med undviker magplask och risken att stäven börjar rida med vågen med risk för slagsida...

Du känner tydligt när du gör rätt. Det är störst risker vid medsjökörning men obekvämast vid motsjökörning...

Det jag beskriver gäller vid hög sjö i förhållande till båtstorleken...

Vad gäller trimning så gör som ovan: In vid motsjö, ut vid medsjö...

Det är bra att känna sin båt även vid möte av högt svall, för att ta det rätt...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Stämmer in i de flesta goda råd om körning i krabb sjö, men är ju alltid svårt att beskriva med bara bokstäver, då sjön många ggr kommer från flera håll samtidigt och får jobba hårt med sina styrningar(ratt, gas, trim), blicken både kort och långt....utan göra ett tillägg: Om man upptäcker en större våg i annars ganska lugnt vatten, därav är lite sen att vrida stäven mot, märkt att många mindre vana svänger som galningar för att möta vågen med stäven, hinner inte riktigt och då fortsätter svänga så över vågen när båten bankar som värst, istället för att vrida båten rak just innan vågen, då hjälper det inte med kraftig V-botten om man svängt bort den, kan bli en ganska hård och obehaglig smäll för en familj...

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...