Solvigg-21 0 Postad 3 Maj , 2008 Hej, Kan man ha ett bra kylvattenflöde utan termostat men inte med en öppnad termostat? Bakgrund: Jag har sedan hela förra säsongen haft problem med att motorn (en sjövattenkyld AQ170) blir för varm. Den har varit inne på ett varv ett otal gånger där de kollat och provat allt. Efter årets sjösättning har jag gjort följande iaktagelser: 1. Utan termostat hålls temperaturen mycket låg oavsett varvtal. 2. Med termostat (både den gamla och en nyinköpt från pentahandlare) blir motorn varm. 3. Känner man på rören vid gång känns det som att termostaten inte öppnar. 4. Vid snabba varvtalsminskningar verkar det som termostaten öppnar under mycket kort tid sedan känns det som den stänger igen. 5. Öppnar man efter körning ser man att termostaten är öppen. Vi har även sett att det finns spelrum för termostaten i termostathuset. 6. Det verkar med andra ord som att termostaten öppnar som den skall (i punkt 2-4 ovan) men att det inte kommer igenom något vatten ändå. Det måste finnas en logisk förklaring men jag kan inte se den. Kan någon av er mer kunniga och erfarna hjälpa mig? Hälsningar, Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Malmo_Yamaha 0 Postad 4 Maj , 2008 Jag skulle tro att cylinderhuvudpackning är kass Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
steken 1 Postad 4 Maj , 2008 Jag kör utan termostat, men som sagt! på våren kommer inte motorn upp riktigt i temp Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Solvigg-21 0 Postad 7 Maj , 2008 Nu är problemet löst utan att jag fått någon förklaring på orsaken. Med hjälp av en termostat som öppnar neråt i stället för uppåt så har mitt problem försvunnit, varför vet jag inte. Det viktiga är att problemet är borta. Tack för svaren. Hälsningar, Thomas Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser