_DoGGi_ 0 Postad 3 Maj , 2008 Hej, sjösättning idag, fiskeredskap i båten och iväg, trodde jag jag. Istället försökte jag få igång utombordaren en mariner 50 från 1990 med automatisk oljeblandare schysst i ca 6timmar. Problemet är att motorn startar med hjälp av manuella choken eller handgasen i neutralläge men sedan när jag sänker den till vanlig tomgångsläge dör den bara. Jag har bytt handpumpen mellan tank och motor, bensinfiltret så dom är helt nya och hela, tändstiften är fina, jag har också provat höja tomgången då funkar det såklart men när växeln läggs i så skuttar den fram, inte så komfortabelt. Motorn gick bra innan upptagning och jag har inte pillat på något så jag fattar inte vad som kan ha hänt. Några saker som kanske påverkat som att jag sprutat 5-56 i tändstiftshålen lite andra delar(kan jag ha sprutat på något som inte skulle haft?) i höstas, det droppar bensin troligen från förgasarna när jag startar om motorn flera ggr i rad, plockade bort kåpan för förgasarluftintagen såg att det även där var bensin som rann, haft i lite extra olja i bensintanken. Med dessa fakta undrar jag om någon kan hjälpa mig med vad felet kan vara och vad jag kan göra för att åtgärda detta??? Senast ändrad av _DoGGi_ | 03 maj 2008 | 20:40 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_DoGGi_ 0 Postad 5 Maj , 2008 Inte ett svar, är det verkligen ingen som vet??? Har iallafall läst på lite och bytt packningar och membran i bränslepumpen och sprutat i förgasarrengöring så nu dör den inte utan funkar fint i tomgång. Istället lägger den av när jag lägger i växeln. Är det att förgasaren har blivit renare så den funkar på tomgång men för smutsig för att kunna driva med växel i? Kan man få den ren utan att demontera för båten ligger i sjön och det verkar inte lätt att få loss förgasarna(2 st) Var lite schyssta och försök hjälpa till nu ni som kan. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Zer0 3 Postad 5 Maj , 2008 finns luft på flaska, sån tryckluft, om du kommer åt me de då kanske Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jim_Beam 0 Postad 5 Maj , 2008 Din beskrivning påminner väldigt mycket om en utombordare där det ena flottörhuset var helt igensatt av en grönaktig smet. Bensinen kunde helt enkelt inte passera igenom vilket gjorde att motorn stannade när växeln lades i. Om du lossar lite grann på flottörhuset, brukar ofta vara en bult på bottens utsida, kan också ha en liten avtappning på sidan, kommer det ut någon bensin? Eller är det så att motorn surar igen, då ska iallafall något stift vara svart eller fuktigt när den stannar. Om den surar så kan det vara att flottör nålventilen inte kan stänga t.ex. för att det är skräp i vägen, något som kan förklara att det rinner bensin på sidan av förgasaren/na. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
_DoGGi_ 0 Postad 5 Maj , 2008 Ska prova med luftflaska bra tips. Lossar jag avtappningen så rinner det bensin, mitten tändstiftet blir blöt med brunsvart vätska, dom andra två mindre blöta. Vad innebär detta? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Jim_Beam 0 Postad 7 Maj , 2008 Det blöta på stiften är ganska säkert bensin, kan i tråkiga fall vara vatten och då är problemen större...så vi väljer bensin. Då kan det mycket väl vara antingen att nålventilen, som påverkas av flottören, inte stänger eller att tändningen inte fungerar. Nu startar motorn så det lutar åt att den får för mycket bensin eller för lite luft. I bägge fallen så är det nog tyvärr en koll i förgasarna av munstycken och att flottören ser ut att gå fritt och ofta går det att blåsa själv lite försiktigt så att du ser om nålventilen stänger och öppnas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser