Gå till innehåll
söndag 10 november 2024
KillerBoo

Vevhusvent B18

Rekommendera Poster

En liten fråga.

Luftfiltret till min B18 var totalt inkläggat med diverse olja o smuts och var omöjligt att tvätta rent. Letade efter ett nytt likadant, men det var totalt omöjligt att hitta. Eftersom det är så inihelvetes trångt i motorrummet så har väl någon tidigare ägare satt dit nåt specialfilter. Så... jag köpte ett sportluftfilter som efter lite mecklande gick att få på plats, MEN, på det gamla filtret fanns en slanganslutning för vevhusventilationen vilken ju inte finns på ett sportfilter.
Funderade lite fram o tillbaka på detta, och hittade lite bilder på nätet på BIL-versionen av B18. Såg då nåt som gjorde mig fundersam. På samtliga bilder jag sett är vevhusventilationen dragen från uttaget på motorblocket till en anslutning på insuget. Sedan ytterligare en slang från oljepåfyllningslocket till pannkakan (luftfilter/flamdämpare). Denna sista slang var öht inte monterad i min båt.

 

Frågan, eller rättare sagt frågorna, blir alltså:
Kan jag gå från uttaget i blocket direkt till oljepåfyllningslocket? (Slanganslutning i locket finns, men hittills oanvänd).
Alternativt, kan jag leda slangen ut ur motorrummet och alltså köra med en öppen vevhusventilation?
Har vevhusventilationen någon prestandamässig inverkan på motorn alls?
Har det någon negativ påverkan på motorn öht om jag kör helt öppet?
Eftersom jag inte har någon anslutning på insuget att montera slangen fr blocket på, samt inte har någon anslutning på luftfiltret att koppla slangen från oljelocket till, måste jag ju lösa det på något smidigt sätt.
För samtligt ovanstående gäller givetvis att jag inte pluggar vevhusventilationen, utan helt enkelt bara leder ut slangen utombords.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag har inte läst vad det står på tidigare hänvisning till Volvosida. Utan redovisar helt kort vad jag själv brukat göra åt problemet med vevhusventilationen på gamla B18. Jag har dragit slagarna igenom toppen och långt ner i en ex 1,5 liters colaflaska. Sedan har jag gjort ytterligare ett hål ganska långt upp på flaskan och satt dit en slang vilken jag lett ut. mvh/Nitro

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har ingen kunskap i frågeställningarna. Vill bara skicka en länk till verkstadshandboken för AQ115 (=B18), och hoppas att det kan vara till någon hjälp. Klicka här...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Gunnar: Jag har tittat på den länken tidigare, men fattar inte riktigt... Jag har ju ingen möjlighet att dra slangarna som det är tänkt att vara..

Nitro: Antar att colaflaskan ska samla upp oljespill? Men rent mekansikt/funktionellt osv, så är det samma sak som att leda slangen rakt ut? Och bör alltså inte äventyra motorns hälsa?

EDIT: Dumptidump, tack f länken. Inget anv.bart den här gången men nu vet jag var jag ska kolla nästa gång :)

 

Tackar för svaren so far.

 

 



Senast ändrad av KillerBoo | 03 maj 2008 | 22:56

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker på att det verkligen inte finns ett vacuumuttag på insugningsröret ( det har varit lag på sluten vevhusventilation på bilar sedan 1969) ?

Kan jag gå från uttaget i blocket direkt till oljepåfyllningslocket? (Slanganslutning i locket finns, men hittills oanvänd).

Nej, vart ska övertrycket då ta vägen ?

Alternativt, kan jag leda slangen ut ur motorrummet och alltså köra med en öppen vevhusventilation?

Det funkar säkert rent tekniskt, men är miljögrisigt och beroende på hur sliten din motor är kan det säkert bli en hel del farliga illaluktande gaser i din närmiljö även om utsläppet är på utsidan.  http://forum.740klubben.se/viewtopic.php?t=47254

Det som fattas för att fixa det viktigaste (suget in i förbränningsrummet) är bara ett litet hål i insugningsröret, borde väl vara rätt så enkelt att borra ett hål och sätta i en nippel att ansluta slangen till ?

Saxat från nätet: Motorns ventilation bygger på att ta in luft genom oljepåfyllningslocket och sedan släppa ut luften genom oljefällan.

När det slutna systemet kom så var det bland annat till för att förhindra att få in det stickande oljelukten i kupén från vevhusventilationen (som kommer ut vid sidan av motorn, öppen vevhusventilation), denna oljelukt kom ofta när motorn började bli sliten och vevhusventilationen/oljefällan var dåligt rengjorda samt även när oljepåfyllningslocket var fullt av oljerester.

Tanken var att ta luften från luftiltret vidare till oljepåfyllningslocket (= ren luft in) sedan släppa ut luften genom oljefällan och vidare tillbaks till insuget (= oljedimman går i retur till motorn).

På B20 är det tvärtom (en förenklad lösning ), från luftfilter till flamfilter/oljefällan in i blocket, upp genom motorn och ut genom oljepåfyllningslocket, slang till en kalibrerad nippel in i insugningsröret för förbränning.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Är du helt säker på att det verkligen inte finns ett vacuumuttag på insugningsröret ( det har varit lag på sluten vevhusventilation på bilar sedan 1969) ?

Ja, inget uttag på insuget. Betr årsmodell så är motorn säkerligen äldre än -69

Kan jag gå från uttaget i blocket direkt till oljepåfyllningslocket? (Slanganslutning i locket finns, men hittills oanvänd).

Nej, vart ska övertrycket då ta vägen ?

Ingen aning, det var ju en del av min frågeställning :)

Det som fattas för att fixa det viktigaste (suget in i förbränningsrummet) är bara ett litet hål i insugningsröret, borde väl vara rätt så enkelt att borra ett hål och sätta i en nippel att ansluta slangen till ?

Det skulle jag ju kunna göra iofs, men hur har slangarna egentligen varit anslutna fr början?
EDIT Tillägg: När JAG köpte båten gick ju en slang från uttaget i blocket till luftfiltret. That´ s it. Vilket ju inte är samma sak som att det är så det ska vara. Många år, många ägare så jag vet ju inte om någon (som jag själv) som inte vetat hur det ska vara, bara dragit slangarna som han velat)
Där satt som sagt ingen slang från oljelocket fast där fanns en slanganslutning. Så, var har denna gått egentligen, om det nu är så att slangen fr blocket var korrekt ansluten till luftfiltret?

 

 



Senast ändrad av KillerBoo | 04 maj 2008 | 13:45

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...