roen 0 Postad 3 Maj , 2008 Tänkte kolla upp termostaten idag. Jag är ingen fena på motorer men jag antar att detta är teromostaten. (se bifogad bild) Det jag tycker verkar konstigt är att den verkar vara öppen konstant. ska det vara så ? Min motor är en Mercruiser V8 5.0 L Och jag antar att det kallas för sjövatten kylning med impeller i drevet Senast ändrad av roen | 03 maj 2008 | 18:07 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roen 0 Postad 3 Maj , 2008 En annan sak jag märkte när jag plockade bort termostaten var att jag hittade två stycken metallringar i inloppet till motorn dvs nere till vänster där slangen jag håller i handen skall sitta. Senast ändrad av roen | 03 maj 2008 | 18:08 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
roen 0 Postad 3 Maj , 2008 Dessa två ringar hittade jag i inloppet på kylningen till motorn.. Någon som har någon ide om vart de kommer ifrån ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Bayliner1954 0 Postad 3 Maj , 2008 Hej! Den slang som du håller i handen är armerad med en metallspiral, ringarna kommer med största sannolikhet därifrån. Det går inte direkt att se på bilden att termostaten är öppen, det är den fjäderbelastade delen som ska vara stängd. Prova att trycka på den så den öppnar och stänger så ser du om allt är som det ska. Mhv Henrik Senast ändrad av Bayliner1954 | 03 maj 2008 | 21:58 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
forgus31 139 Postad 3 Maj , 2008 Termostaten ska som du misstänkar vara stängd tills vattnet nått c:a 60 grader. Lägg den i en kastrull och värm och se om den rör sig. Men du behöver nog byta om du kan se att den är öppen. Motorn kommer inte upp i temperatur och drar lite mer bränsle. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Petsch 0 Postad 5 Maj , 2008 Håller med , Var termostaten som gjorde att ja fick byta motor då den inte öppnade. kolla även in termostathuset samtidigt och passa på å byt om det e allt för rostigt. (tunnt gods) Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser