lasser 0 Postad 3 Maj , 2008 Hej Alla! Ska ge mej på att nåta däcket nu och vill bara veta att det görs rätt. Jag har slipat däcket trärent och tagit bort all löst sittande nåt, tejpat runt springorna och dammsugit bort allt löst skräp.Jag har tänkt att prima nu och trycka i Sikaflex i morgon. Låter det vettigt, eller ska jag ändra på något? MVH Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Nitro 2 Postad 3 Maj , 2008 Hej! Nu får jag väl på taffsen för jag är så gammaldags att jag bottnar nåten antingen med tejp eller gammla kassetband. Anledningen till detta är fortfarande enligt mig att på så sätt inte få nåten att lossna i överkanterna. lycka till/Nitro Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
lasser 0 Postad 3 Maj , 2008 Tack för tipset. När jag tog bort den gamla nåtningen satt det snöre under men försäljaren där jag köpte Sikaflex sa att det var onödigt med snöre, tejp eller kassettband, att det fäster bra med bara primer. Men jag kanske inte ska ta den lättaste vägen ........? Nu har jag ju trots allt köpt dyr primer som jag ska använda, men jag har inte lyckats ta reda på hur länge jag ska vänta mellan primer och nåtmassa. Kan någon svara på det? MVH Lasse Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Peter_K 4 234 Postad 3 Maj , 2008 Det ena utesluter inte det andra. Primer OCH tejp/snöre/kassettband i botten rekommenderas för lång livslängd på nåten. Kolla in Sikas instruktioner på nätet, http://www.sika.se/upload/Broschyrer PDF/Teakdäck A3.pdf Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 6 Maj , 2008 Hej! Jag nåtade om för 3 år sedan. Helt kort kan jag säga att tillvägagångssätten är minst lika många som fixarna. Jag skrev ett par inlägg om hur jag gjorde och vilka efarenheter jag drog i en tråd för något år sedan http://www.maringuiden.se/forum/;thread=151456 Jag använde ingen tape i bottnen, och där låg ingen innan. Nåten hade hållt i 20 år och jag ser ingen förändring i den jag lade dit. Arbetstiden var för 2 personer och en båt på 9,36x3,05 med teak på däck och överbyggnad ca 250 timmar. Ca400 meter nåt blev det och vi bytta alla gamla skruvar och pluggar. Har nu sittbrunnen kvar att nåta om. Lycka till! Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas_sundberg 1 Postad 7 Maj , 2008 Hej Lasse En anldening till att säljaren inte tycket det var nödvändigt med snöre i botten var att han får sälja dubbelt så mycket nåtmassa till dig (och den är inte billig sist jag kollade) Det fungerar nog både med och utan men det sparar pengar. Primer är dock ett måste, Teak är väldigt fett och nåtmassan fäster inte utan primer. torka nåten med aceton innan tå målar på primer.synn att du slipade först, eftersom du endå måste slipa efter du lagt på nåtmassan. Senast ändrad av thomas_sundberg | 07 maj 2008 | 09:29 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 7 Maj , 2008 Hej! När man som Lasse, har tejpat runt springorna först, krävs det minimalt med slipning efteråt. All nåtningsmassa kräver inte primer. Sikas gör det, men där finns andra som man bara kan lägga i. Jag tryckte ner min med en spackel i nåtlisten för att vara säker på att det skulle fylla, det sparade en hel del massa. Tolv tuber gick åt, ingen primer och den sitter fortfarande. /Hampus Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
thomas_sundberg 1 Postad 12 Maj , 2008 Jag vet visserligen inte så mycket om nåtmassa men jag vet massor om trä, Chansa inte på att lägga nåtmassa utan att först prima. Som sagt Teak innehåller stora mängder fett-liknande ämnen. (det är därför man har teakdäck) inte mycket fäster bra på teak i längden. Om dom utveklat en nåtmassa som sitter direkt på teak må så vara men jag hade inte chansat, tänk bara på vad nåtmassan kostar. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
cerber0s 1 Postad 13 Maj , 2008 Nu har han väl köpt Sikas massa redan, så frågan blir ju hypotetisk. Sika brukar ju inte göra skräp, så den är nog helt OK. Den primerfria som jag använde köpte jag direkt från Malövarvet, så den bör inte heller vara skräp. Om den håller 20 år till återstår väl att se Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser