Gå till innehåll
fredag 20 september 2024
ndg-gbg

Gps/plotter

Rekommendera Poster

Hej, första dagen som medlem här, nosat runt ett tag som gäst, verkar finnas intresserade och engagerade människor om båtliv och allt runt detta härliga ämne.

Haft ett antal mindre båtar, kört ett antal olika båtar i olika storlekar, men var några år sedan jag hade egen båt, tänkte dock ändra på det till denna säsong. Har dock ingen erfarenhet om gps/plotter, kikat runt lite, Lowrance, Garmin, men fattat tycke för Eagle 642c när jag läst lite om dem, verkar få mest för pengarna där, bra upplösning på skärmen mm, till inte alltför blodigt pris, samt karta över Västkusten för en rimlig peng ca: 6500-7000sek för en komplett med karta.

Undran jag har, ngn som har erfarenhet av denna plotter och dess kartor, el vilken karta som passar bäst, el bör undvikas på västkusten? Eller plotter av annat märke samt dess kartor som är ett bättre alt till Eagle? Även vilken som har bra enkla finesser och som inte strular för mkt... (Inte inhandlat min båt ännu, men blir en styrpulpet på minst 4,5m, Yamarin 46SC med 50hk fyrtakt ligger bra till just nu.)

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Köpte ny GPS inför denna säsong och har inte hunnit prova än. Hamnade i samma prisklass som du men bestämmde mig för en Garmin 420 (Modell 420S = inkl.ekolod, endast ett par hundra i priskillnad). Haft Garmin förrut och varit nöjd.

Det som är nytt sen min förra Garmin var att sjökorten är sk Bluechart Generation 2 som ger förbättrade undervattensvyer samt flygfoto över hamnar.  Mest spännande som jag tror(?) att Garmin hitills är ensamma om är Autoguidance.  Med Autoguidance gör GPS:en baserat på sin båts dimensioner och önskat minsta djup en säker rutt att följa för att nå din önskade destination. Smidigt så länge man för den skull inte kopplar bort hjärnan.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

Jag har precis köpt o monterat samma Eagle som du nosat på. Inte hunnit använda det fullt ut än men det är relativt intuitivt att använda. Jag har inte öppnat manualen än, men fått till det ändå. Fastnade för detta av samma anledning du nämner, man får mycket för pengarna. Nu kör jag i Vänern/Vättern (använder båten huvudsakligen till trolling) men är väldigt positivt överraskad över allt den kan och hur bra allt överensstämmer med verkligheten.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tackar för svar. Verkar som med de flesta andra prylar, man köper en och använder ett tag, sedan vet man vad man vill ha, el inte... Inga avgörande skillnader i teorin alltså...

Någon som vet, el kan rekommendera vilken karta som passar bäst på västkusten(Göteborg-Strömstad)? Är ju också ett sätt att välja plotter på...

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hejsan

Jag har haft en Garmin 420 under förra sommaren. Tramset med 3D-vyer ovan och under vattnet och satellitbilder etc. Det kan man vara utan. Mest krampaktigt sätt att hitta på nya onödiga säljargument.

Det jag varit mest imponerad av är skärmen (ljusstyrka upplösning)  det som nämndes ovan: auto guidance. det är mkt användbart.

och i år ser jag att dom är mkt prisvärda jämfört med förra året.  :-)

/Tor

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ytterligare inlägg om detta, Garmin verkar vara den vanligast plottern bland mindre öppna båtar, någon mer som har erfarenhet av Eagle? Guiden i Garmin verkar dock vara användbar, de andra finesserna som nämdes mer ointressanta för mig, däremot val av karta för användning på västkusten skulle jag gärna vilja höra erfarenheter om...ngn som har mer fel i sig än andra, lättast att avläsa, mest detaljerade mm.

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Sjökorts-/kartuppgifterna i sig är väl (vad jag vet) baserade på vanliga papperskorten.. det ena är nog inte mer detaljerat än andra oberoende av fabrikat. Möjligen kanske med undantag för om det ena fabrikatet uppdaterar sina kort oftare än andra, men även detta är nog tveksamt

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

OK, tack för svar, kan man kika efter vilken karta som täcker det område man tänkt röra sig i bäst, så man inte åker på dubbla kartor(kostnaden) i onödan...men mottager gärna fler åsikter/erfarenheter i ämnet!

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Eagle-plottern jag köpte betalade jag 5995:- för. Inklusive kort för Vänern/Vättern/Västkusten. Nån kampanj på Hjertmans. Att jag valde Eagle berodde på 3 saker, utan nån inbördes rangordning:

1) Priset. Fick mycket kvalité och prestanda för pengarna och korten fick man på köpet under kampanjen (som jag tror fortf pågår)

2) Eagle=Lowrance. En kamrat till mig kör Lowrance, så jag kunde kopiera hans många waypoints (intressanta ur trollingsynpunkt) utan en massa knappande, bara att flytta via minneskort

3) Har mkt bra erfarenhet av Eagle/Lowrance´ s ekolod. Mindre bra erfarenheter av Garmins dito.



Senast ändrad av KillerBoo | 04 maj 2008 | 15:26

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Jag kör med Garmin 178C, hade förut 172C. tror dom är utgångna nu men går kanske att få tag på enstaka, eller begagnade. Är väldigt nöjd, enkelt handhavande, bra skärm etc.

Sjökortet jag har heter Bluechart MEU470S och täcker området: Strömstad-Halmstad-Vänern-Vättern, kostar väl ca 1200 kr på förprogrammerat minneskort.

//Ulf

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hmm, har lite att fundera på/kolla upp, men det tackar jag för! Priset helt klart lockande för din Eagle med kort.

Finns ngt att tänka på gällande support de olika märkerna emellan? Erfarenheter där?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Enligt Hjertmans hemsida gällde det priset tills igår...men så är det ju inte alltid slaviskt efter datum...kan komma fler kampanjer...Glad

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

HAr inte behövt anlita support för plottern, men hade en ganska givande o lång mailväxling med dem angående mitt ekolod. Löste sig bra, med snabb och trevlig support. Förutom första initiala supportmailet som tog 2 dagar för dem att svara på :( Men när karusellen var igång tror jag att jag fick 3 mail inom bara nån timme.. nästan som en chat hehehe

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Missade erbjudandet om Eagle 642c igps med kort för under 6papp, men beställde en idag med kort för 6400sek(plottern 4990, kort 1400), prisvärt ändå när man jämför, kanske dags att beställa båt snart då....annars får jag simma med plottern...

Svårt att montera plottern själv? Vad kan vara bli ett problem? Några genomgående skruvar ser jag inte som problem, mer elen, vad att tänka på? Eller bara dra sladden till plus/minus? Kanske genom ngn säkringsdosa?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Inga konstigheter alls bara du skaffar en båt att montera den i :)

Skämt åsido, iom att den har inbyggd antenn bör du inte montera den så att den inte har fri sikt på himlen. (Typ, inte långt nere i innandömet på båten) Min sitter strax innanför HT-taket och jag har inga problem med satellitlåsningen. Enda kablarna du behöver dra är plus och minus. Säkring/hållare medföljer så du behöver inte säkra upp på annan plats heller. Borrmaskin för elkablarna och en skruvmejsel är allt du behöver.

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej! Någon som vet vad det är för skillnad på Lowrance vs. Eagle utseendemässigt ser de ju ganska lika ut iallafall vad jag har sett. Är även innehållet lika? Det känns som om Eaglen är lite billigare än dito Lowrance överlag. Mvh. Bjarre

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack, låter ganska enkelt...ja, fri sikt blir nog d minsta problemet i en tilltänkt styrpulpet, om jag inte monterar den i ngt av stuvutrymmerna...Obestämd  Funderar runt lite kring båt, behov, ekonomi mm. Närmar sig ett beslut där snart, Yamarin 46 SC 50 Yamaha 4-takt liger fortfarande bra till, har lånat en sådan då och då, går mkt bra i sjön för sin storlek.

Funderar på bästa placering för plottern i en sådan båt, tror till höger om ratten, ovanpå pulpit så nära kanten/förare som möjligt.

Ngn som har plotter i sin Yamarin 46/4610, och vill dela sina erfarenheter om bra placering?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har också köpt Eagle 642C iGPS med sjökort för hela Östersjön för 7000:- på Alt för sjön, fick dock vänta nästan 4 veckor på leverans, det verkar vara en populär plotter. Kul att köra med den och kolla om alla grynnor ligger rätt. samt ger mig möjlighet att besöka vatten som jag aldrig vågat med papperssjökorten.

Har dock ett mindre problem som jag skulle vilja dryfta här, innan jag ev. författar en Trouble Report till Eagle. Jag använder alltid funktionen trip, som mäter hur långt man har kommit, körtid, mm. Dock upptäckte jag att om spänningen bryts (vilket kan hända i en styrpulpetare där anslutning till elen sker mha cigarettändarprop) så raderas all trip-information sen senaste kontrollerade avstängningen. Samtidigt ser jag att allt annat info och inställningar, bl.a track, finns fram till det ögonblicket som spänningen bröts av.

Det förvånar mig lite, kan det vara någon tanke bakom det beteende eller är det en mjukvarubugg ??

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Klart det måste finnas backup, annars är det ju helt meningslöst. Man skall väl kuna lägga en rutt hemma för att sedan använda sig av den när man kommer till båten. Kolla i specen. Batteri el kondensator.....

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Har en bekant som använder 172C, han är grymt nöjd med denna.

Jag funderar också på att köpa en 178C, den finns i två utföranden 178C och 178Ci, vad är skillnaden? Jag läste även någonstans att 178án inte är kompatibel med Bluechart, men så verkar ju inte vara fallet?

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Tack för ditt svar!

Det lutar mot en 178Ci, men skall kolla närmare på 420s också.. (Att köpa GPS-plotter är en riktig djungel)..

 

 

Dela detta inlägg


Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

×
×
  • Skapa nytt...