Gå till innehåll
lördag 04 januari 2025
Fidde-A

Ny köpt Finnsport 420 med mercury motor

Rekommendera Poster

Jag har nyligen köpt en Finnsport 420 från 1985 med tillhörande Mercury 500 från 1977.

Jag har några frågor angående både motor och båt,

1. Jag har svårt att hitta någon allmän information om Finnsport 420, skulle vilja veta lite tekniskdata om modellen.

2. Vart kan jag hitta en instruktionsbok till min motor?

3. Jag ska bl.a. koppla in en varvräknare på den, vart görs de och vad ska jag tänka på när jag köper en?

//Fredrik.A

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Hej,

1: Även om det var några år sen som Fibå Boats som tillverkade Finnsport la ner sin tillverkning så finns det faktiskt ett företag i Ryssland som tillverkar dem än. Din Finnsport 420 kallar de 425 nu om jag inte ser fel men i grunden är det samma båt som din.
http://www.finnsport.ru/1162815221.php

I övrigt kanske du får kontakt med nån annan Finnsport 420 ägare som du kan få lite fakta om båtan av, kanske nån som har instruktioinsboken kvar till båten - sånt kan ju vara kul att läsa.

2: Instruktionsbok till din motor kan du hämta här:
http://www.brunswickmarineemea.com/download/dosearch/@isnew/desc?mod=4&lang=EN&categories=OUTBOARD$1973-1978$

3: Varvräknaren kopplar du in på:
Se elschema i slutet på PDF filen.

/Bo

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej va kul att du köpt en Finnsport 420. Jag funderar själv på att skaffa mig en sån.

Jag har tidigare försökt hitta en del teknisk information men inte inte hittat allt för mycket men det finns litegrann på följande länk: www.ihamn.se/motormoreinfo.php?id=379

Senast ändrad av olmatte | 03 maj 2008 | 16:43

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tackar för de snabba svaren, och den där 425 såg ut att vara en exkat kopia av en 420.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Efter att jag har pratat med några andra som också kör runt med gamla mercurys, så har jag börjat bli tveksam till att min motor är en 77a.

Hur kollar jag lättast årsmodel på den?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En till fråga:

Jag har inget kapell, och jag skulle gärna vilja ha tag i ett.

Hamnkapell eller ett som de går att åka med spelar ingen roll.

Och billigt ska de vara också.....

Senast ändrad av Fidde-A | 05 maj 2008 | 11:06

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Nu har jag provkörd båt och motor i vattnet, och de var några små problem som jag märkte:

Den enda växeln jag kan använda är framåt, de spelar ingen roll om jag har reglaget i Drive, Neutral eller Back, Båten åker ända framåt.

Och gas/växelhandtaget är de väldigt mycke spel i.

Tror ni att felet sitter i gas/växelhandtaget eller kan de vara något annat mekaniskt?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej jag äger en finnsport 420 med en evinrude 50 och det dära med reglarset är att det är nog att vajern är för kort så växeln ligger i hela tiden fast....jadu fråga mig om det är något har tyvärr ingen bok om båtenSkäms det är en bra båt men klarar inte så bra väldig sjö men ja va ute och körde i unge fär halv meters dyningar då gick den braSkrattande

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...