piker 0 Postad 3 Maj , 2008 Vad ska huvudbrytaren egentligen bryta?? Som den är kopplad nu så bryter den inte motorn, start och tillt funkar. Duktig som man är så har jag alltid slått av/på brytaren och därför inte upptäckt det innan nu. Efter sjösättning och provkörning i år så märkte jag att brytaren va avslagen när jag skulle lämna båten för dagen. I min värld så ska en huvudbrytare bryta all ström. Rätt eller fel? Ryds 485 Johnsson 40 2t Jonas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
tommpa 0 Postad 3 Maj , 2008 Allt utom länspumpen. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piker 0 Postad 3 Maj , 2008 Tack. Då slipper jag fundera över det mer. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Maj , 2008 På min båt bryst allt (utom som nämts elektrisk länspump om man har det, ev Radio/CD enhet och ev larm). Har hört talas om att vissa har strömtillförsel till motorn så Trim & Tilt ändå funkar men så har inte jag i alla fall. /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 3 Maj , 2008 Har numera kopplat så att huvudbrytaren bryter all kringutrustning utom motorn. Fick tipset av en båtmek för några år sedan om att huvudbrytare, åtminstone de vanliga billiga-med röd nyckel- kan haverera och bryta förbindningen mellan motor och batteri.Och enligt honom kan då diodbryggan i generatorn gå sönder. Sant eller ej jag tar inte risken. /df90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Maj , 2008 Skulle kunna vara ett argument. Dock litar jag på att i mitt fall Yamarin vet vad de gör och bryts all ström, även till motorn, så bör det inte vara nåt problem med Yamaha utombordare. Rätt el fel, jag vill ha strömmen bruten även till motorn. Finns nog goda skäl för och emot. Man kanske skulle byta till en huvudbrytare av bra kvalitet då. Vet det finns lite bättre grejer typ Rocas (som även även är gastät):http://www.roca.se/website/main.asp?catId=4&subCatId=32&sub2CatId=&headPageId=2&groupeId=46&openMenu=2 /Bo Senast ändrad av bossee | 03 maj 2008 | 20:54 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 3 Maj , 2008 Vilken modell/årsmodell har du? På min brors Yamarin 4600 -01 så är det kopplat original som jag beskrev dvs motorn bryts inte. Underligt att de har olika koppling. //df90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
piker 0 Postad 3 Maj , 2008 Att bryta strömen när en 4t motor är igång kan knäcka dioderna, det har jag med hört någon gång. Gäller det även 2t motorn? Risken är nog större att man glömmer slå på brytaren om det går att starta änndå. Tror jag satsar på brytare av = all ström av. Det känns mest logiskt. Jonas. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
bossee 11 Postad 3 Maj , 2008 Yamarin 5820 (2003). Yamaha F115 (2003). Kan ju vara olika även hos samma tillverkare, de kanske har på det sätt du beskriver nuförtiden? /Bo Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
df90 14 Postad 3 Maj , 2008 Kan så vara. Tycker själv det låter mest logiskt att bryta allt men då skall man nog byta till en bättre brytare, typ den som Bossee länkar till. Innan dess kör jag iallafall som tidigare. Hög tid att täcka av båten, har dåligt samvete att jag inte börjat än speciellt med så mycket som skall göras innan den är i sjön. //df90 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser