Gå till innehåll
tisdag 26 november 2024
Westman

Superpump - pumpa bensin mm

Rekommendera Poster

Hej!

I Båtliv nr 3, sid 18, rapporteras det om en fiffig pump för allehanda vätskor inkl bensin. Den skall tydligen lätt och säkert kunna flytta bensin mellan dunk och tank, och jag tycker det vore skönt att slippa det obligatoriska spillet. Problemet är att jag inte kan hitta pumpen hos den importör som det hänvisas till i artikeln, Bergqvist Agenturer. (Jag kanske är blind?)

Är det någon som vet någon annan svensk importör eller nätsajt där man kan köpa pumpen i fråga? Jag har hittat tillverkarens sida, www.superpump.com , men det känns onödigt att beställa från USA om pumpen finns i Sverige redan...

(Och nej, detta är inte reklam, har inget med firmorna ovan att göra Glad )

Med vänlig hälsning,

Peter

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

är den elektrisk eller handdriven???

-De finns en pump som man monterar på en jeepdunk!! Men den är visserligen manuellSkrattande
finns att köpa på vissa bensinstationer,mekonomen......mm

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

www.mocomp.se

under mocomp tillbehör hittar ni pumpen

Senast ändrad av tommpa | 03 maj 2008 | 18:24

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

En variant är att använda en hävert i de fall tankarna går att få i rätt höjd i förhållande till varandra.

En sån finns för 20 kr på bl.a Biltema. Med blåsan trycker man upp vätskan och sen rinner det av sig själv om man har några dm i höjdskillnad.

Jag fyller värmaren och pumpar upp bottensatsen i dieseltanken med den.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Jag har nu mailat till Bergvist Agenturer och frågat om de har pumpen och vad den i så fall kostar... Hittade en annons från dem där de påstår att de skall ha pumpen, så rimligtvis är det så...

Återkommer när jag fått svar,

Mvh

Westman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en pump på OK/Q8 som man sätter direkt på jeepdunken.

Tömmer 20l. på minuten helt suverän. Tror dom flesta mackar har den kostade ca: 400

spänn. Värd varenda krona. Det går ca: 270l. i min tank så ryggen mår mycket bättre

sen jag köpte pumpen.Den är manuell och tar liten plats.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Köpte en sådan av en tysk på båtmässan häromdagen. Består av en slang med en backventil på. Genom att stöta ner slangen i dunken några gånger så fylls slangen och så börjar det rinna av sig själv genom hävertverkan. Bygger på att dunken står högre än tanken.

Bättre och snabbare än att hälla ur dunkar, men skulle föredra en variant av typen jeepdunkspump som sätts fast i hålet på dunken och som dessutom arbetar med övertryck. Den här kräver att jag ställer dunken på rufftaket och det blir lite vingligt och höga lyft, dessutom blir det ibland lite slabbigt med dropp från slangen när man byter dunk. Använder dock 20-litersdunkar av plast från Biltema så jeepdunkspumpen funkar inte för mig.

Senast ändrad av Flipperskeppare | 05 maj 2008 | 17:27

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej !!

Superpumpen, slang med backventil finns att köpa hos Erlandssons (bryggan).

Däremot så vet jag inte om de skickar per post.

Men du kanske har någon kompis i Sthlm som kan hjälpa dig.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ok, tack för alla svar!

Masseman: Jag kollar med Erlandsons brygga!

Jag har mailat till Berqvist Agenturer men inte fått något svar, de kanske inte vill sälja...?

Mvh Westman

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...