Gå till innehåll
måndag 23 december 2024
ingeberggren

Tändproblem

Rekommendera Poster

Hej, skulle starta upp min Sea Ray 268, sedan den kom hem från New York.Eftersom min svärson var över och provkörde och kollade båten innan exporten,vet vi att den fungerade.men nu när jag försökte har jag ingen gnista på tändstiften, har kollat tädspole etc.kommer liten gnista när stänger av tändningen på nyckeln.funderar på om det är något med brytaren som skall döda tändningen när man lägger i backen,är det någon som vet om den skall vara sluten eller uppbruten vid normalläge, är tacksam för alla tips då det börjar bli lite panik. Motorn är ny och har endast gått 75tim.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Microbrytaren som du nämner som brukar sitta på styrbord knä skall vara stängd när den ej e nertryckt. vid nedtryckning skall den sluta kretsen.

Lycka till

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Tack för uppgiften,

Har hittat problemet, var en lös liten svart kabel under fördelaren som skulle vara jordad, såg detta när vi hade hittat kopplingsschema på nätet

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har tyvärr inte hittat felet, har bytt fördelarlock, rotor, tändspole etc. Har upptäckt att jag endast har en gnista precis när jag sätter på tändningeng  och stänger av den,ej startmotorn utan när jag vrider av tändningen. börjar fundera på om det kan vara tändmodulen

(Thunderbolt) är det någon som vet hur jag felsöker den, och var jag kan få tag i en annan.

Börja få panik!!

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Hej

Om motorn gick bra innan frakt så har man ju lite svårt att tro att något skulle ha gått sönder under frakten.

Det är inget så enkelt som dödmansgreppet som är off ?

Något extra installerat stöldskydd eller larm som kan blocka tändningen ?

Kan ju vara någon typ av kortis någonstans med kanske ?

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har nu bytt fördelarlock,rotor,tändspole,tändningslås och kollat kablar ,startmotor,batterier etc. och inget hjälper,hittar ingen dödmansgrepp, men jag har en röd knapp och med lampa  på höger sida vid förarplatsen,det står quick silver på den, vet inte vad den är till,

händer inget om jag trycker på den, är det någon som kan tala om vad den är till?

fick tag i beg.tändmodul, men det var inte samma som jag har på min båt ,ändå dom heter samma (Thunderbolt IV ) finns tydligen flera olika.

Har glömt tala om att den startar ibland, men för det mesta startar den inte ,och har ingen gnista

Tar tacksamt emot alla tips

inge

Senast ändrad av ingeberggren | 04 juni 2008 | 22:24

Senast ändrad av ingeberggren | 04 juni 2008 | 22:26

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Har hittat  felet ,det var fel på generatorn ( diodbryggan så den gav backström ) och hade slagit sönder tändmodulen. Nu har jag bytt både generator och tändmodul, och den fungerar .

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Kul att du hittat felet, inte det första man tänker på kanske med trasig diodbrygga...

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...