Gå till innehåll
torsdag 28 november 2024
Solvigg-21

Överhettat pga termostat??

Rekommendera Poster

Jag har en sjövattenkyld Volvo Penta AQ 170.

Mitt problem är att motorn blir varm när jag kör. Kör jag med bortmonterad termostat håller sig motorn sig i princip kall. Jag har testat och sett att termostaten öppnar vid 60 grader. Kan det vara så att termostaten slår i taket och därmed inte kan öppna tillräckligt när den är monterad i termostathuset? Jag har gjort testerna med både ny och gammal termostat med samma resultat.

Hela förra säsången hade jag problem med varm motor. Allt är kollat, inget finns kvar som kan hindra vattenflödet, impeller är bytt, cirkulationspumpen är kollad, allt av en fackman.

Jag är i skriande behov av hjälp, ideérna sinar.

Hälsningar,

Thomas

Dela detta inlägg

Länk till inlägg
Dela på andra webbplatser

Det låter ju inte som om det är termostaten. Har en lika dan motor men min öppnar först vid 80 grader för att sedan gå tillbaks till runt 60. Eftersom motorrn blir varm även utan termostat men inte lika mycket kanske det är något annat i kylsystemet.

Vad menar du med att allt är kollat? Några tips på felkällor är följande:

- Vattenfiltret. Kan både varar igensatt eller inte tätt i locket vilket gör att det kan dra tjuvluft och därmed hindra att tillräckligt med vatten sugs in.

- Oljekylaren kan vara igensatt med gamla impellerdelar och annat skräp.

- Värmeväxlaren (om du kör med sötvattenkylning) kan ju ha rostiga kanaler och även gamla rostflagor som sätter igen. Går att rensa ut med tjock ståltråd eller el-svetstråd.

Sen kan det ju vara något annat så klart men då sannolik rost någonstans som hindrar vattenflödet.

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Ytterligare ev. roligheter som kan hända...

Det kan t.o.m vara så att slangarna sparerar invändigt och blir då platta = ingen genomströmning eller väldigt liten. Syns inte på utsidan av slangen.

RC

Dela detta inlägg

Länk till inlägg

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Skapa ett konto på maringuiden.se. Det är lätt!

Registrera ett nytt konto

Logga in

Medlem på maringuiden.se? Logga in här.

Logga in nu

• Skapa nytt...