Dunkelfink 0 Postad 2 Maj , 2008 Vilken sorts olja ska man ha i powertrimsystemet ? hydraulolja eller Automatlådeolja ? eller någon annan sort? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
hace1 0 Postad 2 Maj , 2008 Det beror säkert på vilken motor du har. Vanlig motorolja ska det vara i min (mercruiser alfa one) om jag inte minns fel... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 2 Maj , 2008 Det är en Yamaha 2-takt -82 115 hk Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buster-XL 0 Postad 2 Maj , 2008 Om du har en elmotor med en hydralkolv till så ska du ha hydralolja.Har själv repat min på en yamaha 60 fyrtakt.Hydralik ska ha hydralolja inget annat,Motorn driver en kuggjulspump som ger tryck i oljan på kolven. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 2 Maj , 2008 jag tror det är en hydralpump, på sprängskissen ser det ut som om elmotorn sitter på ena sidan och oljebehållaren på andra. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 2 Maj , 2008 en till bild Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buster-XL 0 Postad 2 Maj , 2008 helt klart en hydralik=hydralolja.alla motorer har samma princip . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 2 Maj , 2008 då stämmer det bra överens med att oljan som tryckt ur sig är gulfärgad va ? Då kommer nästa fundering, vart fyller man på olja och hur går man tillväga ? någon som vet ? Senast ändrad av Dunkelfink | 02 maj 2008 | 19:52 Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buster-XL 0 Postad 2 Maj , 2008 finns alla möjliga färger på hydral olja .Röd, genomskinlig som är miljövänlig.Du kanske har lite vatten i oljan så den blir lite mjölkvit.Men den är ganska tunn . Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buster-XL 0 Postad 2 Maj , 2008 Finns bara en plugg ..nivå och påfyllning i samma.Fyll på tills det rinner ut.=klart. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 2 Maj , 2008 hydraul olja då, är det samma som man har i servostyrningen på bilen ? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 2 Maj , 2008 I min Tohatsu Brux står följande: Use an automatic transission fluid approved by GM. MOBIL: MOBIL DTE#22, MOBIL ATF 220 SHELL: SHELL DEXRON-II, SHELL TELLUS OIL #22 K22 ESSO: ESSO AUTOMATIC TRANSMISSION FLUID as shipped from factory NISSEI ATF DEXRON oil has been used, do not mix types to prevent geling. drain completely if another il brand is to be used. /Jugge Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 2 Maj , 2008 Svar: Hydralolja. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
BMoon 1 Postad 2 Maj , 2008 Hydralolja som sagt. Sen är ju automatlådeolja också en typ av hydralolja, används ju ofta i servos, domkrafter mm. Du har inget där det står vad det ska vara för klassning? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Pakik 0 Postad 2 Maj , 2008 Var väldigt försiktigt med att sätta in just hydraulolja. Ska vara av rätt sort! Fel sort och dina packningar kommer formligen att upplösas i tomma intet! Har vanlig röd ATF i min powertrim. 140hk Suzuki -87... /Patrik Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 2 Maj , 2008 Sluta, det har gått troll i sådan här skit också. Olja som olja har fungerat i alla tidet. Det är just nu eller de senaste tio åren som det blivit skitviktigt. Hydralolja ska du ha, spelar ingen roll vilken, ni andra som snackar motorolja i era motorer. Använd motorolja, det här är värre än markeringen marine på skiten, mer utforskat och om hur man kan knulla oss på pengar. Vi kallar oljan xxx då tror idioterna att den är speciell, skriver vi också super så går dom på det.? Ni är ju för fan på väg att bli miljömuppar hela högen, ge er nu. Undrar om det är koppar i oljan? Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Ohbon 0 Postad 2 Maj , 2008 Rätt och skön attetyd, visst har oljetypen viss betydelse, dock funkar nästan all olja till hydralikändamål så kör på det trycker. // Jonte Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Buster-XL 0 Postad 3 Maj , 2008 Ni kan ju stå på land hela sommaren o diskutera oljer om ni vill.Men jag skulle fylla på hydralolja som sagt o ut o blåsa....... Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Gäst Mariage Postad 3 Maj , 2008 Ojdå, var man i den här tråden igår också. Haha, jag fyller seglen. Ganska miljövänligt faktiskt, men nu blir det putsa av. Trevlig sommar på er och ja hehe jag kommer tillbaka snart. Sitter i båten och har precis slagit upp min andra kopp kaffe. Njut nu, ut och gör klart. För nu är sommarn här Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
Dunkelfink 0 Postad 3 Maj , 2008 haha ok , tack för alla svar, jag jobbar som hissmontör, så då borde ju hydraloljan som vi har till hissar funka lika bra. ska nog snatta hem en liten skvätt Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser
JuggeM 1 Postad 4 Maj , 2008 OT: Japp, i bruxen till min Citrra -72 står ung. finns det ingen LHM använd SAE 10/30. hitta hem och fixa detta senare, rätt enkelt ! /Jugge ps. LHM = Cittra Hydraul vätska för gröna klockor, fjädring koppling broms ej motor. LHS = röda klockor, tror jag. ds. Dela detta inlägg Länk till inlägg Dela på andra webbplatser